معادلات مجلس پیچیده شد ؛ آیا ممکن است فردا روز آخر ریاست علی لاریجانی باشد؟

  • سیاسی
  • سه شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷ ۱۴:۵۳
    کد خبر :291803

محمد رضا عارف حالا نامزد ریاست مجلس شده است . او گویا دوباره بنا دارد شانس خود را در رقابت با علی لاریجانی امتحان کند .
به گزارش نامه نیوز : صورت بندی آرایش سیاسی در پارلمان آنچنان تغییر کرده که پیشبینی آنچه در انتخابات هیات رییسه رخ خواهد داد را مشکل کرده است . آنچه رخ داده این است :«هر سه فراکسیون برای ریاست مجلس نامزد معرفی کرده اند». این یعنی اینکه تا اینجای کار و تا این لحظه کار برای علی لاریجانی برای ماندن در کرسی ریاست مجلس بسیار سخت است. نکته اما این است که او هنوز برای ماندن در این پست شانس دارد و لابی هایی که تا قبل از جلسه فردا صبح صورت خواهد گرفت ممکن است وضعیت را برای او به حالت سابق برگرداند.

فعلا مساله این است که عارف ، علی لاریجانی و حاجی بابایی هر سه نفر نامزد ریاست مجلس شده اند.

رفت و برگشت عارف

محمد رضا عارف حالا نامزد ریاست مجلس شده است . او گویا دوباره بنا دارد شانس خود را در رقابت با علی لاریجانی امتحان کند . نکته مهمی که نامزدی او را متمایز از قبل کرده این است که برخی می گویند ممکن است در نهایت فراکسیون ولایی برای انداختن لاریجانی از پست ریاست مجلس او را در یک معادله سنگین بر سر سایر اعضایهیات رییسه بر علی لاریجانی ترجیح دهد . این اقدام اگر چه در ظاهر امری به دور از واقعیت تصور می شود اما اگر نظر در داشته باشیم که این طیف از اصولگرایان هدف بزرگتری چون دور کردن لاریجانی از انتخابات 1400 دارند آنوقت است که می توان به صورت جدی تری به این گزاره فکر کرد . پس تا اینجای کار می توان به این فکر کرد که محمد رضا عارف برای رسیدن به ریاست مجلس از همیشه امیدوارتر شده است.
خبر نهایی نامزدی او در انتخابات هیات رییسه را سخنگوی فراکسیون امید اعلام کرده است .
سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفته است: بر اساس تصمیم مجمع فراکسیون محمدرضا عارف، برای ریاست مجلس و مطهری و پزشکیان برای سمت نائب رییسی کاندیدای انتخابات هیات ریسه مجلس خواهند شد. پارسایی با اشاره به برگزاری نشست صبح امروز مجمع عمومی فراکسیون امید اظهار کرد: در این جلسه بعد از ارائه گزارش کمیته انتخابات، اظهار نظرهای مختلفی مطرح شد و علی رغم اینکه در شورای مرکزی تصمیماتی اتخاذ شده بود این تصمیمات مجددا به رای مجمع عمومی فراکسیون امید گذاشته شد.به گفته پارسایی در نشست مجمع عمومی پیرو درخواست تعداد زیادی از نمایندگان از محمدرضا عارف برای کاندیداتوری برای هیات رئیسه مجلس، به اتفاق آرا کاندیداتوری وی برای ریاست مجلس و مطهری و پزشکیان برای نائب رئیسی مجلس تصویب شد.وی همچنین اضافه کرد: این تصمیم فراکسیون امید همچنین آب پاکی را بر دستان کسانی ریخت که در روزهای گذشته به دنبال ایجاد شائبه در مورد عبور فراکسیون از آقای مطهری بودند.
نامزدی عارف در انتخابات در حالی است که پیش تر برخی اصلاح طلبان از کاندیداتوری او حمایت کرده بودند .
عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب در همین راستا به «نامه نیوز» گفته بود :« پیروزی آقای عارف در انتخابات هیات رئیسه مجلس در سال پایانی مجلس دستاورد مهمی است و جامعه رای اصلاح طلبان را خیلی بهتر پوشش خواهد داد».

حاجی بابایی به جای لاریجانی


نکته تعیین کننده در معادلات فردا تصمیم فراکسیون ولایی خواهد بود . فراکسیونی که در واقع جمعی از منتقدان لاریجانی را در میان خود دارد .
خبر مهم در مورد تصمیم این فراکسیون ساعتی پیش اعلام شده است .یک عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس از جمع‌بندی نهایی این فراکسیون درباره انتخابات هیئت رئیسه در جلسه عصر امروز این فراکسیون خبر داده است.
ابوالفضل ابوترابی عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه صبح امروز(سه‌شنبه 8خرداد) این فراکسیون، اظهار داشت: این جلسه به منظور بررسی شیوه ورود فراکسیون نمایندگان ولایی به انتخابات هیئت رئیسه مجلس برای اجلاسیه سوم برگزار شد. در این جلسه مقرر شد تا فراکسیون برای ریاست مجلس کاندیدا معرفی کند. قرار شد این فراکسیون یک کاندید برای سمت نواب رئیسی مجلس و 4 نفر نیز برای سایر سمت‌های هیئت رئیسه معرفی کند.
ابوترابی با بیان اینکه جمع‌بندی نهایی در این‌باره در جلسه عصر امروز مجمع عمومی فراکسیون انجام می‌شود، اظهار داشت: رای‌گیری درباره کاندیدا‌های مورد نظر فراکسیون در جلسه مذکور انجام می‌شود.
قبل از او حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه ،عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس نیز گفته بود: اعضای فراکسیون به این جمع‌بندی رسیدند که برای انتخابات هیئت رئیسه مجلس لیست مستقل ارائه دهند.
در نهایت اعلام شده است که در جلسه امروز صبح فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس، موضوع انتخابات هیأت رئیسه مورد بحث و بررسی قرار گرفته و حمیدرضا حاجی‌بابایی به عنوان گزینه این فراکسیون برای انتخاب رئیس مجلس در نظر گرفته شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید