حیوانات شهری نباید با انسان‌ها اخت پیدا کنند

    کد خبر :291829

یک دامپزشک عقیم‌سازی را یکی از راه‌های موثر کنترل حیوانات شهری دانست و گفت: حامیان حیوانات نباید حیوانات شهری را اصطلاحاً دستی کنند و اجازه دهند که با انسان اخت شوند.

یک دامپزشک با بیان این که در مدیریت حیوانات شهری و همزیستی با حیوانات بی سرپرست، باید دانش و تجربه کشورهای پیشرفته را بومی کرد به مهر گفت: حیات و طروات یک شهر از میزان تعداد گیاهان و حیوانات آن مشخص می شود چرا که حذف این دو عنصر باعث خواهد شد تا شهرها تنها به منظری سیمانی و آجری بدل شود که انسانها در آنها تردد دارند درحالی که بیش از پنجاه سال است که دنیا به این نتیجه رسیده که روح ضمخت شهر و آرامش روانی شهرنشینان، تنها با حیات سایر حیوانات و گیاهان محقق می شود.

احمدرضا الهیار ترکمن تصریح کرد: برخلاف تصور بسیاری، نبود حیوانات و گونه های مختلف جانوری باعث تغییر در اکوسیستم دست ساخته شهر می شود و بر همین اساس همواره کارشناسان و صاحب نظران بر خطرات کم شدن و یا حذف حیوانات از سطح شهرها هشدار می دهند در یک نمونه ساده، حذف گربه بی شک باعث افزایش میزان موش ها در شهر خواهد شد که همین امر پیامدهای ناگواری در سلامت و بهداشت شهروندان خواهد داشت.

وی ادامه داد: تحقیقات نشان می دهد که حذف کامل حیوانات شهری، پروژه ای از پیش شکسته خورده است و مدیران شهری باید به جای کوچ و یا حذف حیوانات، اقدام به الگوبرداری از شهرهای موفق دنیا و ظرفیت سازی در این حوزه کنند.

این دامپزشک تاکید کرد: حامیان حیوانات نباید حیوانات شهری را اصطلاحاً دستی کنند و اجازه دهند که با انسان اخت شوند، چرا که حیوان، رفتار و عادت طبیعی خود را کنار گذاشته و به انسان وابسته می‌شود و همین امر باعث خواهد شد تا آنها بیشتر با محیط آمیخته ‌شوند درحالی که اگر این افراد قصد کمک و یا غذا رسانی به حیوانات را دارند باید مناطق خاصی را برای آنها در نظر بگیرند تا این حیوانات کمترین تماس به جهت اخت شدن را با انسان داشته باشند.

وی یکی دیگر از راه های ساماندهی حیوانات را عقیم سازی آنها دانست و افزود: بی تردید یکی از بهترین روشها برای کنترل حیوانات شهری عقیم سازی است چرا که در حالت عادی، در عرض چند سال تعداد حیوانات یک منطقه در صورت تغذیه کامل می‌تواند از چند ده تا چند هزار برابر افزایش یابد به همین دلیل بهترین روش برای کنترل جمعیت حیوانات، طرح‌های عقیم سازی منطقه ای است.

الهیار ترکمن خاطر نشان کرد: بومی سازی روش‌هایی که سالهاست در کشورهای پیشرفته در حال انجام است و جواب خود را پس داده، لازمه و نیاز امروز کشور برای کنترل حیوانات شهری است ضمن اینکه مردم و حامیان حیوانات باید در تلاش باشند تا از دامن زدن به شایعات و موارد غیرعلمی در فضای مجازی خودداری کنند و این مهم را به متخصصین بسپارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید