۲۰ هزار تماس مردمی برای شکایت از فعالیت های غیربهداشتی

    کد خبر :291700

رئیس سامانه بهداشت ۱۹۰ وزارت بهداشت، از ثبت ۲۰ هزار تماس تلفنی هموطنان نسبت به شکایت از اماکن عمومی و اغذیه فروشی های غیر بهداشتی، در یک ماه گذشته خبر داد.

محراب آقازاده گفت: سامانه بهداشت ۱۹۰ در راستای وظایف خود در اردیبهشت سالجاری، نسبت به اخذ اخبار و شکایات مردمی به صورت شبانه روزی فعالیت کرده و ضمن پاسخگویی، مشاوره و راهنمایی به بیش از ۲۰ هزار تماس تلفنی، نسبت به ثبت ۸۴۷۰ خبر و شکایت اقدام کرده است که تاکنون به ۹۸ درصد این اخبار و شکایات رسیدگی شده است.

وی افزود: بیشترین شکایت ها از حوزه تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی و مشهد (۱۲ درصد)، ایران (۱۰ درصد) و اصفهان (۷ درصد) بوده است.

آقازاده ادامه داد: شکایت از اماکن مسکونی دارای فعالیت غیر مجاز و غیر بهداشتی با ۱۶درصد، نانوایی ۱۰ درصد، اغذیه فروشی و ساندویچ و پیتزا ۹ درصد، بقالی و سوپرمارکت ۸ درصد و سلف سرویس و رستوران با ۷ درصد در صدر اخبار این سامانه قرار گرفتند.

وی گفت: همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان نیز حساسیت نظارت بر اماکن دارای فعالیت خاص مرتبط با این ماه نیز در دستور کار بازرسان بهداشت محیط قرار گرفته که در همین راستا مردم نیز مشکلات مشاهده شده را به این سامانه اعلام کردند که در قالب ۶۲ خبر و شکایت ثبت و توسط بازرسان دانشگاه های علوم پزشکی کشور رسیدگی شد.

رئیس سامانه بهداشت ۱۹۰ وزارت بهداشت بیان داشت: عرضه مواد غذایی صنفی سنتی فاسد ۱۱ درصد، عرضه مواد غذایی بسته بندی شده فاقد تاریخ مصرف معتبر ۵ درصد و دفع غیر بهداشتی فاضلاب با ۵ درصد بیشترین فراوانی انواع خبر بوده است.

آقازاده افزود: اقدامات قانونی معمول در زمینه این شکایت ها منجر به صدور اخطارهای بحرانی و غیر بحرانی به میزان ۲۰ درصد، رفع نقص ۱۵ درصد از اماکن و مراکز، مکاتبه و معرفی متخلفین به مراجع قضایی به میزان ۱۴ درصد و معدوم سازی مواد غذایی آسیب رسان به میزان ۴ درصد شد.

وی اظهار داشت: اخبار و شکایات مربوط به مواد غذایی فاسد، تاریخ مصرف گذشته و غیر قابل مصرف، منجر به کشف، جمع آوری و معدوم سازی بیش از ۵۳۹۹ کیلوگرم کالاهای آسیب رسان به مصرف کننده شد که بیشترین این معدومی ها به ترتیب در حوزه تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی قم، اهواز و ایران بوده که این مواد غذایی شامل انواع شیرینی جات، سوسیس و کالباس، انواع ترشیجات، انواع نوشیدنی ها، انواع تنقلات، انواع فراورده های گوشتی و پروتئینی و انواع لبنیات شده است.

آقازاده گفت: جنسیت تماس گیرندگان نیز ۷۳ درصد آقایان و ۲۷ درصد خانم ها بودند.

به گزارش مهر، سامانه بهداشت ۱۹۰ به طور شبانه روزی، آماده دریافت شکایت های مردمی در زمینه موضوعات مختلف بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای از جمله تخلفات مورد مشاهده در اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی مرتبط با ماه مبارک رمضان مانند آش و حلیم فروشی ها، کبابی ها است و هموطنان می توانند از اقصی نقاط کشور با شماره تلفن ۱۹۰ تماس گرفته و شکایات بهداشتی خود را مطرح کنند تا در اسرع وقت به آنها رسیدگی شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید