تشکل‌های کارگری در ایران هنوز قوی نیستند

    کد خبر :290465

ابوالفضل فتح‌الهی با اشاره به آغاز یکصد و هفتمین کنفرانس سازمان بین‌المللی کار، از تضمین ساعت کار شایسته به عنوان یکی از مباحث مطرح در این اجلاس نام برد و اظهار کرد: ساعت کار جایگاه مهمی در سازمان جهانی کار دارد و یکسری مقاوله‌نامه‌ها را در این خصوص تدوین کرده است. امسال نیز درباره ساعات کار و محدودیتهای روزانه و هفتگی ساعت کار عادی در اجلاس سازمان جهانی کار صحبت می‌شود.

به گزارش ایسنا، فتح‌الهی ادامه داد: از نگاه سازمان جهانی کار، سلامت کارگران در اولویت است و همه کشورها باید میانگین ساعت کار را برای نیروهای کار خود تنظیم کنند. ساعت کار، زمان تعادلی بین کار و زندگی شخصی کارگر را فراهم می‌کند، به همین دلیل باید یک ساعت کار منظم اجرا شود، چون هرقدر ساعت اضافه کاری طولانی شود در سلامت کارگران تاثیر می‌گذارد.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران که به همراه هیات اعزامی نمایندگان کارگری در اجلاس سازمان بین‌المللی کار شرکت خواهد کرد، ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی که در اجلاس امسال مورد بحث قرار می‌گیرد، در خصوص اقداماتی است که برای حمایت از کارگران شب کار و جبران لطمات وارده به آن‌ها باید صورت گیرد چون بعضی شب کاری‌ها آثار زیانباری در سلامت و ایمنی کارگران دارد و در اجلاس امسال کمیته‌هایی تشکیل می‌شود که این مساله را بررسی کنند.

فتح‌الهی حمایت از دوران بارداری را از دیگر موضوعات مورد بحث عنوان کرد و گفت: مرخصی دوران بارداری و حمایت از زنان کارگر همواره مورد تاکید سازمان جهانی کار است و با توجه به اینکه بیشتر کارگران زن در این شرایط به شکل پاره وقت کار می‌کنند، سازمان جهانی کار تاکید دارد که راجع به مزد، باید رفتار مساوی شکل بگیرد.

وی ساعات کار کارگران رسمی و غیر رسمی، خاتمه استخدام، حمایت دوران بارداری، منع تبعیض، حفاظت فنی و بهداشت کار، حق تشکل و مذاکرات دست جمعی را از دیگر مواردی عنوان کرد که در اجلاس امسال مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

نماینده اعزامی کارگران به سازمان جهانی کار با اشاره به عضویت کشورمان در هیات مدیره این سازمان، از عدم پیوستن ایران به کنفدراسیون بین المللی اتحادیه‌های کارگری انتقاد کرد و گفت: با وجود تلاش‌هایی که برای پیوستن به این اتحادیه داشتیم ولی به دلیل آنکه بخشی از مسایل مربوط به سازمان جهانی کار تحت تاثیر مسایل سیاسی کشور است، نتوانستیم عضویت موثر و قابل توجهی در این اتحادیه داشته باشیم در حالی که اگر این اتفاق می‌افتاد، می‌توانست موفقیت آمیز باشد.

به گفته فتح‌الهی، تشکلهای کارگری در ایران هنوز استقلال لازم را به دست نیاورده‌اند به این دلیل که یا بدنه آن‌ها قوی نیستند و یا ضعیف نگه داشته شده‌اند و این مساله باعث شده انسجام و پویایی لازم را در خصوص مسایل مختلف حوزه کار نداشته باشند.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه به استانداردهای جهانی نزدیک هستیم، توقع داریم پیوستن ما به کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری تسهیل شود و اگر این امر تحقق یابد، در بسیاری از تصمیماتی که برای کارگران گرفته می شود، موثر خواهد بود.

بنابرگزارش، یکصد و هفتمین اجلاس سازمان جهانی کار (ILO) هفتم تا ۱۸ خرداد برگزار می‌شود و نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت برای شرکت در این اجلاس، فردا به ژنو سوئیس سفر می‌کنند. مهمترین محورهای یکصد و هفتمین کنفرانس سازمان بین المللی کار، پایان بخشیدن به خشونت و آزار و اذیت در دنیای کار، سه جانبه‌گرایی و گفت‌وگوی اجتماعی و همکاریهای موثر توسعه‌ای در حمایت از اهداف توسعه پایدار است.اجلاس سازمان جهانی کار مهمترین رویداد بین المللی در حوزه کار به شمار می‌رود که همه ساله با حضور ۱۸۷ کشور عضو در ژنو برگزار می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید