معرفی قرص برای عفونت دندان

    کد خبر :290170

عفونت کردن دندان دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. برای رفع عفونت دندان باید به دندانپزشک مراجعه و از درمان‌های دارویی استفاده کرد. قرص آموکسی سیلین (Amoxicillin) و قرص مترونیدازول (metronidazole) از انواع قرص عفونت دندان هستند که ممکن است در مواردی هم به صورت ترکیبی و هر هشت ساعت تجویز شوند.

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که صبح از خواب بیدار شوید و در آینه با صورتی ورم کرده مواجه شوید. اگر چه ممکن است در ابتدا وحشت‌زده شوید اما به لطف پیشرفت علم دندانپزشکی جای نگرانی وجود ندارد، چرا که می‌توانید با مراجعه به نزدیکترین دندانپزشکی و معاینه شدن توسط دندانپزشک تحت درمان دارویی قرار بگیرید. عفونت دندان از مشکلاتی است که به دلایل مختلفی می‌تواند ایجاد شود. گاه تنها وجود کمی آلودگی کافی است تا ریشه دندان شما دچار آبسه شود. گاه این آبسه‌ها با دندان درد همراه هستند و گاهی هم بدون درد بوده و تنها ایجاد تورم می‌کنند. بنابراین چنانچه دندان درد شما به دلیل عفونت دندان یا عصب کشی دندان باشد باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرده و مشکل را رفع کنید.

عفونت دندان

معمولا تا زمانی که علت بروز عفونت دندان مشخص نشود نمی‌توان از درمان عفونت اطمینان خاطر پیدا کرد؛ چرا که اگر علت اصلی آن رفع نشود ممکن است دوباره عفونت دندان ایجاد شود. پزشک با معاینه دندان و گاها عکسبرداری از دندان می‌تواند به علت اصلی ایجاد این عارضه پی برده و راهکار مناسب را برای رفع آن اتخاذ کند. گاهی با وجود تلاش برای رعایت بهداشت دهان و دندان و به دلایل دیگر از جمله رژیم غذایی نامناسب، فرد دچار پوسیدگی دندان و نهایتا ایجاد عفونت دندان می‌شود. گاهی هم بر اثر ترمیم‌های ناقصی که قبلا صورت گرفته است ریشه دچار عفونت می‌شود. علت هر چیزی که باشد باید توسط پزشک درمان گردد. معمولا دندانپزشک در ابتدای امر برای رفع عفونت دارو تجویز می‌کند. در ادامه نمونه‌هایی از این داروها را معرفی خواهیم کرد.
معرفی برخی از انواع قرص عفونت دندان

۱. قرص یا کپسول آموکسی سیلین

کپسول آموکسی‌ سیلین

آموکسی‌سیلین (Amoxicillin) دارویی نام آشناست که خیلی افراد حداقل یک بار در زندگی برای رفع عفونت‌هایی که گریبانگیرشان شده است از آن استفاده کرده‌اند. این دارو از داروهای خانواده پنی‌سیلین‌ها و یکی از مهمترین و پرمصرف‌ترین آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی برای درمان عفونت است. آموکسی سیلین به منظور درمان طیف وسیعی از عفونت‌ها، درمان جوش‌های چرک‌دار و همچنین‌ درمان‌های دندانپزشکی بسیار پرکاربرد است. این دارو به صورت کپسول، قرص، شربت و سوسپانسیون موجود است. اخیرا قرص‌های جویدنی آموکسی سیلین هم به بازار آمده است. توصیه می‌شود میزان دقیق مصرف این دارو توسط پزشک تعیین شود اما به طور معمول برای عفونت‌های معمولی هر ۸ ساعت ۲۵۰ میلی‌گرم و یا هر ۱۲ ساعت ۵۰۰ میلی‌گرم از دارو مصرف می‌شود. درمان با این دارو نباید بیشتر از دو هفته به طول انجامد.

عوارض: عوارض کپسول آموکسی سیلین شامل ناراحتی‌های گوارشی، تهوع و استفراغ، اسهال و واکنش‌های حساسیتی، راش پوستی، احساس خستگی، زردی پوست، خشکی دهان، سرگیجه، سردرد و درد معده می‌باشد.

درصورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.

۲. قرص مترونیدازول

قرص مترونیدازول

قرص مترونیدازول (metronidazole) دارویی است که برای درمان طیف وسیعی از عفونت‌ها و به عنوان قرص عفونت دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. عفونت دستگاه تولید مثل، عفونت دستگاه گوارش، عفونت‌های پوستی، عفونت ادراری، عفونت واژن، عفونت دندان و… برخی از موارد مصرف این دارو هستند. توجه داشته باشید که اگر پیش از اتمام دارو، مصرف آن را قطع کنید، ممکن است علائمتان مجددا عود کند. گاه این دارو به صورت ترکیبی برای تسریع روند بهبودی به همراه آموکسی سیلین برای رفع عفونت دندان استفاده می‌شود. توصیه می‌شود میزان دقیق مصرف داروی مترونیدازول توسط پزشک تعیین گردد. به طور معمول این دارو به صورت یک قرص هر ۸ ساعت تجویز می‌شود. برای پیشگیری از ناراحتی معده، بهتر است این دارو را به همراه غذا و یا یک لیوان پر آب و یا شیر مصرف نمود. توجه داشته باشید که اگر بیماری خاصی دارید و یا در دوران بارداری و شیردهی به نوزادتان به سر می‌برید و یا حتی قصد باردار شدن را دارید قبل از اینکه مصرف دارو را شروع کنید با پزشک یا دندانپزشک خود در این رابطه مشورت کنید.

عوارض: عوارض قرص مترونیدازول شامل سرگیجه، سردرد، اسهال، تهوع و استفراغ، درد معده، کاهش اشتها، یبوست و خشکی دهان می‌باشد.

درصورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.

گل میخک

علاوه بر استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت دندان می‌توان درد آن را با استفاده از خوراکی‌های موجود در قفسه‌های آشپزخانه کاهش داد. مزیت استفاده از روش‌های خانگی برای تسکین درد دندان بی‌عارضه بودن آن است. استفاده از داروهای گیاهی مثل روغن میخک می‌تواند به عنوان یک درمان خانگی و گیاهی در کاهش دندان درد موثر باشد.

20
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. کمال گفت:
    موافقم ۱

    سلام من زخم معده دارم و نمیتوانم دارویی برای عفونت دندان مصرف کنم لطفا راهنمایی کنید

  2. طناز گفت:

    سلام ببخشید من قصد داشتم دندان هامو روکش کنم ولی یه ریشه در لثه دارم که باید کشیده بشه ولی ورم معده عصبی دارم و طوری هست که وقتی دچار معده درد میشم از حال می رم و کارم به بیمارستان می کشه دچارضعف شدید هم میشم چه کار کنم چی بخورم؟

  3. سامان گفت:
    موافقم ۱

    سلام خسته نباشيد
    يه سوال داشتم الان سومين دكتر عوض ميكنم هيچ كدوم نتونستند دندونم رو بي حس كنند وعصب كشي نميشه اين همه دواي عفونت خوردم چند تا آمپول بي حسي ميزنم ولي بي حس نميشه
    چكار كنم ممنون ميشم راهنمايم كنيد

  4. محمد میرزایی گفت:

    سلام
    من دندونمو عصب کشی کردم. بعد یه مدت لثه من ورم کرد و بالای لثه درد میکرد. تا یکم مثل جوش رو لیم دیدم و فشار دادم چرکش ریخت و از اون روز به بعد فشار میدم چرک میاد. پیشنهاد تون چیه ممنون میشم راهنمایم کنید

  5. فرزاد باغگلی گفت:

    سلام من دندونمو شاید ب ۹ سال قبل برمیگرده عصب کشی و پر کردم الان روکش پر کردنش دراومده و حسابی صورتم باد کرده
    مشکل چیه ممنون میشم بگید؟

  6. زهرامنصوری گفت:
    موافقم ۱
    مخالفم ۱

    سلام من الان ۳روزدندونم عفونت کرده و التهاب داره دردم هم شدید دکترهم رفتم دوتاامپول زد وقرص ومسکن‌ تغییرنکردم لطفاراهنماییم کنید

  7. Dr.taheri گفت:

    فقط باید منظم اموکسی سیلین استفاده کنی هر ۸ ساعت

  8. داود سلیمی گفت:

    سلام من الان چند روزی هست دندونم چندتا شون درد میکنه بعد ساکت میشن دوباره شروع میکنن قرص چرک خشک کن هم دو بسته خوردم فایده ای نکرده ی قرص خوب معرفی می کنیدهد ممنون میشم

  9. غفار منصوری گفت:
    موافقم ۰

    سلام دو هفته ای میشه دندونم عفونت کرده دردش میزنه سرم ولی هرچی قرص میخورم خوب نمیشه چکار کنم

  10. شکری گفت:
    موافقم ۲

    سلام برای آبسه دندان باید چند بسته آموکسی سیلین بخوریم؟

  11. حسن چابک گفت:
    مخالفم ۱

    دندان کرسی من عفونت کرده وازکنارآن عفونت خارج میشودوبه داخل دهانم سرازیرمیشه لطفاراهنماییم کنید

  12. زهرا مولایی گفت:
    موافقم ۰

    سلام
    من دندونم عصب کشی کردم اما از چند روز بعد درد گرفت رو لثه امم ی جوش در میاد که فشارش میدی احساس میکنم عفونت خارج میشه یا چیز داغی میخورم مزه عفونت در دهانم حس میکنم خواهش میکنم راهنماییم کنینن.

  13. Neda گفت:

    سلام خسته نباشید
    من دندونم رو پر کرده بودم یه مدتی هست ک موادی ک توش گزاشته بود افتاده
    چن روزی دندونم درد میکرد دوسه روزیم هس ابسه کرد و خیلی درد میکنه دردش زیاده مجبور شدم چن بار پشت سر هم ژلوفن بخورم چون کرونا خیلی شدیده نمیتونم برم دندون پزشکی میشه یه راهنمایی بکنید

  14. سارا گفت:

    سلام من روز پنجشنبه جراحی دندان عقل داشتم اما الان هنوز درد داره و دهنم بو گرفته شما چه پیشنهادی دارید

  15. سرباز گفت:

    والله من که دوسه تا از دندونام بیش از حد درد میکردن بخاطر پوسیدگی و عفونت بالا؛بطوری که نصف سرم درد میکرد. با مصرف کردن ‘آموکسی سیلین’ و ‘مترونیدازول’ هر ۸ساعت و مسکنی به اسم ‘فارژزیک’ حاوی (استامینوفن، کافئین و ایبوپروفن) هر ۱۲ ساعت البته به صورت منظم و سر ساعت، خداراشکر کاملا دردش خوابیده. امیدوارم که واسه شما هم جواب بده.

  16. ناریا گفت:

    سلام من احساس می کنم تو گلو درد می گیرد وتا قسمت سرم درد می کشیید ایا مال ریشه دندانم است

  17. مصطفی قدیری گفت:

    سلام من به قرص اموکسی سیلین حساسیت دارم و نمیتونم مصرف کنم چه دارویی برای عفونت دندان بخورم

  18. دکتر فرشاد گفت:

    باید قرص کدئین بخوری

  19. حمید ستوده گفت:

    سللام خسته نباشی دندونم شکسته
    توخالی هست یک سالی هست درد مکنه باید چه کار کنم

  20. مهدیه گفت:
    موافقم ۱

    سلام منم دندون درد داشتم عفونت داشت دندونم دکتر کشید برام بنظرتون الان چیکارش کنم خیلی درد داره ؟

دیدگاهتان را بنویسید