گرفتن ضمانت‌ها از اروپایی‌ها در مرحله ارزیابی است

  • سیاسی
  • یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ ۱۷:۳۶
    کد خبر :290633

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تاکیدات معاون وزیر خارجه مبنی بر جدیت اروپایی‌ها در حفظ برجام، گفت: بر اساس توضیحات آقای عراقچی، در جلسه کمیسیون مشترک تاکید شد که باید پنج کشور طرف برجام همکاری‌های اقتصادی با ایران در حوزه‌های مختلف را ادامه دهند.

به گزارش ایسنا، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جلسه امروز خود لایحه موافقتنامه سرویس‌های هوایی دوجانبه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت کویت را تصویب کرد.

در ادامه این جلسه، کمیسیون امنیت ملی به ادامه بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم با حضور عراقچی معاون وزیر خارجه پرداخت.

سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توضیح مذاکرات این جلسه، گفت: آقای عراقچی در این جلسه مطرح کرد که مذاکرات با اروپایی‌ها مطابق روال قبل ادامه یافته و ما همچنان جدیت آنها را در حفظ برجام می‌بینیم ولی اینکه توانایی این کار را داشته باشند، به ارزیابی ما نیازمند است.

وی افزود: همچنین آقای عراقچی در این جلسه مطرح کرد که جلسه کمیسیون مشترک بدون آمریکا برگزار شد، موضوع این جلسه رسیدگی به خروج آمریکا از برجام بود. بحث این بود که پنج کشور عادی‌سازی تجاری و همکاری اقتصادی با ایران را ادامه دهند که این بخش ضروری اجرای برجام است.

نقوی حسینی افزود: همچنین آقای عراقچی به این موضوع اشاره داشت که در جلسه کمیسیون مشترک درباره زمینه‌های همکاری نیز صحبت شد مبنی بر اینکه باید راه‌های عملیاتی همکاری در حوزه‌های مختلف از جمله نفت و گاز و معیانات آن و همکاری‌های بانکی و سرمایه‌گذاری در ایران، همکاری‌های حمل و نقل با ایران و از این قبیل در جهت حفظ برجام انجام شود. ما باید اطمینان یابیم که اروپایی‌ها می‌توانند این اقدامات را انجام دهند، به معنای دیگر باید بتوانند با تحریم‌های آمریکا مقابله کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: طبق صحبت‌های آقای عراقچی ما در این مرحله هستیم. دو حوزه نفت و بانک به عنوان حوزه‌های اصلی همکاری است، بیمه هم مهم است. قطعا در این زمینه باید مسیر یورو محور ایجاد شود تا مشکلات بانکی حل شود. در حوزه نفتی هم باید سطح فروش حفظ شود.

نقوی حسینی افزود: آقای عراقچی همچنین توضیح داد که گرفتن ضمانت‌ها که از اوامر مقام معظم رهبری است در مرحله ارزیابی است، از توان انجام تعهدات اروپایی‌ها مطرح خواهد شد. همکاری بانکی هم برای ما مهم است، باید راهکارهای مناسب از سوی پنج کشور دیگر تدارک دیده شود و در مجموعه‌ای که ارائه می‌کنند راه‌حل همه مشکلات ارایه شود.

در پایان این جلسه، اعضای کمیسیون امنیت ملی نظرات خود را درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم مطرح کردند و قرار شد روز سه‌شنبه جمع‌بندی نهایی صورت گیرد و گزارش به هیات رییسه ارسال شود، با این تاکید که باید شرایط مورد نظر به لایحه افزوده شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید