هدف سفر ظریف به هند چیست؟

  • سیاسی
  • دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷ ۱۲:۲۰
    کد خبر :290968

روزنامه هندی اکونومیک‌تایمز به نقل از مقامات، اعلام کرد بین ظریف و سواراج گفتگو‌های گسترده‌ای درباره برجام انجام خواهد شد.

به گزارش بازتاب به نقل از اکونومیک‌تایمز، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، فردا به هند سفر و با همتای هندی‌اش، سوشما سواراج، دیدار و گفتگو می‌کند. ظریف به دنبال حمایت هند از برجام خواهد بود.

سفر یک روزه ظریف، بخشی از تلاش‌های ایران برای توسعه روابط با قدرت‌های بزرگ جهانی پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای است.

روزنامه هندی اکونومیک‌تایمز به نقل از مقامات، اعلام کرد بین ظریف و سواراج گفتگو‌های گسترده‌ای درباره برجام انجام خواهد شد.

علاوه بر مسائل مرتبط با برجام، مسائل اقتصادی نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. توسعه بندر چابهار یکی از محور‌های گفتگوی مقامات ایرانی با همتایان هندی خواهد بود.

ایران سومین صادرکننده نفت به هند است و نگرانی‌هایی درباره تاثیر احتمالی تحریم‌های آمریکا بر صادرات نفت ایران به هند وجود دارد. با این حال، مقامات به این روزنامه گقته‌اند تا وقتی که اروپایی‌ها از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروی نکنند، بازگشت تحریم‌های آمریکا، تاثیری بر واردات هند از نفت ایران نخواهد گذاشت.

پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، وزیر خارجه ایران در طول سه هفته گذشته به چین، روسیه و برخی از کشور‌های اروپایی سفر کرده است. چین، روسیه و چندین کشور اروپایی، برای نجات توافق هسته‌ای تلاش‌هایی انجام داده‌اند.

هند در واکنش به خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از برجام گفته بود که همه طرف‌های این توافق باید به طور سازنده باهم تعامل کنند و مسئله را به صورت مسالمت‌آمیز حل کنند و حق ایران برای داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای باید تامین شود.

به گفته اکونومیک‌تایمز، تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام، جهان را شوکه کرد. نزدیک‌ترین متحدان آمریکا هم، مانند فرانسه، آلمان و بریتانیا، در این باره ابراز نگرانی کردند.

روابط ایران و هند در سه سال اخه کشور منتقل می‌شوند.

در فوریه، حسن روحانی، رئیس جمهیر، توسعه یافت. در ماه می ۲۰۱۶، نارندرا مودی، نخست وزیر هند، با هدف ایجاد یک رابطه استراتژیک با ایران و توسط روابط هند با غرب آسیا، به تهران سفر کرد.در جریان سفر مودی، ایران و هند حدود ۱۲ توافقنامه امضا کردند که مهمترین آن‌ها، توسعه بندر چابهار بود. مدتی بعد، ایران، هند و افغانستان توافقنامه سه جانبه‌ای را امضا کرده‌اند که به موجب آن کالا‌ها از طریق بندر چابهار بین سور ایران، به سفر کرد. در جریان این سفر، دو طرف توافق کردند که همکاری‌هایشان در چند حوزه مهم را بیشتر توسعه دهند.

هند و ایران، دارای روابط تجاری و اقتصاهدی نیرومندی هستند. طبق آمار وزارت امور خارجه هند، تجارت دوجانبه ایران و هند در سال ۲۰۱۶-۲۰۱۷ به مقدار ۱۲.۸۹ میلیارد دلار بود. هند ۱۰.۵ میلیارد دلار از ایران کالا -عمدتا نفت- وارد کرد و ۲.۴ میلیارد دلار به ایران کالا صادر کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید