موافقت آمریکا با لغو تحریم گروه ZTE چین

    کد خبر :289943

دولت ترامپ به قانونگذاران این کشور اعلام کرد پس از موافقت شرکت مخابراتی ZTE چین با پرداخت جریمه سنگین و تغییرات مدیریتی، به توافق رسیده تا این شرکت به کسب و کارش بازگردد.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا این توافق را تایید کرد و اواخر روز جمعه در توییتی از بخشش این شرکت با دریافت تضمین‌های امنیتی بالا، تغییرات مدیریتی و پرداخت جریمه سنگین خبر داد.

توافق گزارش شده در خصوص لغو تحریم گروه ZTE که دومین سازنده بزرگ تجهیزات مخابراتی چین است با مقاومت فوری در کنگره آمریکا روبرو شد و دموکراتها و جمهوریخواهان ترامپ را متهم کردند تسلیم فشارهای پکن برای آسان گرفتن بر شرکتی شده که مقامات امنیتی آمریکا می‌گویند یک ریسک قابل توجه برای امنیت ملی این کشور است.

وزارت بازرگانی آمریکا آوریل امسال اعلام کرد ZTE از شرایط توافقی که سال گذشته در خصوص نقض تحریم‌های ایران و کره شمالی منعقد شده بود، تخطی کرده و صادرات به ZTE را برای شرکت‌های آمریکایی به مدت هفت سال ممنوع کرد و درخواست رسمی ZTE برای تعلیق مجازاتش را نادیده گرفت.

طبق توافقی که مقامات به کنگره اطلاع داده‌اند، وزارت بازرگانی آمریکا ZTE را ملزم کرده جریمه سنگینی پرداخت کند، مقامات نظارت کننده آمریکا را در شرکت گمارده و در تیم مدیریتی خود تغییراتی صورت دهد.

وزارت بازرگانی آمریکا در این صورت دستوری را که در آوریل صادر کرد و خرید محصولات آمریکایی را برای ZTE ممنوع ساخت لغو خواهد کرد. این گروه پس از ممنوعیت اعلام شده عمده فعالیت‌هایش را به حال تعلیق درآورده بود.

گروه ZTE سال گذشته موافقت کرده بود حدود ۹۰۰ میلیون دلار جریمه پرداخت کرده و دفاترش رو به روی یک مونیتور آمریکایی بگشاید. این جریمه به دلیل زیرپا گذاشتن توافق مربوط به حل تحریم‌های ایران و کره شمالی بود.

این شرکت از ۱۵ آوریل که هدف تحریم دولت آمریکا قرار گرفت، بیش از سه میلیارد دلار زیان کرد.

ترامپ سه شنبه گذشته برنامه ای را برای جریمه ZTE به میزان حداکثر ۱.۳ میلیارد دلار و تغییر مدیریت این شرکت مطرح کرده بود.

آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا نگرانی جدی نسبت به استفاده شرکت‌های مخابراتی چینی از تجهیزات آمریکایی برای جمع آوری اطلاعات از شهروندان آمریکایی دارند. وزارت دفاع آمریکا با اشاره به ریسک‌های امنیتی، فروش گوشی‌های تلفن و مودم‌های ZTE در فروشگاههای پایگاههای نظامی را متوقف کرده است.

ممنوعیت فروش شرکتهای آمریکایی به معنای آن بود کهZTE قادر نبود از پردازنده‌های کوالکام و دستگاه‌های اندرویدی با نرم افزار خدمات موبایل گوگل استفاده کند. همچنین امکان فراهم کردن خدماتی مانند تعمیرات زیرساخت را برای مشتریان در کشورها و مناطق دیگری که ZTE در آنجا فعالیت دارد، دشوار می‌ساخت. شرکت ZTE به ۱۰۰ میلیون نفر در هند، ۳۰۰ میلیون نفر در اندونزی و ۲۹ میلیون نفر در ایتالیا خدمات فراهم می‌کند.

ممنوعیت وزارت بازرگانی برای فروش کالاهای صادرکنندگان آمریکایی به ZTE در جریان سفر اخیر هیات بازرگانی آمریکا به پکن مورد بحث قرار گرفته بود. چین از دونالد ترامپ درخواست کرده بود از تهدید وضع تعرفه برای واردات چینی دست کشیده و تحت بازبینی‌های امنیتی آمریکا، با سرمایه‌گذاری‌های چینی برخورد یکسانی داشته باشد و ممنوعیت فروش به ZTE را مورد بازنگری قرار دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید