۱۱ استان زیر «خط فقر» فضای آموزشی/۵۰ درصد مدارس کمتر از ۴۵ دانش‌آموز دارند

    کد خبر :292115

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اعلام این که بیش از ۵۰۰۰ کلاس درس را در سال جاری تکمیل و تحویل می‌دهیم گفت: کمتر از ۵۰ درصد مدارس ما جمعیت دانش آموزی زیر ۴۵ نفر دارند. که مدیریتشان سخت است و باید به مکان یابی مدارس به صورت جدی توجه شود.

به گزارش ایسنا، مهرالله رخشانی مهر، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان این که سرانه استاندارد فضای آموزشی ۸.۴ متر مربع است گفت: سرانه متوسط فضای آموزشی نیز ۵.۱۸ متر مربع است. بر این اساس می توان گفت ۱۱ استان کشور زیر خط میانگین سرانه قرار دارند که سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، البرز ، تهران، قم و گیلان از این جمله هستند.

وی افزود: سرانه فضاهای آموزشی شهری نیز ۴.۹۶ متر مربع و سرانه فضاهای آموزشی روستایی ۵.۸۱ متر مربع است. در حوزه شهری ۱۵ استان زیر خط میانگین شهری قرار گرفتند و در حوزه روستایی نیز ۱۰ استان زیر خط میانگین قرار دارند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در ادامه به فضاهای آموزشی نیازمند تخریب و بازسازی اشاره کرد و گفت: فضاهای نیازمند تخریب و بازسازی مدارسی هستندکه عمدتا از عمر آنها بیش از ۴۰ سال گذشته است.

به گفته رخشانی مهر، در حال حاضر ۳ میلیون و ۸۰۰ متر مربع فضای آموزشی نیمه تمام در کشور داریم که اگر به بهره برداری برسد ۳۳ صدم متر مربع به سرانه آموزشی اضافه شده و میانگین سرانه در مجموع به۵.۵۱ متر مربع می رسد؛ البته پراکندگی فضاهای نیمه تمام در استانهای مختلف متفاوت است به طوری که بیشترین پراکندگی مربوط به خراسان رضوی و کمترین آن مربوط به استان قم است.

وی ادامه داد: عدد پروژه‌های نیمه تمام عمرانی آموزش و پرورش به ۶۲۷۵ مورد می‌رسد که توجه خاصی در سازمان صورت گرفته تا این رقم کاهش یافته و به خط میانگین برسد. حدود ۱۱۵۰ پروژه این قابلیت را دارند که اول مهر ماه ۹۷ به بهره برداری برسد. بیشترین پروژه قابل افتتاح در مهر ۹۷ مربوط به کردستان و کمترین آن مربوط به زنجان است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به پروژه‌های مجتمع آموزشی که به نام مجتمع‌های حیات طیبه معروف شده است گفت: ساخت این پروژه‌ها در مقطعی شروع شد و ۵۴ مدرسه با ۴۸۵ کلاس درس احداث شدند؛ قصد داریم مدارس حیات طیبه را طی ۱۸ ماه تکمیل کرده و به اتمام برسانیم.

۲۷ درصد مدارس کشور باید تخریب و ۳۴ درصد مقاوم‌سازی شوند

وجود ۹۸۷ کلاس درس خشتی و گلی

وی در ادامه با بیان این که ۲۷ درصد مدارس کشور تخریبی و ۳۴ درصد مدارس نیازمند مقاوم سازی هستند گفت: ۳۹ درصد مدارس کشور نیز مستحکم هستند. در حال حاضر حدود ۱۷۰۰ کلاس کانکسی داریم و ۹۸۷ کلاس درس خشتی و گلی داریم که بیشترین آمار مدارس خشتی و گلی به سیستان و بلوچستان و کمترین آن به خراسان جنوبی بر می‌گردد.

صدور ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق برای سازمان نوسازی توسط دولت

رخشانی مهر افزود: در سال ۹۷ ، ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب در بودجه برای ما دیده شده است؛ همچنین قرار است دولت از محل بند میم تبصره ۵ قانون بودجه هزار میلیارد تومان اوراق برای سازمان نوسازی منتشر کند. همچنین حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان رقم مصوب استانی است و می توان گفت که در مجموع حدود ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی مدارس داریم که البته در سالهای گذشته ۵۰ درصد آن محقق می شد؛ البته امسال شروع خوبی داشتیم و در سه ماهه اول صد در صد ردیف های ملی ما تخصیص داده شد. هر چند معتقدیم این اعداد و ارقام کفایت تخریب و بازسازی بناهای موجود را نمی کند.

رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور با اشاره به روند نگهداری از فضاهای موجود آموزشی نیز اظهار کرد: مدارسی با قدمت ۴۰ سال معمولا تخریبی محسوب می شوند. ساختمانهایی که قبل از سال ۱۳۶۷ ساخته شده اند در مقابل زلزله مقاوم نیستند و باید تخریب و بازسازی شوند. هر چند معتقدیم عمر مفید ۳۵ و ۴۰ سال برای مدارس کم است و باید با نگهداری مناسب عمر مفید مدارس را بالا ببریم و به کیفیت ساخت و ساز هم توجه کنیم.

ابلاغ اعتبار برای طراحی مدارس سبز

رخشانی مهر به مدارس سبز نیز اشاره کرد و گفت: محیط زیست برای ما بسیار مهم است و محل اساسی توجه به محیط زیست همین مدارس هستند. در مدارس سبز شاخصه‌هایی چون حمل و نقل استفاده از انرژی نو و مدیریت پسماند مد نظر است؛ سعی می کنیم معماری مدارس جدید به گونه‌ای باشد که کمترین هدر رفت انرژی در ماه صورت گیرد. در ساخت مدارس سبز بسیار جدی هستیم و آثار مدارس سبز میان مدت است و پروسه زمانبری خواهد بود.

وی افزود: قصد ما انجام کار کیفی است؛ ابلاغ اعتبار برای طراحی مدارس سبز صورت گرفته و اکنون در مرحله فراخوان است تا مشاوران ، دانشگاهی و متخصصان نیز وارد این برنامه شوند؛ البته یک بخش دیگر این کار نیز فرهنگ سازی است، به عنوان مثال مدیریت پسماند از شاخصه‌های مدارس سبز است که نیاز به فرهنگ سازی دارد.

به گفته رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور پایلوت مدارس سبز را در مدارسی از سه استان تهران، زنجان و سیستان و بلوچستان انجام می شود.

وی در ادامه به مکان یابی مدارس اشاره کرد و گفت: معمولا در مکان یابی بحث عدالت آموزشی مطرح می شود و تلاش می کنند در اثر روستاها یک مدرسه ایجاد کنند. اکنون شرایط به گونه ای است که می توان گفت کمتر از ۵۰ درصد مدارس ما جمعیت دانش آموزشی زیر ۴۵ نفر دارند که مدیریتشان بسیار مشکل است باید توجه کنیم که مدارس د رکجا ساخته می شود همین جاست که بحث مجتمع های آموزشی مطرح می شود و در برخی از نقاط ساخت مجتمع و هدایت دانش آموزان چند روستا به آن می تواند اثر بخشی بیشتری داشته باشند. در بعضی نقاط نیز ترجیح این است که مدارس شبانه روزی دایر کنند.

رخشانی مهر ادامه داد : با چند دانشگاه وارد بحث شدیم تا روی مکان یابی مدارس با چشم انداز ۵۰ ساله کار کنیم. مدارس خشتی و گلی نیز حتما در برنامه ما است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا هر سال رقم پروژهای نیمه تمام آموزش و پرورش یک عدد ثابت و حدود ۶۰۰۰ است؟ گفت: یک علت این است که روند ساخت مدارس یک روند پویا است یک پروژه تکمیل می شود و در کنارش یک پروژه دیگر شروع می شود امیدوارم این رقم بهبود یابد. سه ماهه اول امسال ۹۰۰ میلیارد تومان به سازمان نوسازی تخصیص داده شد و در برنامه داریم که بیش از ۵ هزار کلاس درس را در سال جاری تحویل دهیم. همچنین حدود ۱۵۰ میلیارد تومان از اعتبارات ما به سمت تکمیل پروژه‌های حیات طیبه می رود و ۳۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان صرف مدارس خشتی و گلی می‌شود.

وی درباره ی تجهیزات مدارس نیز گفت: قبول داریم که تجهیزات در برخی از مدارس قدیمی هستند؛ در سال گذشته از ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار استاندارسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی ۹۰ میلیارد تومان صرف تجهیز میز و نیمکت و هوشمند سازی شد و ۸ میلیارد تومان برای تجهیز هنرستان ها اختصاص دادیم. امسال سال حمایت از کالای ایرانی است. البته سازمان نوسازی سالهاست که به این موضوع توجه دارد و از مصالح داخلی برای ساخت مدارس استفاده می کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید