هشدار نسبت به بازگشت مجدد رکود

    کد خبر :291787

کارشناسان بازار مسکن اعلام کردند: سیاست‌های پولی و بانکی دولت مردان، موجب رکود در بازار مسکن شده است.

به گزارش بازتاب به نقل از شبکه خبر، کارشناسان بازار مسکن معتقدند بازار مسکن پس از یک دوره رونق تورمی، به دلیل برخی سیاست های اشتباه مجددا دچار رکود شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس: سرازیر شدن نقدینگی به مسکن عامل گرانی

سید کمال الدین شهریاری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در برنامه تیتر امشب، با اشاره به اینکه قیمت مسکن باید با نرخ تورم رشد خود را آغاز کند، گفت: به دلیل سیاست‌های پولی و بانکی که توسط دولت مردان اتخاذ شد، شاهد رکود در بازار مسکن هستیم.

وی افزود: با تغییر قیمت ارز و کاهش ارزش ملی پول، نقدینگی به سمت مسکن سرازیر و باعث افزایش قیمت مسکن می شود.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس، با انتقاد از روند شناسایی خانه های خالی و گرفتن مالیات از این افراد، تصریح کرد: باید تقاضای واقعی را در بازار مسکن تقویت کنیم و برای متقاضیان مسکن، هدف گذاری کنیم تا کمتر سوداگری اتفاق بیفتد.

شهریاری ادامه داد: اگر سرمایه گذاری با هدف سوداگری باشد هیچ وقت متقاضیان واقعی مشخص و شناسایی نمی‌شوند.

انبوه ساز: دوره طولانی رکود، عامل ناتوانی مردم در خرید مسکن

ایرج رهبر نایب رئیس کانون انبوه‌سازان، با بیان اینکه نباید زمان رکود در بخش مسکن طولانی شود، گفت: زمان رکود جدید ۲ برابر رکود قبلی بوده است و باعث ناتوان شدن افراد متوسط و متوسطه به پایین در خرید مسکن شده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک: اتفاقات بازار مسکن شتابزده بود

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک در گفتگوی تلفنی با اشاره به اینکه در ۳ دوره سال ۶۸، ۸۶ و ۹۱ جهش رکود داشتیم، گفت: رونق قبل از عید طبیعی ولی اتفاقات بازار مسکن بعد از عید یعنی در سال ۹۷ بسیار شتاب زده بود.

وی ادامه داد: از تاریخ اول فروردین سال ۹۶ تا اول خرداد سال جاری تعداد کل قراردادهای کشور ۱۹۱هزار و ۵۸۰ که از این تعداد قرارداد، ۹۴ هزارو ۶۹۱ مبایعه‌نامه و ۴ هزارو ۲۵۰ اجاره نامه بوده است.

رئیس اتحادیه املاک گفت: در شهر تهران از تاریخ اول فروردین تا پنجم خرداد سال جاری تعداد قراردادها حدود ۲۰۷ هزار بوده است، که ۱۱۹ هزار تا از آنها مبایعه نامه و حدود ۸۵ هزار تا اجاره نامه است.

عضو هیئت مدیره نظام مهندسی: تورم مسکن کمتر از تورم عمومی بود

در ادامه برنامه مهدی روانشادنیا کارشناس مسکن با اشاره به اینکه دوره رونق و رکود مسکن در همه کشورها وجود دارد گفت: رکود بین ۴ تا ۵ سال و رونق بین ۱ تا ۳ سال است.

وی با اشاره به اینکه سال ۹۲ میانگین قیمت مسکن ۳.۶ میلیون تومان و در انتهای سال ۹۶، این رقم ۵.۷ میلیون تومان بود افزود: این نشان می دهد مسکن در این سال ها ۵۸ درصد رشد داشته است.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: در همین دوره تورم عمومی ۸۰ درصد بوده و مسکن از آن کندتر حرکت کرده است.

این کارشناس با اشاره به رفتار هیجانی مردم در بازار مسکن گفت: هر وقت رونق در بازار رخ داده است عده ای سرمایه خود را در این بخش حبس می کنند و تا ۴ سال نمی توانند سرمایه خود را از آن بیرون بکشند.

وی با اشاره به ضرورت هماهنگی بین مثلث دولت، شهرداری و سرمایه گذار افزود:در ایران تنوع بازار برای سرمایه گذاری کم است و مردم پس انداز خود را وارد این بازار می کنند.

روانشادنیا گفت: عمده تقاضای بازار مسکن در کشور برای واحدهای کوچک با سرمایه اندک است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید