پارلمان عراق بازشماری بخشی از آراء انتخابات را تصویب کرد

  • سیاسی
  • سه شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷ ۱۰:۱۸
    کد خبر :291351

پارلمان عراق سرانجام با تشکیل یک جلسه فوق العاده موفق شد بازشماری ده درصد آراء انتخاباتی پارلمانی اخیر را تصویب کند.
150 نماینده طی چند روز اخیر تلاش کردند بدلیل آنچه وجود تخلفات و تقلب گسترده در انتخابات 22 اردیبهشت می خوانند، نهادهای ذیربط در این کشور را به بازنگری در خصوص نتایج انتخابات متقاعد کنند.
به گزارش ایرنا نشست فوق العاده عصر دوشنبه پارلمان عراق درحالی برگزار شد که پیش تر چندین بار تلاش برای برگزاری آن بدلیل بحد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان بی جایی نرسید.
168 نماینده پارلمان عراق امروز نشستی را برگزار کردند که طی آن بازشماری دستی 10 درصد مجموع آراء و ابطال نتایج انتخابات در مراکز رای گیری خارج از کشور بدلیل آنچه حجم بالای تخلفات خوانده شد، به تصویب رسید.
در این مصوبه همچنین مقرر شد، در صورتی که شمارش دستی این بخش از آراء نشان داد تخلف و تقلب تا یک چهارم آراء را در بر می گیرد، باید آراء مربوط به همه مراکز رای گیری به صورت دستی شمارش شود.
چهارمین انتخابات عراق بصورت ثبت و شمارش الکترونیکی انجام شد اما برگه های رای نیز پس از ثبت در سیستم الکترونیک شمارش آراء در صندوق رای انداخته می شد.
‘سلیم الجبوری’ رئیس پارلمان عراق در این جلسه خطاب به مسوولان قضایی، مدعی العموم و کمیته مبارزه با مفاسد اداری و مالی عراق خواستار انجام اقدامات لازم برای آنچه که حفاظت از روند دموکراتیک در این کشور نامید شد.
وی گفت کثرت تخلفات چهره کلی دموکراسی و انتخابات را در عراق مخدوش کرده است و برگزاری این جلسه پارلمان برای چاره اندیشی در همین خصوص و با هدف تامین و تضمین سلامت انتخابات است.
مصوبه امروز پارلمان درحالی است که برخی نامزدها و احزاب طی روزهای اخیر حتی خواستار ابطال کل نتایج از سوی کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق و برگزاری مجدد انتخابات شدند اما این کمیسیون با رد این درخواست اعلام کرد که معترضان تا پنجشنبه آینده فرصت دارند شکایت های انتخاباتی خود را به این کمیسیون تحویل دهند تا این کمیسیون پس از بررسی، موارد به همراه پاسخ خود را به دادگاه عالی فدرال ارجاع دهد.
این کمیسیون همچنین روز شنبه از ارجاع 255 شکایت انتخاباتی و پاسخ های خود به آن به دادگاه عالی فدرال عراق خبر داد.
برخی احزاب و شخصیت های سیاسی، نمایندگان متعرض را متهم می کنند بدلیل شکست در انتخابات سعی در بی اعتبار کردن نتایج آن دارند.
درهمین حال با گسترش و ادامه اعتراض های سیاسی به نتایج انتخابات بویژه در سطح نزدیک به نیمی از نمایندگان پارلمان کنونی عراق، برخی نگرانی ها از احتمال بطلان انتخابات با فشار و حمایت برخی طرف های خارجی برای ورود این کشور به دوران جدیدی از بی ثباتی مطرح شده است.
یک ناظر عراقی که نخواست نامش ذکر شود به خبرنگار ایرنا گفت که این نگرانی وجود دارد طرف های خارجی از جمله واشنگتن و ریاض که پیش از انتخابات بشدت دنبال وارد کردن عراق در مرحله خلاء سیاسی از طریق تعویق تاریخ برگزاری انتخابات بودند تا بتوانند تغییرات دلخواه خود را در روند سیاسی این کشور انجام دهند، اکنون بخواهند همان اهداف را طریق بطلان نتایج انتخابات و تشکیل و استقرار دولت موقت دست کم به مدت چند ماه دنبال کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید