استقرار تحول بنیادین کُند است

    کد خبر :29167

مدیرکل سابق وزارت آموزش‌وپرورش گفت: اجرای برنامه‌های عمل برای استقرار تحول بنیادین بسیار کُند است و جنس آموزش‌ها، حافظه‌محور است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، منوچهر فضلی خانی در خصوص پژوهش‌محور شدن آموزش اظهار کرد: سند تحول بنیادین در رابطه با پژوهش برنامه‌های مهمی دارد. در ابتدای سند از معلم به عنوان هدایتگر یاد شده و نقش او دیگر انتقال دهنده دانش نیست و اگر دانش‌آموز پژوهشگر باشد وظیفه معلم هدایتگری است، آغاز پژوهش با سوال و مسئله است و معلم باید تلاش کند تا در کلاس درس برای دانش آموزان سؤال ایجاد شود در چنین شرایطی پژوهش نیز رخ می‌دهد.

وی افزود: در سند تحول بنیادین در پاسخ به این پرسش که در چه محیط‌هایی می‌توان مسئله محوری داشت به پژوهش سراها و ایجاد شبکه پژوهش فعال و فراگیر اشاره شده است همچنین در هدف عملیاتی 23 به طور ویژه به بحث پژوهش محوری و گسترش فرهنگ تفکر و پژوهش و تدوین نظام حمایت از پژوهشگران تاکید شده است.

مدیرکل سابق وزارت آموزش‌وپرورش گفت: هم‌اکنون برنامه‌های عمل برای استقرار سند تحول بنیادین وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد اجرای آن بسیار کُند است. پژوهش محوری در دو قلمرو است که بخش نخست آن در کلاس درس است، معلم در رویکرد پژوهشی زمینه‌ای را فراهم می‌کند که سوال در ذهن مخاطب ایجاد شود. آغاز یادگیری باید با مسئله باشد تا جریان کلاس با پژوهش در هم تنیده شود، پژوهش‌سراها و فعالیت‌های پژوهشی زمانی شکل می‌گیرد که نگاه به یادگیری بدین صورت باشد.

فضلی خانی ادامه داد: محتوای آموزشی و کتاب‌های درسی تا زمانی که حافظه محور باشد، پژوهش نخواهیم داشت البته برخی کتاب‌ها از جمله علوم و تعلیمات اجتماعی مسئله محور شده‌اند اما باید توجه داشت اولین جایی که باید تغییر کند و جنس پژوهش به خود بگیرد محتوای آموزشی است که باید مسئله محور شود.

وی عنوان کرد: مولفه دوم معلم است، مهارت‌های حرفه‌ای معلمان باید تغییر کند یعنی روش‌های اکتشافی و کارگروهی در آموزش را به کار بگیرند. مولفه سوم روش تدریس است، روش‌های تدریس با رویکرد انتقالی فضای آموزش را پژوهش محور نمی‌کند و معلم باید به داشتن مسئله نمره بدهد نه داشتن پاسخ بسیار.

مدیرکل سابق وزارت آموزش‌وپرورش ادامه داد: مولفه چهارم نظام ارزشیابی است که باید پاسخ محورشود یعنی دانش‌آموزی که طرح مسئله داشت، نمره بگیرد. محیط یادگیری نیز باید تغییر کند، آیا  هم‌اکنون خانواده از دانش‌آموز می‌پرسد که امروز در مدرسه چند سوال برایش ایجاد شده است؟ سند تحول بنیادین تاکید دارد دانش‌آموز باید کم یاد بگیرد اما عمیق یاد بگیرد.

فضلی خانی افزود: هم‌اکنون تکالیفی که به دانش‌آموزان می‌دهند این است که 15 بار از یک صفحه بنویسد در حالیکه تکالیف می‌تواند مسئله محور باشد تا دانش‌‌آموز جست‌وجو کند و نتایج خود را به مدرسه بیاورد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید