ماجرای عجیب خانمی که برای دیدار با رهبری شاعر شد!

    کد خبر :292677

به بهانه دیدار امشب شاعران با مقام معظم رهبری با چند تن از شعرایی که سال گذشته در جلسه شعرخوانی شرکت کردند، گفتگو کردیم.

هر سال نیمه رمضان شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) شاعران در بیت رهبری وعده دیدار دارند. گرد استاد شعرشان یعنی مقام معظم رهبری جمع می شوند تا از شعر بگویند.

محمد حسین مهدویان از شاعرانی است که سال گذشته در این دیدار حضور داشت و شعری طنز درباره تولید داخلی خواند. او درباره خاطرات آن شب بیان کرد: حضرت آقا در آن جلسه از شعری که خواندم، خوششان آمده بود و لبخندهای مکرر می زدند و بسیار تحسینم کردند و در میان خواندن شعرهایم درباره شعر طنز هم صحبت می کردند.

وی ادامه داد: این جلسات بسیار تاثیرگذار است. در واقع وقتی می بینی بالاترین مقام کشور به بحث شعر و فرهنگسازی شعر این قدر اهمیت می دهد، باعث دلگرمی است. هرسال شاعران زیادی علاقه مند هستند که در این جلسه حضور یابند؛ زیرا جلسه خاصی است و با بقیه جلسات مقام معظم رهبری فرق می کند.

مهدویان تصریح کرد: این دیدار با رهبر انقلاب بسیار صمیمی و دوست داشتنی است و بر روحیه شاعران بسیار تاثیرگذار است. به نوعی که شاعران هر سال تلاش می کنند تا شعرهای خوبی بسرایند تا به این دیدار دعوت شوند.

وی افزود: مقام معظم رهبری در جلسات تاکید بسیار به شاعران دارند؛ مثلا اینکه به ما می گویند شعر ها باید به مسائل مختلف گرایش پیدا کند. یعنی درباره موضوعات اجتماعی ،مسائل روز جهان اسلام و مسائل فلسطین بیشتر شعر بگوییم.

مهدویان تاکید کرد: نکته سنجی حضرت آقا یکی دیگر از مسائل قابل توجه این دیدار است. ایشان با نقد های درست و بجایی که می کنند، به پیشرفت شاعر کمک می کنند. در واقع قبل از اینکه جلسه شروع شود، من بخشی از شعرهایم را که در حوزه شعر های آیینی بود، به ایشان نشان دادم و ایشان گفتند در این بیت شعرت این کلمه را باید تغییر بدهی، دقت ایشان خیلی برایم جالب بود؛ زیرا ایشان به صورت تخصصی شعر را نقد می کنند و این نقدشان بسیار به من در پیشرفت کارم کمک کرد.نقدهای مقام معظم رهبری در دیدار با شاعران باعث پیشرفت شاعر می شود.

محمد جواد الهی پور یکی دیگر از شاعران که شعری روایی را در جلسه دیدار سال گذشته خواند درباره این جلسه و خاطراتش گفت: وقتی می بینیم که بزرگترین شخص کشورمان آنقدر به شعر بها می دهند و یک شب کامل وقتشان را می گذارند، دلگرم می شویم. سال گذشته از ساعت دوازده شب هم گذشته بود که شعرا همچنان شعرخوانی می کردند اما رهبری صبورانه گوش می دادند و این موضوع به ما شاعران برای ادامه راهمان انگیزه می دهد.

وی ادامه داد: اگر وزن شعری به گوششان اشتباه می آمد یا مضمون شعر اشتباه بود، ایشان تذکرهای بجا می دادند و همه نقدهایشان هم کاملا درست است. خیلی از دوستان شاعرم در این حوزه فعالیت می کردند اما بعد از مدتی کمرنگ شدند؛ اما این جلسه باعث می شود ریشه های شاعران در کار محکم تر شود و کسانی که در جلسات شرکت می کنند از آن به بعد با علاقه مندی بیشتری به راهشان ادامه بدهند. همچنین شعرای جوان تلاش می کنند خودشان را به سطحی که دعوت شوند، برسانند. نقدهای حضرت آقا به شعر من باعث شد که از لحاظ فضای شعری در حوزه روایی پر و بال بیشتری بگیرم.

نفیسه سادات موسوی که دوسال است در این دیدار شرکت می کند اما نمی تواند شعر بخواند درباره دلایل شعر نخواندنش گفت : من دو بار برگه شعرم را آماده کردم تا در جلسه، شعر بخوانم سال اول انقدر گریه می کردم که نفس نمی توانستم بکشم،برایم مثل خواب بود و سال دوم هم همینطور علاوه بر اینکه فرصت نشد بازهم گریه می کردم و این انگیزه در من ایجاد شد تا شعر های خوبی بگویم و بهتر بنویسم.

موسوی ادامه داد: ماه رمضان سال94 به دلیل شعری که در مورد شهدای غواص سرودم و سال 96 به دلیل شعر همسران لباس شخصی ها دعوت شدم ، امسال هم این دیدار نزدیک است اگر چه هنوز نگفته اند که هستیم اما امید داریم که امسال هم دعوت شوم.

وی افزود: دیدار رهبر با شاعران نکات ریز و ظریفی دارد ، شوخی های رهبر و اتفاقات پشت صحنه معمولا لابه لای شعر ها گم می شود، کاری که سال 96 انجام دادم این بود که حاشیه هایی از دیدار می نوشتم ، بخشی از این خاطرات شخصی بود و بخشی از آنها را در اختیار خبرگزاری ها گذاشتم.

موسوی خاطرنشان کرد:سال گذشته ردیف جلو نشسته بودم آقا وقتی وارد شدند به سمت خانم ها آمدند حس خوبی بود همیشه حضرت آقا ابهت خاصی دارند، در واقع من شاعر شدم که آقا را از نزدیک ببینم.

وی خاطره ای از دیدار سال 94 گفت: سال 94 دختر خانمی کم سن و سال و متولد دهه هفتاد، شعری با مضمون عاشقانه خواند که آقا از شعر استقبال کردند و البته گفتند که عاشقانه بنویس و تاکید کردند که عاشقانه عفیف و نجیب بنویسید، این موضوع برای امثال ما که شعرمان به عاشقانه نزدیک تر است خیلی امتیاز مثبتی بود.

حمید رضا برقعی نیز اظهار داشت : برگزاری جلسات با مقام معظم رهبری مهمترین اتفاق برای عرصه ادبیات است که جدا از بحث فقهی و جایگاه رهبری ، شعر شناسی و اهمیت حضرت آقا به ادبیات بسیار چشمگیر است و تریبونی برای شاعران محسوب می شود چرا که هیچ ارگان دیگری اینطور به شعر اهمیت نمی دهد که مقام معظم رهبری اهمیت می دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید