مرکل: اروپا همچنان مایل به مذاکرات تجاری با آمریکاست، اما نه زیر تیغ تهدید

    کد خبر :291544

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان روز دوشنبه نسبت به آنچه که تضعیف همکاری و چندجانبه‌گرایی در سطح بین‌المللی خواند، هشدار داد و آن را موجب افزایش احتمال تکرار رویارویی‌ها و فجایع نظامی و تجاری قرن گذشته میلادی دانست.

به گزارش بازتاب به نقل از خبرگزاری رویترز، مرکل که در نشستی در برلین سخنرانی می کرد، در اشاره‌ای تلویحی به اقدامات دولت آمریکا گفت: توافق‌ها و نهادهای بین‌المللی در معرض تضعیف هستند. این موضوع نگران کننده است؛ چرا که نظم جهانی چندجانبه کنونی، نتیجه درس‌هایی است که از جنگ‌های جهانی قرن گذشته آموخته بودیم.
وی ادامه داد: نسل آن‌هایی که شاهد جنگ جهانی دوم بودند، به تدریج رو به پایان است. آن‌ها از آن تجربه دهشتناک درس هایی گرفتند که بر مبنای آن باید برای ایجاد دوستی‌ها تلاش کرد و از خصومت‌ورزی فاصله گرفت.
مرکل با اشاره به اختلاف‌های تجاری با آمریکا گفت: اروپا همچنان مایل به مذاکرات تجاری با ایالات متحده است، اما نه زیر تیغ تهدید.
صدراعظم آلمان ابراز امیدواری کرد که اتحادیه اروپا در اختلافات تجاری با آمریکا در نهایت ناچار به بکارگیری اقدامات تلافی‌جویانه و رویارویی تجاری نشود.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا از زمان آغاز به کار دولتش تاکنون گام‌های متعدد بسیاری در زمینه تضعیف نهادها و توافق‌های بین‌المللی برداشته است که از جمله آن‌ها می‌توان به لغو عضویت آمریکا در توافقنامه آب و هوایی پاریس، خروج از توافق هسته‌ای با ایران و کاهش بودجه نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد اشاره کرد.
ترامپ چند ماه پیش تعرفه‌های سنگین 25 درصدی برای واردات فولاد و 10 درصدی برای واردات آلومینیوم به آمریکا در نظر گرفته بود که این اقدام به آغاز یک جنگ جدید تجاری تعبیر شد.
اتحادیه اروپا تا ابتدای ماه ژوئن (11 خرداد) از این طرح مستثنی شده است؛ اما پس از آن مشمول تعرفه‌های اعلام شده خواهد بود.
کشورهای اروپایی در ماه‌های گذشته بارها این اقدام رئیس جمهوری آمریکا را تقبیح کرده و اقداماتی تلافی‌جویانه علیه برندهای آمریکایی تدارک دیده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید