بشار اسد: نیروهای ایرانی در سوریه نیستند

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ ۱۲:۵۶
    کد خبر :293068

رئیس جمهور سوریه در گفتگو اختصاصی با یک شبکه روسی اعلام کرد:با هر پیروزی به پایان بحران سوریه نزدیکتر می شویم.

به گزارش مهر، بشار اسد در گفتگوی اختصاصی با روسیاالیوم گفت: با هر نبرد و هر پیروزی و آزادسازی منطقه جدید به پایان درگیری نزدیکتر می شویم. من همواره گفته ام که بدون دخالت خارجی ظرف یکسال بحران سوریه پایان می یابد اما در عین حال با هر پیشروی ارتش سوریه و هر پیشرفت سیاسی که اوضاع را به ثبات نزدیک می کند دشمنان ما که در راس آنها آمریکا و ادوات اروپایی و منطقه ای آن و نیز مزدوران در سوریه تلاش می کنند که پایان بحران دیرتر شود و این با حمایت از تروریستها و کشاندن تروریستهای بیشتر به سوریه یا مانعی تراشی در روند سیاسی صورت می گیرد. از این رو موضوع پر کردن این شکاف میان طرحهای آنها و طرحهای ما است و به نظر من ما موفق خواهیم شد اما در عین حال سخت است که فردی زمان آن را اعلام کند اما اوضاع به خط پایان نزدیک می شود و این بدیهی است.

وی افزود: جنگ گزینه سختی است و همه سوری ها بر این واقعیت متفق القول هستند ما در برخی اوقات گزینه دیگری نیست زیرا گروههای تروریستی مانند القاعده، و داعش و جبهه النصره و دیگر گروههایی که تفکرات مشابه دارند مانند جیش الاسلام و احرار الشام آماده گفتگو نیستند. آنها طرح سیاسی ندارند. آنها فقط تفکر کور دارند تنها زبان مقابله با آنها زبان زور است. در عین حال ما در مناطق دیگر مصالحه هایی را موفق شدیم که اجرایی کنیم که نقش مردم این مناطق در سوق دادن گروههای مسلح به مصالحه و فشار بر آنها موثر بوده است. به نظر من بهترین گزینه تحقق آشتی است اما هنگامی که موفق نشود تنها راه توسل به زور است.

اسد درباره ادلب گفت: ما همواره گفته ایم که همه سوریه را آزاد خواهیم کرد و غیر ممکن است که منطقه ای از خاک سوریه را رها کنیم تا خارج از سیطره دولت باشد. تروریستها با حمایت ترکیه از سال 2015 بر ادلب مسلط شده اند. النصره و برخی گروههای حامی آن بر آن مسلط شده اند. هنگامی که ما مصالحه را شروع کردیم هر گروهی تمایل داشت که به ادلب برود. این گواه آن است که همگی همان تفکر را دارند زیرا مایل به رفتن به منطقه تحت سیطره جبهه النصره هستند و منطقه دیگر را انتخاب نکردند. ما آنها را نفرستادیم خود آنها خواستند به آنجا بروند. طرح تروریستها و حامیان آنها درگیر کردن ارتش سوریه در کل سوریه بود و این برای ارتش خوب نیست اما طرح ما انها را در یک یا دو منطقه یا سه منطقه قرار داد. اگر دو، سه یا چهار جبهه داشته باشی به مراتب بهتر از 10 جبهه یا بیش از صد جبهه است. آنها به ادلب رفتند و این از نظر نظامی هم برای ما بهتر است.

رئیس جمهور سوریه ضمن تاکید بر ادامه روند آشتی و مصالحه در این کشور گفت: همه کسانی که علیه دولت جنگیدند یکسان نبودند زیرا برخی موضع ایدئولوژی و برخی مسائل مالی و برخی دیگر هم مرتکب اشتباه شدند و امکان برگشت نداشتند از این رو باید درها گشوده شود و میان افراد تمایز قائل شود.

اسد درباره مناطق تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک تاکید کرد: پس از آزادسازی حلب، دیرالزور و قبل از آن حمص و هم اکنون دمشق؛ آمریکا برگه های خود را از دست داده است. آنها برگ اصلی را جبهه النصره می دانستند و آنرا میانه رو محسوب می کردند اما هنگامی که واقعیت فاش شد که آنها بخشی از القاعده هستند به دنبال گروههای دیگر رفتند و این گروه نیروهای سوریه دموکراتیک است. ما در مناطق مختلف پیشروی می کنیم و هم اکنون تنها مشکل نیروهای سوریه دموکراتیک است که ما با آنها با گزینه برخورد خواهیم کرد؛ نخست گفتگو زیرا بیشتر این نیروها سوری هستند و کشورشان را دوست دارند و مایل نیستند که بازیچه خارجی باشند. همه ما به آمریکا اعتماد نداریم نه به خاطر جنگ بلکه به این سبب که آنها عکس گفته های خود عمل می کنند و مدام دروغ می گویند و از همین رو گزینه واحد همزیستی میان سوری هاست. این گزینه اول است اما هر نشد به آزادسازی این مناطق با زور متوسل می شویم. ما گزینه های دیگری غیر از آزادسازی این منطقه خواه با وجود آمریکایی ها یا بدون آنها نداریم. آمریکایی ها باید بروند زیرا این سرزمین ماست و حق ما است که این منطقه را آزاد کنیم. آمریکا باید بروند و خواهند رفت. آنها به شکل غیرقانونی به عراق آمدند و ببینید چه بر سر آنها آمد. آنها باید درس بگیرند. عراق استثنا نیست و سوریه هم استثنا نیست. مردم حضور نیروهای خارجی در این منطقه را قبول نمی کنند.

درباره حملات و تهدیدات رژیم صهیونیستی و اینکه چرا در برابر حملات اسرائیل سوریه کاری نمی کند، گفت: ما از زمانی که متولد شدیم-من از نسل خودم و بیشتر نسلها کنونی در سوریه می گویم- ما در سایه تهدید تجاوز اسرائیل قرار داشتیم. این گفته شود ما در سایه ترس از چند دهه قبل به سر می بریم یاوه است. چرا آنها در حال حاضر به این شیوه تهدید می کنند؟ این گواهی بر ترس و جنون آنهاست زیرا آنها نگران از دست دادن عزیران خود یعنی النصره و داعش هستند و از این رو احساس ترس می کنند. هدف مزدوران قبل از حمله به هر مرکز دیگری پدافند هوایی سوریه بود سئوال این بود که آنها چرا به پدافند هوایی حمله می کنند چه ارتباطی با تظاهرات مسالمت و گروههای میانه رو آنگونه که ادعا می کردند داشت زیرا این پدافند جنبه دفاعی برای کشور دارد؟ هیچ دلیلی غیر از اینکه آنها به طور مستقیم با اسرائیل ارتباط داشته و دارند نبود از این رو به این پایگاه حمله و بخشی از آنرا منهدم کردند. هم اکنون با حمایت روسیه پدافند دفاع هوایی ما قوی تر از قبل است و حملات اخیر اسرائیلی ها، آمریکایی ها، انگلیسی ها و فرانسوی گواه آن است. تنها گزینه در برابر ما بهبود توان سامانه های دفاع هوایی در برابر حملات اسرائیل است و این تنها کاری است که ما می توانیم انجام دهیم و انجام می دهیم.

بشار اسد درباره اینکه اسرائیلی ها می گویند نیروهای ایرانی را در سوریه هدف قرار می دهند، بیان کرد: واقعیت مهم این است که نیروهای ایرانی نزد ما وجود ندارند ما در هیچ زمانی نیروی ایرانی نداشتیم و نمی توان آنرا کتمان کرد ما خجالت نمی کشیم که بگویم چنین نیروهای ایرانی در سوریه هستند اگر وجود داشتند ما از روسها دعوت کردیم و این امکان برایمان وجود داشت که از ایرانی ها هم دعوت کنیم ما افسران ایرانی داریم که به ارتش سوریه کمک می کنند اما نیروهایی ایرانی در سوریه نیستند و این واقعیت آشکاری است که دروغ آنها را آشکار می کند. در حملات چند هفته قبل ادعا کردند که پایگاههای ایرانی را هدف قرار دادند که به شهادت و زخمی شدن دهها سوری منجر شد و یک ایرانی هم در میان آنها نبود. پس چگونه می توانند بگویند که این نیروها در سوریه هستند؟ این دروغ است. ما همواره گفته ایم که افسران ایرانی با ارتش ما همکاری می کنند اما نیروهای ایرانی در سوریه نیستند.

درباره بحث به کارگیری سلاح شیمیایی از سوی دولت سوریه آنگونه که آمریکا و غرب ادعا می کنند نیز بشار اسد اعلام کرد: بخش مهم جواب این است این به نفع کیست؟ به نفع ماست؟ چرا؟ چرا الان؟ این را می گویم زیرا زمان این حمله پس از پیروزی ارتش سوریه در غوطه بود. ما سلاح شیمیایی نداریم ما سلاح شیمیایی علیه ملت مان به کار نمی گیریم. چگونه ممکن است که سلاح شیمیایی ضد غیر نظامیان که دولت سوریه خواهان حمایت آنهاست به کار گرفته شود؟ موضوع به دست آوردن قلوب سوری هاست و کشمکش اصلی این است. این اولا اما در ثانی اگر به فرض داشتن این سلاح و قصد به کارگیری آیا پس از اینکه نبرد را تمام کرده است به کار می گیرد یا قبل آن یا خلال آن؟ این غیر منطقی است. علاوه بر آن کسی که به منطقه برود متوجه حضور گروههای و غیرنظامیان و نظامیان می شود اگر این سلاح در این منطقه به کار گرفته شده پس به همه آسیب می رسید و این رخ نداد. اگر به منطقه بروی و از غیرنظامیان سئوالی کنی که حمله شیمیایی صورت گرفته است کسی را نخواهی یافت که تایید کند. حتی روزنامه نگاران غربی که پس از آزادسازی غوطه به این منطقه رفتند از مردم سئوال کردند و آنها گفتند که حمله شیمیایی رخ نداده است. از این رو این روایت مجرد بهانه ای برای حمله به سوریه بود.

رئیس جمهور سوریه در ادامه به اقدامات غیرقانونی آمریکا در مناطق مختلف دنیا به ویژه حملات موشکی و تجاوز به سوریه اشاره کرد و افزود: اساس قانونی این حمله چیست؟ حضور هواپیماها، ائتلاف آنها و آنچه ائتلاف ضد تروریسم نامیده می شود بر چه اساسی است؟ واقعیت آن حمایت از تروریستهاست و هیچ اساسی برای این ائتلاف وجود ندارد. اساس قانونی حملات در یمن، افغانستان و مرز با پاکستان چیست؟ هیچ اساسی ندارد. آمریکا و دنبال روهای غربی آن به قانون بین المللی گردن نمی نهند و هیچ تضمینی که حمله ای نشود وجود ندارد. در چند هفته قبل صورت گرفت و در سال گذشته و آوریل 2017 انجام گرفت و ممکن است که در هر زمان دیگری هم نیز انجام شود. غرب در اندیشه حمله فراگیر به سوریه بود که تهدید روسی غرب را به کم کردن آن و قرار دادن در چارچوب محدود سوق داد.

وی درباره اینکه ترامپ رئیس جمهور آمریکا بشار اسد را حیوان توصیف کرد هم گفت: من چنین ادبیاتی ندارم، من نمی توانم چنین ادبیاتی داشته باشم، چنین ادبیاتی مختص ترامپ است و نشانگر شخصیت اوست. این حرفها تاثیری بر من ندارد و چنین ادبیاتی نباید که بر کسی تاثیر بگذارد و تنها طرف تاثیر گذار مردم هستند.

بشار اسد در ادامه با اشاره به اینکه به کار بردن جنگ داخلی برای سوریه درست نیست تاکید کرد: حضور مزدوران و حمایت غرب از آنها برای براندازی دولت سوریه واقعیت است. اگر جنگ داخلی در سوریه بود الان سوریه تجزیه شده بود و جامعه و کشور واحدی نبود.

وی در ادامه اعلام کرد: ما در آستانه درگیری مستقیم میان آمریکا و روسیه قرار داشتیم که خوشبختانه این درگیری رخ نداد نه به سبب حکمت رهبران آمریکا بلکه به دلیل حکمت رهبران روسیه بود. به نفع احدی در جهان نیست که چنین درگیری رخ دهد.

رئیس جمهور سوریه در پایان گفت: همانطور که در ابتدا گفتم هر اندازه که ما به پایان بحران نزدیک می شویم قصد دارند که این روند را به تاخیر اندازند. این یعنی چه؟ هر چه ما توانستیم که ثبات برقرار کنیم خطر افزایش یافت و هر اندازه که مصالحه برقرار شد؛ قتل و ویرانی و تلاش برای سیطره بر مناطق بیشتر از وی تروریستها بیشتر شد. از این رو هر زمان که تلاشهای مصالحه زیاد می شود گروههای دیگر در همان مناطق به دنبال شکست آن هستند زیرا فرمان از خارج می رسد که به سوی مصالح نروید و این دستورات بهایش پرداخت شده است. اما هر اندازه که تنش بیشتر شود عزم ما برای حل مشکل بیشتر می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید