امکان استفاده از تسهیلات صندوق یکم برای ساخت مسکن

    کد خبر :292119

متقاضیان ساخت مسکن می‌توانند از طریق سپرده‌گذاری با روشی مشابه متقاضیان خرید در صندوق پس‌انداز مسکن یکم اقدام به ساخت با استفاده از این تسهیلات کنند.

در حالی که کارکرد عمده صندوق پس‌انداز مسکن یکم به عنوان صندوق پس‌انداز خانه اولی‌ها برای استفاده از ارزان‌ترین و موثرترین تسهیلات مسکن عمدتا معطوف به خرید واحدهای مسکونی است اما این صندوق یک نقش متفاوت دیگر را نیز در حوزه مسکن ایفا می کند.

به گزارش هیبنا، هم‌اکنون علاوه بر پرداخت تسهیلات ارزان قیمت با بالاترین سقف به متقاضیان و مشمولان دریافت تسهیلات از صندوق پس‌انداز مسکن یکم، برای خرید واحدهای مسکونی در نقاط مختلف کشور، برخی از متقاضیان از منابع این صندوق و تسهیلات دریافتی به منظور ساخت واحدهای مسکونی استفاده می کنند.

استفاده از تسهیلات مسکن برای ساخت مسکن یکی از پر کاربردترین و متداول ترین روش@های استفاده از تسهیلات بانک عامل بخش مسکن به خصوص در برخی از نقاط کشور از گذشته تا به امروز بوده است که صندوق پس‌انداز مسکن یکم نیز در حال حاضر با پرداخت تسهیلات به متقاضیان ساخت مسکن این نقش را کامل‌تر کرده است.

در حال حاضر علاوه بر آنکه منابع صندوق پس‌انداز مسکن یکم صرف پرداخت تسهیلات به مشمولان واجد شرایط و سپرده گذاران این صندوق برای خرید واحدهای مسکونی می شود متقاضیان ساخت مسکن نیز می توانند از طریق سپرده‌گذاری با روشی مشابه متقاضیان خرید واحدهای مسکونی اقدام به ساخت مسکن با استفاده از این تسهیلات کنند؛ به عبارت دیگر تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم نه تنها برای متقاضیان خرید واحدهای مسکونی(خانه اولی های سپرده گذار متقاضی خرید مسکن در نقاط مختلف شهری و سایر متقاضیان خرید مسکن در بافت های فرسوده) قابل استفاده است بلکه برای متقاضیان ساخت مسکن نیز کاربرد دارد.

سقف تسهیلات ساخت مسکن از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم نیز همچون سقف تسهیلات پرداختی به متقاضیان خرید مسکن با استفاده از منابع این صندوق محاسبه می‌شود و هیچ تفاوتی بین شرایط سپرده‌گذاری، سقف تسهیلات، دوره بازپرداخت، نرخ سود و سایر شرایط استفاده از تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم بین متقاضیان خرید و ساخت مسکن وجود ندارد.

آمارهای موجود از عملکرد تسهیلات پرداخت شده به حوزه ساخت مسکن از ابتدای سال جاری تا ۲۲ اردیبهشت‌ماه نشان می‌دهد در این بازه زمانی که حدودا معادل ۴۰ روز کاری موثر برآورد می‌شود (به دلیل تعطیلات ۱۵ روزه فروردین‌ماه)، مجموعا ۴۱۹۱ قرارداد پرداخت تسهیلات ساخت مسکن با سازندگان منعقد شده است که از این تعداد ۱۷۳ قرارداد برای ساخت مسکن با استفاده از تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم بوده است؛ این در حالی است که در همین بازه زمانی مجموعا به ۶۲۹۶ واحد مسکونی تسهیلات ساخت پرداخت شده است که سهم صندوق پس‌انداز مسکن یکم از این میزان معادل ۲۲۸ واحد مسکونی بوده است.

به نظر می­‌رسد عمده کاربرد صندوق پس‌انداز مسکن یکم برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به متقاضیان مربوط به شهرهای کوچک است؛ در عمده مراکز شهری کم جمعیت کشور به دلیل ارزانی زمین برخی خانوارها ترجیح می دهند به جای خرید واحدهای آپارتمانی با خرید زمین و ساخت واحد مسکونی کم ارتفاع (یک تا دو طبقه) مسکن مورد نیاز خود را تامین کنند؛که بخشی از این خانوارها اقدام به دریافت تسهیلات از بانک مسکن برای ساخت می‌کنند؛ این در حالی است که در شهرهای بزرگ، مراکز استان‌ها و کلان شهرهایی همچون تهران به دلیل کمیاب بودن زمین، مرتفع سازی و …. خانوارها ترجیح می دهند به جای اقدام برای ساخت و ساز مسکن، اقدام به خرید آپارتمان های مسکونی کنند؛ به این ترتیب میزان استقبال خانوارها برای استفاده از منابع صندوق پس انداز مسکن یکم برای ساخت مسکن در شهرهای کوچک و کم جمعیت بیش از سایر مراکز شهری است.

این در حالی است که علاوه بر صندوق پس انداز مسکن یکم، سایر صندوق های پس انداز مسکن همچون صندوق حساب سپرده مسکن جوانان، صندوق ساخت مسکن و صندوق پس انداز مسکن نیز تسهیلات ساخت مسکن به متقاضیان واجد شرایط پرداخت می کنند.

از ابتدای سال جاری تا ۲۲ اردیبهشت‌ماه مجموعا از محل این صندوق‌ها نیز (بدون احتساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم) ، ۴۲ فقره تسهیلات ساخت مسکن برای ساخت ۴۲ واحد مسکونی در قالب انعقاد ۳۵ قرارداد با متقاضیان ساخت مسکن پرداخت شده است. به حداقل رسیدن تمایل متقاضیان مسکن شهرهای بزرگ و کلان شهرها برای ساخت مسکن به منظور سکونت شخصی، یکی از مهمترین دلایل کم بودن سهم تسهیلات ساخت مسکن از محل صندوق‌های پس‌انداز نسبت به تسهیلات خرید آپارتمان است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید