رازهای سر به مهر بن سلمان؛ یک «ولیعهد» گم شده است

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ ۹:۵۰
    کد خبر :292738

نزدیکان بن سلمان و کسانی با وی در ارتباط هستند اعلام کرده اند که وی عمدا پس از حادثه الخزامی مخفی شده تا این گونه وانمود شود که فوت کرده یا به شدت زخمی شده است تا کسانی که قصد کودتا علیه وی دارند را به صحنه آوَرد و بر آنها غلبه کند!
به گزارش نامه نیوز: محمدبن سلمان ولیعهد سعودی از 2 اردیبهشت ماه در پی حادثه تیراندازی در نزدیکی کاخ «الخزامی» در ریاض، دیگر در رسانه ها و محافل رسمی سعودی دیده نشد و از آن تاریخ تاکنون روایت های مختلفی درباره سرنوشت وی منتشر شده است. در این مدت تنها یکبار یک عکس از او در یک جلسه و یک فیلم کوتاه از او در جلسه ای دیگر منتشر شده که برخی می گویند ممکن است آرشیوی بوده باشد.
آیا او با قایق تفریحی در دریای سرخ درحال خوش گذرانی است یا آنچه در مورد مرگ یا زخمی شدن او شایع شده حقیقت دارد؟
در حالی که وضعیت و سرنوشت «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی همچنان در هاله‌ای از ابهام است، «مجتهد» که پیشتر در مواردی اخبار محرمانه خاندان سعودی را افشا کرده، می‌گوید غیبت او تعمدی است.
او در حساب توییتری خود نوشت که «بن‌سلمان» از زمانی که ناپدید شده، در حال خوشگذرانی در کشتی تفریحی خود در دریای سرخ است و گاهی به یکی از قصرهای ساحلی می‌رود.
او نوشته است محمد بن سلمان همچنین با مسئولان اسرائیلی در کشتی تفریحی دیدار کرده است. همه دستورات اخیر درباره بازداشت ها و تکذیب حرفهای رئیس جمهور فرانسه از سوی وی صادر شده است. وی چند روز قبل در کاخ رابغ بوده است. ما نمی توانیم زخمی شدن وی در حادثه الخزامی را تایید یا تکذیب کنیم.
نزدیکان بن سلمان و کسانی با وی در ارتباط هستند اعلام کرده اند که وی عمدا پس از حادثه الخزامی مخفی شده تا این گونه وانمود شود که فوت کرده یا به شدت زخمی شده است تا کسانی که قصد کودتا علیه وی دارند را به صحنه آوَرد و بر آنها غلبه کند!

آیا بن سلمان زخمی شده است؟

چه دلیلی می تواند داشته باشد اگر حادثه مهمی برای بن سلمان پیش آمده باشد؟ رسانه های مختلف اخبار ضد و نقیضی را در مورد این مسئله منتشر کرده اند. در حالی که روزنامه کیهان به گزارش از منابع اطلاعاتی، نوشته بود بن سلمان جراحت سختی برداشته و در حال مرگ است، یک رسانه امریکایی هم تایید کرد که او گلوله خورده است.
خبرگزاري اسپوتنيک به نقل از پايگاه صوت العرب گزارش داد که منابع آمريکايي گفته اند، وليعهد سعودي در حادثه تيراندازي در کاخ پادشاهي در منطقه الخزامي مجروح شده است. اين منابع مي‌گويند که بن سلمان پس از اين حادثه با بالگردي از محل خارج شده است. به نوشته اين پايگاه، ترديدهايي دراين باره که او درمان شده يا همچنان در بيمارستان بستري است وجود دارد.
پس از حادثه کودتا يا ترور وليعهد سعودي و درز اخباري مبني بر کشته يا زخمي شدن وي، رئيس‌دفتر «محمد بن سلمان» تصويري از او را منتشر کرده بود تا نشان دهد که وي زنده است، اما اين تصوير هيچ تاريخي نداشت و مشخص نبود براي چه زماني است. رسانه‌هاي سعودي نيز اقدام به انتشار اخباري با هدف رد کردن شايعات مربوط به کشته شدن بن سلمان کرده بودند.
يک حساب کاربري در توييتر که به «محمد بن نايف» وليعهد سابق عربستان نسبت داده مي‌شود، نوشته بود:«تصاويري که از بن سلمان منتشر شد، قديمي است.
اما از طرفی هفته‌نامه انگليسي «اسپکتيتور» با اشاره به اينکه در شبکه‌هاي اجتماعي شايعاتي مبني بر قتل ولي‌عهد سعودي وجود دارد و رسانه‌هاي ايران به نقل از منابع اطلاعاتي گزارش داده‌اند که او هدف تيراندازي قرار گرفته، به نقل از «يک منبع عالي‌رتبه در وزارت خارجه» انگليس، نوشته است که بن‌سلمان «زنده و سالم است.»
او به عکس منتشر شده از حضور بن‌سلمان در کنار رئيس‌جمهور مصر، پادشاه بحرين و ولي‌عهد ابوظبي اشاره کرده و نوشته هرچند شايد گزارش‌ها درباره ترور بن‌سلمان ساختگي باشد، اما «اثبات اينکه اين عکس چه زماني گرفته شده، غيرممکن است.»
نويسنده اين گزارش مي‌افزايد: «قطعا با توجه به اهميت ادعاهاي مطرح‌شده، محمد بن سلمان مي‌توانست تا الان يک بيانيه ويدئويي منتشر کند. آيا او مخفي شده؟ آيا از کار افتاده شده؟ جالب اينکه وقتي اواخر آوريل مايک پامپئو وزير خارجه آمريکا به عربستان سفر کرد، هيچ عکس يا ويدئويي از محمد بن سلمان و وزير خارجه ايالات متحده منتشر نشد.»
در روزهای اخیر اخبار و عکسهایی از حضور بن سلمان در نشست اقتصادی در جده منتشر شد و شایعه مرگ او را کم رنگ کرد. ولی هنوز به قطع یقین زمان و درستی عکسها تایید نشده است.

روز عید فطر چه تحولی در عربستان شکل می گیرد؟

در حالی که اخبار داغ مرگ یا زخمی شدن بن سلمان از زبانها نیفتاده است، اخباری راجع با نشستن او به جای پدر بر تخت پادشاهی شکل گرفته است. پایگاه المنار فلسطین روز دوشنبه در مقاله ای این سوال را مطرح کرد که آیا سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان که در حال حاضر بیمار است، از قدرت به نفع محمد بن سلمان کنار می‎کشد و آیا این کناره‎گیری در آستانه عید فطر انجام خواهد شد؟
اگر مسئله نشستن بن سلمان بر تخت پادشاهی به جای پدر صحیح باشد، پس پشت پرده شایعات زخمی شدن او چیست؟ المنار در بخش دیگری حتی فاش می‎کند که کادر پزشکی از اسرائیل برای نظارت بر مداوای محمد بن سلمان که در جریان تلاش یکی از نزدیکانش در جده برای کودتا علیه او صورت گرفت و از ناحیه پا مجروح شد به ریاض سفر کرده است.
مسئله ای که وجود دارد و نمی توان آنرا را تکذیب یا رد کرد این است که واقعه الخزامی، موضوعی ساده و یک تیراندازی برای هدف قرار دادن یک پهباد نبوده است. احتمال بسیاری وجود دارد که سوء قصدی وجود داشته است. زیرا که پس از قدرت گرفتن بن سلمان و نشستن او بر صندلی ولیعهدی در اتفاقی نادر و شروع اصلاحات توسط او و مخصوصا دستگیری شمار زیادی از شاهزادگان و زندانی شدن آنها، او دشنمانی را در داخل عربستان و در بین شاهزادگان سعودی پیدا کرده است.
به نظر می رسد دشنمان داخلی بن سلمان موفق شده اند عملیات خود را انجام دهند ولی بن سلمان فقط زخمی شده و پس از این عملیات سناریوی جدیدی شکل گرفته است. سلمان تصمیم گرفته است برای اینکه دشمنان پسرش بیش از این فرصت پیدا کنند جای خود را به پسر واگذار کند تا او در جایگاه پادشاه، نقش بی بدیلی داشته باشد و پس از آن مخالفان نخواهند توانست به بازی جدیدی دست زنند.
در هر حال حقیقت هر چه باشد بیش از این نمی تواند در پرده بماند و بن سلمان در روزهای آینده به خاطر نقش خود باید از پس پرده بیرون بیاید و برای پیشبرد روابط دیپلماتیک خود در ارتباط با دیگر بازیگران، جلوی دوربینها ظاهر شود.
عربستان کشور پیچیده ای است. مردمان و مقامات این کشور به شکل غریزی حقایق کمتری از خود بروز می دهند و این مسئله باعث شده است اخبار کمتری از مسائل مختلف این کشور بیرون بیاید. حضور شخصی مانند محمد بن سلمان در قدرت و بدست گرفتن امور اجرایی توسط او و شروع سلسله اصلاحات سیاسی و اقتصادی توسط او بر این پیچیدگی افزوده است. رسانه ها منتظر اخبار متفاوتی از عربستان هستند. روزهای آینده می تواند این انتظار را از بین ببرد.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. سحرخورده چی گفت:

    بن سلمان که برای دستگیری مخالفانش نیاز به مخفی شدن نداره اون به هرکی شک کنه دستگیرش میکنه پس اصلا این حقیقت نداره

دیدگاهتان را بنویسید