«کوروش کبیر» لوریس چکناواریان منتشر شد

    کد خبر :289888

لوریس چکناوریان که سال‌ها به دنبال سرمایه‌گزار برای اجرای سمفونی کوروش کبیر بود، بالاخره این اثر را روانه بازار موسیقی کرد.

خبرگزاری فارس: «کوروش کبیر» یک پوئم سمفونی است که توسط لوریس چکناواریان خلق شده‌؛ در این سمفونی از آثار تاریخ نویسانی چون گزنفون و هرودوت بهره گرفته شده‌ و کل داستان کوروش در ۱۶ قطعه و سه قسمت بیان می‌شود.

چکناوریان درباره این اثر گفته است: این سمفونی حاصل سال‌ها مطالعه در تاریخ است که ایده نگارش آن از زندگی کوروش کبیر به‌دست آمده و تلاش می‌کنیم با این اثر، دِین خود را به میهن‌مان ادا کنیم. این اثر شرح تحولات دوران ایران باستان از زبان کوروش کبیر به زبان موسیقی است که امیدوارم با این اثر جهانیان کوروش کبیر را به‌عنوان یک شخصیت بزرگ ایرانی بشناسند.

وی افزود: من به عنوان یک ایرانی اصیل همواره درصدد بودم تا این سمفونی را بنویسم و در نهایت پس از 3 سال نگارش آن را به پایان رساندم، زیرا قطعات کلاسیک به سبب ظرافت بسیار، مستلزم وقت فراوانی است. بدین سبب که این آثار برای جاودانگی و مانایی خلق می‌شوند. موسیقی به‌عنوان یکی از ابزارهای فرهنگ‌ساز و زبان مشترک مردم جهان می‌تواند زمینه ارتقاء فرهنگ ایران و انتقال پیام صلح و دوستی در سطح بین‌المللی را فراهم کند.

«سیل و تاک»، «نخستین رؤیای آستیاگ، پادشاه ما: باران»، «ازدواج ماندانای مادی و کمبوجیه خردمند پدر کوروش»، «دومین رؤیای آستیاگ: سیل»، «زایش و ربوده شدن کوروش، اندوه ماندانا»، «کودکی کوروش در میان شبانان دشت: داستان شبانی»، «خشم آستیاگ و مجازات کردن هارپاگ»، «نبرد پاسارگاد»، «کوروش، شاه شاهان»، «نوروز، روز سال نو: اجتماع شهریاران»، «عشق کوروش و کاساندرا»، «دختر فرناسپ»، «ازدواج شاهانه»، «نبرد تیمبرا: کوروش»، «داینو، نیایش اسیران یهودی بابل: سرود عید فصح»، «ورود پیروزمندانه کوروش به بال»، «منشور حقوق بشر کوروش» عناوین قطعات این اثر هستند.

بنابر این خبر، این اثر از خواب پدر بزرگ کوروش آغاز و با صدور منشور حقوق بشر پایان می‌یابد. سمفونی کوروش کبیر بار اول در روز ۱۰ اوت همزمان با آمدن منشور حقوق بشر به ایالات متحده در سانفرانسیسکو اجرا شد.

لوریس چکناواریان ۱۳۱۶ در شهر بروجرد متولد شده و تا کنون بیش از ۷۵ اثر شامل سمفونی، اپرا، موسیقی مجلسی، کنسرتو برای پیانو، ویلن، گیتار، ویولن سل، موسیقی باله، آثاری برای گروه کر، رکوئیم، و یک اوراتوریو و بیش از ۴۵ موسیقی فیلم ساخته‌است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید