جبران هزینه احداث آزادراه کنارگذر جنوبی تهران 2 سال پس از تردد خودرو‌ها‌

  • اقتصادی
  • پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ ۱۶:۰۴

فرمانده قرارگاه خاتم‌الأنبیاء گفت: پروژه آزادراه کنارگذر جنوبی تهران دو سال پس از بهره‌برداری، کل هزینه خود را از طریق صرفه‌جویی در سوخت و رعایت مسائل زیست‌محیطی مستهلک می‌کند.

به نقل از رو‌ابط عمومی قرارگاه سازندگی خاتم‌الأنبیاء، سردار عبادالله عبداللهی در بازدید از ‌پروژه آزادراه کنارگذر جنوبی تهران، بیان کرد: ‌این پروژه یکی از بزرگترین آزادراه‌های کشور با حجم بالای عملیات از بُعد خاکبرداری، خاکریزی و آسفالت است که حدود 400 دستگاه پل آب‌رو و پل بزرگ دارد.

سردار‌ عبداللهی افزود: حدود 1000 دستگاه ماشین‌آلات عمرانی و 3000 نفر نیروی انسانی در این پروژه مشغول هستند و دو سال پس از بهره‌برداری، کل هزینه خود را از طریق صرفه‌جویی در سوخت و رعایت مسائل زیست‌محیطی مستهلک می‌کند.

وی گفت: با توجه به این که در سال اول بهره‌برداری از این پروژه، بالغ بر 35 تا 40 هزار خودرو از این مسیر تردد خواهد کرد فرصتی برای تنفس شهر تهران و کاهش آلودگی هوای پایتخت خواهد بود.

بنابراین گزارش سالانه به طور میانگین 520 میلیون خودرو در مسیرهای منتهی به پایتخت تردد می‌کنند و 20 درصد حجم تردد در کشور در استان تهران انجام  می‌شود که این امر علاوه بر ایجاد معضل ترافیک، افزایش میزان سوخت و بالا بردن زمان سفر، مشکلات زیست‌محیطی فراوانی را برای این کلانشهر رقم می‌زند.

از نظر کارشناسان یکی از راه‌حل‌های گذر از این مشکلات، طراحی آزادراه کنارگذر جنوبی تهران بود که می‌توانست حجم تردد بسیاری از خودروهای ورودی به تهران را  کاهش دهد.

با واگذاری آزادراه کنارگذر جنوبی تهران به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)، کلنگ احداث آن اواخر فصل بهار سال 95 به زمین زده شد و مقرر شد این پروژه در مدت زمان حدود چهار سال به اجرا برسد.

این آزادراه به عنوان یکی از حلقه‌های مفقود کریدور (دالان) ترانزیتی شرق به غرب از منطقه آبیک در حاشیه آزادراه کرج – قزوین شروع شده و به آزادراه قم – گرمسار در منطقه چرم‌شهر ‌متصل می‌شود.

آزادراه کنارگذر جنوبی تهران 158 کیلومتر طول دارد که در چهار جبهه کاری فعال است که سهم دولت در سرمایه‌گذاری این پروژه 30 درصد و سهم قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) 70 درصد است.

قطعه یک این آزادراه از آبیک تا جاده ماهدشت- اشتهارد دارای طول 39 کیلومتر، قطعه دوم از جاده ماهدشت- اشتهارد تا اتوبان ساوه به طول51 کیلومتر، قطعه سوم از اتوبان ساوه تا اتوبان تهران-قم به طول 30 کیلومتر و قطعه چهارم پروژه از اتوبان تهران-قم تا اتوبان قم-گرمسار38 کیلومتر طول دارد.

در حال حاضر قطعه چهارم این پروژه حدود 60 درصد و قطعه سوم آن حدود 30 درصد و کل پروژه در حدود 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

این آزادراه چندین تقاطع غیرهمسطح دارد و آزادراه‌های کرج-قزوین، ساوه-تهران، قم-تهران، قم-گرمسار و مسیر ماهدشت-اشتهارد محور قدیم ساوه-تهران و سه خط‌ راه‌آهن را قطع می‌کند.

کاهش ترافیک آزادراه قزوین-کرج و کرج-تهران، کاهش استهلاک ناوگان حمل‌ونقل، کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی، کوتاه‌تر شدن زمان سفر، کاهش مصرف سوخت و کم شدن سوانح رانندگی از جمله مزیت‌های این طرح  ملی است.

‌قرارگاه خاتم‌الأنبیا تاکنون 2625 کیلومتر آزادراه، بزرگراه و راه اصلی احداث کرده است که از این مقدار حدود 1242 کیلومتر خاتمه‌یافته و 1383 کیلومتر در دست اجرا است؛ ‌از مهم‌ترین پروژه‌های این حوزه می‌توان به آزادراه حرم‌تاحرم، آزادراه اراک-خرم‌آباد و آزادراه کنارگذر جنوبی تهران، احداث آزادراه تهران-ساوه به طول 123 کیلومتر و احداث آزادراه اهواز-بندر امام خمینی (ره) اشاره کرد.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید