۲ مقام بلندپایه کره ای؛ پشت پرده لغو دیدار ترامپ با رهبر کره شمالی

    کد خبر :289897

خبرگزاری آسوشیتدپرس، طی گزارشی به معرفی دو مقام عالی‌رتبه کره شمالی در گفت‌وگوهای صلح و چگونگی به تعویق افتادن مذاکرات پیونگ‌یانگ و واشنگتن در پی اظهارات آنها پرداخته است.
به گزارش بازتاب به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک استراتژیست سالخورده مسائل هسته‌ای کره‌شمالی در قرارداد خلع سلاح این کشور که در حال حاضر غیرفعال است و مترجم او در مذاکرات بین‌المللی که اکنون یکی از ارشدترین دیپلمات‌های زن در این کشور است، به عنوان دو چهره شاخص در فراز و فرود‌های روند دیپلماتیک اخیر بین پیونگ‌یانگ و واشنگتن شناخته می‌شوند.

«کیم کای گوان» و «چو سان هویی» یکی از نام‌آشناترین مقام‌های رسمی کره‌شمالی پس از «کیم جونگ‌اون» رهبر این کشور و اعضای خانواده‌اش هستند. آنها اکنون پس از آن‌که درباره ایالات متحده اظهارات تندی بر زبان آوردند، به‌عنوان عاملی برای لغو دیدار رهبران آمریکا و کره‌شمالی شناخته شدند و دوباره بر سر زبان‌ها افتادند. روز پنج‌شنبه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، ناگهان دیدار برنامه‌ریزی‌شده با کیم جونگ‌اون را لغو کرد. ترامپ گفت که دو طرف در تلاش هستند این دیدار را دوباره شکل دهند.

نگاهی می‌اندازیم به این دو مقام رسمی و این‌که اظهارنظرهایشان چگونه ترامپ را به لغو دیدار ۱۲ ژوئن در سنگاپور سوق داد.

کیم کای گوان

این معاون اول ۷۵ ساله وزارت خارجه کره‌شمالی، مسئول مذاکرات گاه و بی‌گاه خلع تسلیحات هسته‌ای بود که در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ در پکن برگزار شد.

هنگام گفت‌وگو میان نمایندگان دو کره، ایالات متحده، چین، روسیه و ژاپن، او به این شهره بود که در عوض فرآیند کند خلع سلاح هسته‌ای، در پی گرفتن امتیازهایی از این کشورها بود. رسانه‌های کره‌جنوبی از استراتژی‌های او به‌عنوان «تاکتیک‌های سالامی» یاد می‌کنند که یادآور بریدن پاره‌های نازک گوشت سالامی است.

کره‌شمالی در چارچوب این توافق، فعالیت‌های اتمی خود را متوقف کرد و عناصر کلیدی برنامه تسلیحاتی خود را از کار انداخت و در عوض خواستار ضمانت امنیتی، ارسال سوخت و دیگر کمک‌ها شد. اما این قرارداد در نهایت در پی اختلاف بر سر چگونگی تایید قدم‌های پیونگ‌یانگ درباره خلع سلاح به جایی نرسید. پس از آن واشنگتن، سئول و دیگر کشورهای درگیر، آماج انتقاد قرار گرفتند که این قرارداد تنها به سود کره شمالی بوده است.

در ماه‌های اخیر ، کیم کای گوان که یکی از اعضای ارشد حزب حاکم کارگران کره‌شمالی و نماینده مجلس این کشور است، کمتر در رسانه‌های دولتی دیده می‌شود و گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال بیماری او شدت گرفته است.

با این حال در تاریخ ۱۶ ماه می، او در واکنش به آن‌چه تلاش واشنگتن برای رسیدن به خلع سلاحی یک‌جانبه نامید تهدید کرد که کشورش ممکن است دیدار با ترامپ را لغو کند؛ امری که به سؤظن‌ها در آمریکا درباره صداقت پیونگ‌یانگ برای خلع تسلیحات هسته‌ای‌ دامن زد.

چو سان هویی

او نیز معاون اول وزارت خارجه است. این مقام ۴۵ ساله یکی از اندک زنانی است که در دولت مردسالار کره‌شمالی مقام بالایی در اختیار دارد. دیگر زنان عالی‌رتبه در دولت کره شمالی، «کیم یو یونگ»، خواهر کیم جونگ‌اون، است که پروپاگاندای این کشور را در اختیار دارد و همچنین «ری سول جو» همسر رهبر کشور.

چو سان هویی که بنا بر گزارش‌ها دخترخوانده «چو یونگ ریم» نخست‌وزیر پیشین کره شمالی است، در مذاکرات شش‌جانبه با قدرت‌های جهان مترجم انگلیسی کیم کای گوان بود و در اتریش و چین ‌تحصیل کرده است. او سپس به ریاست اداره روابط آمریکای شمالی در وزارت خارجه کره‌شمالی رسید. در ماه مارس رسانه دولتی کره شمالی از انتصاب او به‌عنوان معان اول وزارت خارجه خبر داد.

وزارت اتحاد کره‌جنوبی، چو سان هویی را بالارتبه‌ترین زن در وزارت خارجه کره‌شمالی می‌داند.

رو پنج‌شنبه، او با «احمق و نادان» خواندن «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا و تهدید به خروج از گفت‌وگوهای صلح خود را بر سر زبان‌ها انداخت. او گفت: «این‌که آیا در اتاق مذاکره با ایالات متحده روبه‌رو شویم یا نبرد هسته‌ای، کاملا به رفتار ایالات متحده وابسته است».

همین امر سبب شد که ترامپ اعلام کند که با توجه به «خشم عظیم و خصومتی آشکار» که در «آخرین بیانیه» کره شمالی به‌چشم می‌خورد، برگزاری این نشست «مناسب نیست.»

کیم کای گوان بلافاصله تلاش کرد شرایط را آرام کند و در بیانیه‌ای اعلام کرد که کره شمالی همچنان مشتاق است «در هر زمان و به هر شکل» با آمریکا گفت‌وگو کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید