ورود این افراد چیزی جز شارلاتانیسم به بار نمی‌آورد

فرهاد ناظرزاده کرمانی معتقد است:هنرمندان تئاتر باید به معنای واقعی کلمه روشنفکر باشند و با فرهنگ کشور خود و جهان آشنا باشند، چرا که ورود افراد بی‌سواد در تئاتر چیزی جز شارلاتانیسم به بار نمی‌آورد.

این استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه، مدرس و مؤلف کتب نمایشی که به تماشای نمایش «صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» نوشتۀ «برتولت برشت» به کارگردانی «امیر دژاکام» در تالار حافظ تهران نشست، اجرای این اثر را اجرایی بسیار موفق و سرگرم کننده دانسته، ضمن تبریک به تولید کنندگان این اثر، گفت: موضوع بسیار سهمگین به قدرت اراذل و اوباش بازار تره‌بار شیکاگو، تمثیلی از به قدرت رسیدن رایش سوم و هیتلر است؛ نشان می‌دهد که شهروندان در موقعیت مناسبی واکنش نشان ندهند، می‌تواند اتفاقات بسیار نامتعارفی را در میادین میوه تره بار رقم بزند که نا اهلان در آن به قدرت برسد.

ناظر زاده، ضمن ابراز خرسندی از این امر که امیر دژاکام در انتقال این مفهوم با زبان و بیانی ساده به تشریح اثر بر روی صحنه پرداخته است، افزود: «امیر دژاکام» هوشمندانه در لحظاتی با حرکات حساب شده داستان نمایش را قطع می‌کرد که مفهوم نمایش را بدون اختلال در روند کلی نمایش، به مخاطب برساند.

این تئوریسین تئاتر، کارگردانی این اثر را بسیار موفق ارزیابی و اظهار امیدواری کرد: «امیر دژاکام» تولید آثار برشتی و تئاتر فاصله گذاری را هوشمندانه در پیش گرفته است و امیدوارم که این مسیر با قدرت ادامه پیدا کند، چرا که معتقدم «امیر دژاکام» در حوزۀ «تئاتر فاصله گذاری» استعداد بسیار خوبی دارد.

وی در ادامه، اجرای برشتی یا اجرا با شیوۀ فاصله‌گذاری را از جملۀ اجراهایی برشمرد که در ایران سابقۀ بسیار چندانی ندارد و بر همین اساس، ادامه داد: انسان‌های بزرگ تئاتر در ایران نمایش‌های حماسی برشتی را با اسم‌های مختلفی تولید می‌کنند و «امیر دژاکام» از نمونه کارگردان‌های بزرگی است که می‌بینم توانایی این امر را دارد که این اجرا را به خوبی اجرا کند.

ناظرزاده با اشاره به این امر که «امیر دژاکام» از نخستین کسانی است که می‌تواند با دقت نظر تمام، تئاتر اوج گاهی را کارگردان کند، اظهار داشت: «دژاکام» آثار برشتی را پیش گرفته است و در این زمینه استعداد بسیار خوبی دارد و از این بابت به او تبریک می‌گویم و به یقین امیدوارم که او این مسیر را با قدرت ادامه می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به این امر که تئاتر «فاصله‌گذاری» و زیبائی شناختی آن در ایران پیشینۀ چندانی ندارد، تصریح کرد: کارگردانان بزرگ نمایش‌های حماسی، اپیک و برشتی را با اسامی مختلفی کار کرده‌اند و با روش اوج گاهی به آن نگاه می‌کنند.

این تئوریسین تئاتر ایران در ادامه با اشاره به این امر که امیر دژاکام از جمله کارگردانانی است که می‌تواند برشتی کار کند از این بابت می‌بایست به او تبریک گفت، اظهار امیدواری کرد: امیدوارم اجراهای امیر دژاکام در آثار برشتی تکامل پیدا کند، چرا که با دشواری این مسیر، امیر دژاکام به موفقیت خوبی در این حوزه دست یافته است و درست کار می کند.

ناظرزاده، هنر تئاتر را خلاصه و مادر تمام هنرها دانسته و گفت: تئاتر دارای 9 ساخت مایۀ ادبی و 18 ساخت مایۀ اجرایی است و بنابراین توصیۀ من به دوستانی که مایل هستند در تئاتر فعالیت کنند، این است که در مرحلۀ اول کتابخوان باشند.

وی در ادامه هنرمند تئاتر را نیازمند روشنفکر دانسته و افزود: هنرمندان تئاتر باید به معنای واقعی کلمه روشنفکر باشند و با فرهنگ کشور خود و جهان آشنا باشند، چرا که ورود افراد بی‌سواد در تئاتر چیزی جز شارلاتانیسم به بار نمی‌آورد.

این هنرمند تئاتر در پایان، آیندۀ روشنی را برای دست اندرکاران تئاتر ایران پیش بینی و اظهار امیدواری کرد: امیدوارم هنرمندان تئاتر با تکیه بر ابزار پژوهش، آموزش و آفرینش به عنوان سه رکنی که باعث ارتقای تئاتر می‌شود، پیشرفت کنند.

ناظرزاده با تأکید بر این امر که این سه بعد هنر تئاتر را تعالی می‌بخشد، اظهار داشت: امیدوارم هنر تئاتر در سراسر ایران و نه تنها تهران هنر تئاتر شکوفا شود تا از برکت آن آیندۀ هنرمندان به شکوفایی بیانجامد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید