پس از تهدید ترکیه، پارلمان اسرائیل لایحه “نسل‌کشی ارامنه” را از دستور خارج کرد

  • سیاسی
  • سه شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷ ۱۷:۰۵
    کد خبر :291898

به دنبال انتقادها و تهدیدهای آنکارا، کنست (پارلمان اسرائیل) رای‌گیری درباره به رسمیت شناختن “نسل‌کشی ارامنه” در دوران عثمانی را از دستورکار خود خارج کرد.

به گزارش بازتاب، به نقل از العهد، یولی ادلشتاین، رئیس کنست طرح پیش‌نویس قانون به رسمیت شناختن “نسل‌کشی ارامنه” را از دستور کار پارلمان خارج کرد.

این اقدام از سوی ادلشتاین پس از آن صورت گرفت که آنکارا اسرائیل را تهدید کرد. مسئولان ترکیه گفته بودند، در صورت تصویب طرح مذکور “تل‌آویو خودش متضرر” خواهد شد.

سخنگوی رئیس کنست گفت: به منظور ممانعت از در تنگنا قرار گرفتن کنست این طرح از دستورکارها حذف شد. زیرا معلوم نیست که اکثریت آن را تایید کنند یا نه.

ادلشتاین در طول سال‌ها و حتی تا هفته پیش از طرح به رسمیت شناختن “نسل‌کشی ارامنه” حمایت می‌کرد اما دو روز پیش از رای‌گیری درباره آن، بررسی و رای‌گیری درباذره این طرح را لغو کرد.

اعضای حزب اپوزیسیون “مرتز” که طرح مذکور را ارائه کرده بودند، ادلشتاین را به “برتری دادن سیاست به اخلاق” متهم کرده و گفتند، این طرح به روابط با هیچ کشوری ضرر نمی‌رساند و یک مساله در ارتباط با عدالت تاریخی است.

پیشتر کنست پیش‌نویس قانونی را درباره به رسمیت شناختن ادعاها درباره وقایع ۱۹۱۵ تصویب کرد. این اقدام در واکنش به مواضع اخیر ترکیه در محکومیت کشتار فلسطینی‌ها در غزه و سیاست‌های یهودی سازی شهر قدس بود.

گفته می‌شود ارمنی‌های ترکیه در جریان جنگ جهانی اول در معرض نسل‌کشی و کوچ اجباری به دست امپراتوری عثمانی قرار گرفتند. اما ترکیه معتقد است که نمی‌توان این وقایع را نسل کشی ارامنه خواند بلکه آن دوران فاجعه‌ای برای دو طرف بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید