رویترز: پس از خروج ترامپ صادرات نفت ایران کاهش یافت

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ ۱۳:۳۰
    کد خبر :293160

آمار حمل‌ونقل رویترز نشان می‌دهد که از زمان اعلام بازگشت تحریم‌ها از سوی ترامپ، صادرات نفت خام ایران در ماه می‌ نسبت به ماه آوریل روزانه ۱۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است و در نتیجه، صادارت ایران در ماه می‌ حدود ۲.۵ میلیون بشکه در روز بوده است.

صادرات نفت ایران در ماه می‌ میلادی به مقدار ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

به گزارش بازتاب به نقل از رویترز، تخمین‌های شرکت پترو لوجستیکس، مستقر در ژنو، نشان می‌دهد که پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از توافق هسته‌ای صادرات نفت ایران در ماه می‌ میلادی نسبت به ماه گذشته کاهش یافته است.

البته تخمین‌های این شرکت نشان داد که مشتریان نفت ایران برای کاهش خرید نفت از ایران عجله‌ای ندارند. تحریم‌های آمریکا یک دوره ۱۸۰ روزه دارند که در آن مشتریان نفت ایران باید خرید نفت از این کشور را کاهش دهند.

در هشتم ماه می، ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌های آمریکا، که به موجب برجام رفع شده بود، را مجددا علیه ایران برقرار کرد. بخشی از این تحریم‌ها صادرات نفت ایران را هدف می‌گیرند.

دانیل گربر، رئیس شرکت پترو لوجستیکس، به رویترز گفت: ” صادرات (نفت ایران) نسبت به سطوح بسیار بالا که در ماه آوریل مشاهده شد، به مقدار ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت. اما در حال حاضر هیچ نشانه‌ای درباره خروج عمومی وجود ندارد”.

عرضه و تقاضای بزرگ در بازار نفت، مبهم است. پترو لوجستیکس از جمله شرکت‌های مشاوره‌ای است که عرضه کشور‌های اوپک را بواسطه ردیابی نفتکش‌ها و دیگر روش‌ها، تخمین می‌کند.

ایران اعلام کرده که در ماه آوریل، روزانه ۲.۶ میلیون بشکه صادر کرده است. این حجم از صادرات از زمان رفع تحریم‌های بین المللی در ژانویه ۲۰۱۶، یک رکورد به شمار می‌رود.

پترو لوجستیکس مشخص نکرده که حجم قطعی صادرات ایران در ماه‌های می‌ و آوریل چقدر بوده است، اما آمار حمل‌ونقل رویترز نشان می‌دهد که از زمان اعلام بازگشت تحریم‌ها از سوی ترامپ، صادرات نفت خام ایران در ماه می‌ نسبت به ماه آوریل روزانه ۱۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است و در نتیجه، صادارت ایران در ماه می‌ حدود ۲.۵ میلیون بشکه در روز بوده است.

اکثر صادرات نفت ایران، حداقل ۱.۸ میلیون بشکه در روز، به آسیا می‌رود. بخش اعظم باقیمانده به اروپا صادر می‌شود.

با وجود اینکه پترو لوجستیکس گفته صادرات ایران در ماه می‌ کاهش یافته، اما اعلام کرده حجم کلی صادرات نفت ایران در این ماه، در مقایسه با میانگین ۱۲ ماه گذشته، به طرز چشمگیری بالاتر بوده است و اروپا هنوز از ایران نفت می‌خرد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، در ۱۹ ماه می‌ گفته بود اگر اتحادیه اروپا بتواند توافق هسته‌ای را نجات دهد، صادرات نفت ایران تغییری نخواهد کرد. اما رویترز گفته منابع تجاری پیش‌بینی می‌کنند که مسائل مالی در تجارت نفتی ایران مانع ایجاد کنند، زیرا بانک‌ها نگران شده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید