کارت سوخت دوباره به جایگاه‌ها بر می‌گردد؟

    کد خبر :291860

استفاده از کارت هوشمند سوخت در هنگام خرید بنزین و سایر فرآوده‌های نفتی از جمله راهکارهایی است که با استفاده از آن می توان دست آوردهایی مانند سامان بخشیدن به عرضه فراورده‌های نفتی، مدیریت مصرف و کنترل قاچاق را دنبال کرد.

استفاده از کارت هوشمند سوخت در هنگام خرید بنزین و سایر فرآوده‌های نفتی یکی از الزامات سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۴ بود تا با کاربردی کردن استفاده از آن اهدافی همچون سامان بخشیدن به عرضه فراورده‌های نفتی، مدیریت مصرف و کنترل قاچاق صورت گیرد.

موضوعی که در زمان خود از آن به عنوان پروژه عظیمی یاد می‌شد و در ابتدا امر بیش از هفده میلیون مشترک در سراسر کشور را در بر می‌گرفت، پس از تک نرخی شدن بنزین و با مرور زمان کم رنگ و تنها به کارت‌های صاحبان جایگاه ختم شده است.

سید محمدرضا موسوی‌خواه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در جدیدترین اظهارات خود همه جایگاه‌های عرضه بنزین و نفت‌گاز را موظف به استفاده از کارت سوخت دانست و گفت: آن دسته از صاحبان خودرو که کارت سوخت آنان مفقود شده می‌توانند درخواست کارت سوخت المثنی بدهند تا به این ترتیب با دقت بیشتری قادر به مدیریت آمار و اطلاعات سوخت کشور و مقدار مصرف سوخت خودرو‌ها باشیم.

پیش از این نیز در دی ماه سال گذشته زیبا اسماعیلی سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی خبر از الزامی شدن مجدد استفاده از کارت‌های سوخت را داد و از افرادی که فاقد کارت سوخت هستند درخواست شده بود به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل نسبت به اخذ کارت سوخت اقدام کنند.

وی دلیل این امر را تاکید قانون مصوب مجلس مبنی بر سوخت گیری تنها با کارت سوخت دانست و گفت: کارت سوخت جایگاه دار فقط برای موارد ضروری استفاده خواهد شد.

در کنار تشویق افراد برای استفاده از کارت سوخت، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی پس از بررسی از تجهیزات موجود در دنیا اقدام به نوسازی تجهیزات نصب شده کرد و از سال ۹۴ بر روی ۱۰۲ نازل و حدود ۴۶ جایگاه عرضه سوخت در شهر‌های مختلف تجهیزات جدید به صورت آزمایشی نصب و استفاده شده است.

همچنین با نصب تجهیزات جدید امکان سوخت‌گیری و پرداخت هزینه به صورت همزمان فراهم شده تا بدون نیاز به مراجعه به دیگر بخش‌ها یا لزوم پرداخت پول نقد، سوخت‌گیری و پرداخت هزینه بدون دخالت دست، در کنار نازل‌ها انجام شود.

گفتنی است با گذشت بیش از ۱۱ سال از آغاز طرح توزیع کارت هوشمند سوخت هم اکنون بیش از ۲۱ میلیون کارت در کشور فعال است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ طرح یک فوریتی حفظ کارت سوخت را تصویب کردند که بر اساس اصلاح ماده ۱ قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت که به تصویب نمایندگان مجلس رسید، عرضه بنزین و گازوئیل در بخش حمل و نقل با استفاده از کارت هوشمند سوخت امکان‌پذیر خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید