یک حکم تئاتری برای سلب مسوولیت!

    کد خبر :291214

مدیرکل هنرهای نمایشی در حالی برای کانون تئاتر دانشگاهی حکم صادر کرده که سرفصل‌های اشاره شده در متن حکم مدیر آن، بیشتر به دانشگاه‌ها و وزارت علوم مربوط می‌شود.

به گزارش ایسنا، شهرام کرمی در جدیدترین حکمی که صادر کرده، میلاد نیک‌آبادی را به عنوان مدیر کانون تئاتر دانشگاهی اداره کل هنرهای نمایشی منصوب کرده است.

او اخیرا در اختتامیه جشنواره تئاتر دانشگاهی وعده راه‌اندازی‌ این کانون را داده بود که خیلی هم زود به آن عمل کرد.

البته با توجه به سابقه فعالیت این کانون نمی‌توان از واژه تاسیس یا راه‌اندازی استفاده کرد چرا که اولین بار در سال 85 و در زمان مدیریت حسین پارسایی در مرکز هنرهای نمایشی، خبر تشکیل کانون تئاتر دانشگاهی زیر نظر هیأت علمی دانشکده‌های هنری در اداره کل هنرهای نمایشی منتشر شد.

براساس انچه دراین‌باره تصمیم‌گیری شده بود، مدیران گروه تئاتر دانشکده‌های هنرهای زیبا، سینما و تئاتر،‌تربیت مدرس، سوره و هنر و معماری اعضای هیات مدیره را تشکیل می‌دادند و حتی در خبرها امده بود که رییس این کانون توسط اعضای هیات مدیره تعیین خواهد شد. همچنین با این کانون، تمام فعالیت‌های تئاتر دانشگاهی مورد توجه این اداره قرار می‌گیرد و تئاتر دانشجویی مورد حمایت اداره کل هنرهای نمایشی قرار خواهد گرفت.

اما در چند سال گذشته به نظر می رسد با توجه به ناکارآمد بودن این کانون در اداره کل هنرهای نمایشی براساس وظایف خاص این اداره برای حمایت از تئاتر حرفه‌ای کشور و نیز میزان بودجه‌ای که در اختیار دارد و همچنین با توجه به وظایفی که معاونت فرهنگی وزارت علوم برای حمایت از تئاتر دانشگاهی و به طور ویژه جشنواره تئاتر دانشگاهی برعهده دارد، این کانون به نوعی منحل شد ولی کرمی سعی در دوباره فعال کردن آن دارد که مشخص نیست با وضعیت بودجه تئاتر و بدهی‌های مانده از سال گذشته این کانون با کدام ردیف بودجه دوباره شروع به کار خواهد کرد.

در متن حکم میلادنیک‌آبادی آمده است: «تأثیرات دانشگاه و تحصیلات آکادمیک بر روند گسترش و رشد تئاتر در کشور بر کسی پوشیده نیست. تربیت نسل جدید و پر شور دانش آموخته­‌های هنر نمایش و ورود به دنیای پژوهش، تولید، اجرا و مدیریت تئاتر در کشور رخداد مبارکی است که می­‌بایست به بهترین شکل ممکن در راستای ارتقاء سطح کیفی، روزآمدی و نشاط و پویایی نمایش کشور از آن بهره گرفت.»

در ادامه متن این حکم گفته شده است: «ارتباط و تعامل مستمر و پویا با دانشجویان و بدنه دانشگاهی تئاتر، کمک به هدایت تحصیلی، ایجاد شور و نشاط منطقی و افزایش کارآمدی فارغ التحصیلان این رشته هنری و بسترسازی گذار مبتنی بر دانش و تجربه از تئاتر دانشگاهی به دنیای حرفه‌­ای تئاتر می‌­تواند زمینه را برای حضور مفیدتر و اثرگذارتر جوانان تحصیل کرده در شئون مختلف تئاتر کشور فراهم نماید.»

در این حکم نکاتی مورد توجه قرار گرفته که ارتباط آن‌ها با ماموریت اصلی اداره کل هنرهای نمایشی جای بحث دارد بویژه آنکه چند سالی است، جشنواره تئاتر دانشگاهی با حاشیه‌های زیاد برپا می‌شود و این رویداد که متولی برگزاری آن وزارت علوم است، رونق و جایگاهش را با کم توجهی متولیان خود و نیز مشکلات و ضعف‌هایی که این حوزه در دانشگاه‌ها دارد از دست داده است و تشکیل چنین کانونی به نظر می‌رسد در وهله اول دغدغه‌های اداره کل هنرهای نمایشی را بیشتر و از وزارت علوم سلب مسئولیت خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید