فینالیست‌های بوکر طلایی معرفی شدند

    کد خبر :290559

هیات داوران انتخاب برنده بوکر طلایی با انتخاب خود موجی از شگفتی و تعجب را به راه انداختند.

به گزارش بازتاب به نقل از گاردین، جایزه بوکر طلایی که قرار است امسال به بهترین کتاب برنده بوکر در طول ۵ دهه اهدا شود، فینالیست‌های خود را شناخت.

هیات داوران انتخاب برنده بوکر طلایی با معرفی ۵ فینالیست، یک گام به انتخاب بهترین برنده بوکر در طول ۵۰ سال اهدای این جایزه نزدیک شدند.

در میان فهرستی که از سوی داوران این جایزه ارایه شده رمان‌های مردم پسندی چون «بیمار انگلیسی» نوشته مایکل اونداتیه برنده ۱۹۹۲ و «تالار گرگ» هیلاری مانتل برنده ۲۰۰۹ جای دارند.

دیگر فینالیست‌های جایزه من بوکر طلایی شامل کتاب «در یک کشور آزاد» نوشته وی‌اس نایپول است که سال ۱۹۷۱ این جایزه را دریافت کرد. کتاب دیگر «ببر ماه» نوشته پنه‌لوپه لایولی در سال ۱۹۸۷ است.

نویسنده آمریکایی جرج ساندرز نیز با کتاب «لینکلن در برزخ» که برنده سال پیش این جایزه بود، در این فهرست جای دارد.

برای انتخاب این ۵ اثر هر یک از اعضای هیات داوری از میان برندگان یک دهه اهدای جایزه بوکر، یک اثر را انتخاب کردند.

در مراسمی که در جشنواره «هی» در ولز برگزار شد با اعلام اسامی این ۵ نفر، به کتاب‌خوانان فرصت داده شد تا با رای خود تا اوایل جولای، به انتخاب برنده دست بزنند.

رابرت مک‌کرام نویسنده و دبیر ادبی پیشین نشریه آبزرور که کتاب نایپول را انتخاب کرد می‌گوید بسیار از انتخابش راضی است حتی اگر چه این کتاب در میان مردم به اندازه کتاب مانتل شناخته شده نباشد. در مقطعی که او دست به انتخاب زد «محافظه‌کار» نوشته نادین گوردیمر نویسنده برجسته و فقید آفریقای جنوبی جای داشت.

لمن سیسی شاعر که از میان برندگان دهه ۱۹۸۰ دست به انتخاب زد کتاب لایولی را درباره از دست‌دادن‌ها و اشتیاق‌ها در جنگ جهانی دوم برگزید. او کتاب‌های مطرح دیگری را که در این دهه انتخاب شده‌بودند از جمله کتاب «هتل دو لاک» نوشته آنیتا برونر و «شیطان‌های قدیمی» نوشته کینگزلی امیس را کنار گذاشت و کتاب «اسکار و لوسیندا» نوشته پیتر کری را نادیده گرفت. کتاب کازئو ایشی‌گورو برنده نوبل ادبیات پارسال نیز با عنوان «بازمانده روز» در سال ۱۹۸۹ برنده بوکر شده بود.

کامیلا شمسی از دیگر داوران این انتخاب بود که در میان برندگان دهه ۱۹۹۰ دست به انتخاب زد و کتاب اونداتیه را برگزید.

سیمون مایو رمان‌نویس نیز از میان برترین‌های دهه ۲۰۰۰ کتاب مانتل را شایسته‌تر از بقیه دانست.

هالی مک نیش شاعر نیز کتاب جرج ساندرز را برای دهه اخیر انتخاب کرد.

در مرحله بعد دوستداران کتاب از میان این فینالیست‌ها با رای خود کتاب برنده را به عنوان برنده بوکر طلایی معرفی و انتخاب می‌کنند.

نام برنده این رقابت ۸ جولای در مرکز ساوت بانک در لندن اعلام می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید