پیش‌بینی اکونومیست از انتخابات آمریکا

    کد خبر :289862

اکونومیست در تازه‎ترین شماره خود به بررسی چهار موضوع دلایل علاقمندی شرکت‌های بزرگ در آمریکا به دونالد ترامپ، زندگی یک شهروند عادی در کره شمالی، چالش‌های مدیریتی به دلیل پیچیدگی‌های اقتصاد مدرن و احتمال پیروزی حزب دموکرات‌ در انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده پرداخته است.

اکونومیست سرمقاله جدیدترین شماره خود را به بررسی دلایل علاقه زیاد شرکت‌های بزرگ آمریکایی به دونالد ترامپ اختصاص داده است.

به گزارش‌ بازتاب، بیشتر نخبگان آمریکایی بر این باورند که ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به این کشور آسیب می‌رساند. ماموران عالی‌رتبه سیاست خارجی نگران روابط آمریکا با متحدان این کشور هستند. کارشناسان مالی بر این باورند که حجم بدهی و وام‌های دولت در آینده‌ای نه چندان دور از کنترل خارج می‌شود. دانشمندان در مورد تغییرات آب‌وهوایی و سیاست‌های ترامپ در این زمینه شکایت دارند و برخی کارشناسان حقوقی در مورد بحران قانون اساسی در این کشور هشدار می‌دهند.

اما کارفرمایانی که کمپانی‌های خود را مدیریت می‌کنند، از حضور ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور خوشحالند.

از نگاه آنها وقوع جنگ تجاری اهمیتی ندارد و سیاست‌هایی نظیر کاهش مالیات، رفع محدودیت‌ها و امتیازات بالقوه تجاری به سود آنهاست. چرا که رقابت با شرکت‌های خارجی وجود ندارد و در نتیجه سرمایه‌گذاری بیشتر و درآمدها افزایش می‌یابد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در سه ماهه اول سال جاری، درآمد شرکت‌های بزرگ در مقایسه با یک سال گذشته، ۲۲ درصد افزایش یافته و سرمایه‌گذاری ۱۹ درصد بیشتر شده است.

اما مساله اینجاست که این جهش فعالیت‌های اقتصادی در آمریکا بیشتر به سمت غول‌های تکنولوژی متمایل بوده و نه کارخانه‌هایی که کالا و خدمات تولید می‌کنند.

مدیران شرکت‌های بزرگ توجهی به هزینه‌های دولت ترامپ ندارند و معتقدند که وی رئیس‌جمهور خوبی برای کسب‌وکارهاست.

به عقیده نویسنده سرمقاله، منافع این شرکت‌ها کوتاه‌مدت است؛ چرا که در استراتژی آنها هزینه‌ها اهمیتی ندارند و تنها درآمدها محاسبه می‌شود.
زندگی یک شهروند عادی کره شمالی

در مطلب دیگری اکونومیست زندگی عادی یک شهروند کره شمالی را مورد بررسی قرار داده است. کره‌ای‌ها اطلاعات چندانی از جهان خارج ندارند و به همین دلیل هرگونه اطلاعاتی در این زمینه برایشان ارزشمند است.

در سال ۲۰۱۱ پس از آنکه کیم جونگ اون قدرت را به دست گرفت، مردم امید داشتند تا زندگی ساده‌تر شود و اتفاقات بهتری در کشورشان بیفتد.

اما نه تنها اوضاع تغییر چندانی نکرد، بلکه رهبر دیکتاتور قوانین سخت‌گیرانه‌تری برای خروج مردم این کشور وضع کرده است. یک شهروند کره شمالی اجازه برقراری تماس‌های برون‌مرزی را ندارد و همراه داشتن فلش یا سیم‌کارت‌های چینی منجر به پرداخت جرایم سنگینی می‌شود.

به‌رغم‌ تحریم‌‌های شدید آمریکا علیه کره شمالی، در پیونگ‌یانگ رستوران‌هایی دیده می‌شود که پیتزا، پاستا و سوشی سرو می‌کنند و تفریحات تقریبا غربی در آنها یافت می‌شود. با این حال این کافه‌ها و رستوران‌ها آنطور که باید شلوغ نیستند.

اتوبوس‌ها و تراموها هر چند ظاهر خوبی دارند اما بیش از ظرفیتشان کار می‌کنند. صف‌های عظیم و مسافرانی که از پنجره‌ها آویزانند، حکایت از کمبود شدید وسایل حمل‌ونقل عمومی در این کشور دارد.

آسانسورهای ساختمان‌ها کار نمی‌کنند و به دلیل کمبود برق عمدتا راهروها تاریک هستند.

کارمندان دولت شش روز در هفته کار می‌کنند و درآمد ناچیزی دارند. بیشتر آنها گزینه‌‌های زیادی برای انتخاب شغل ندارند و این مساله موجب شده کسانی که صلاحیت بیشتری دارند از شغل‌هایشان ناراضی باشند. آنها شکایت دارند که هیچ چشم‌اندازی در شغلشان وجود ندارد و از سوی دیگر استعفا دادن هم کار ساده‌ای نیست.

مردان جوان کره‌ای بیشتر عمر خود را صرف خدمات نظامی می‌کنند که انجام کارهای سخت ساختمانی بخشی از آن است. زن‌های جوان در کارخانه‌هایی که خیلی دورتر از محل سکونتشان است مشغول به کارند و یکشنبه تنها روز تعطیل آنهاست. کارگران کارخانه‌های حومه پیونگ‌یانگ تنها در این روز مجازند تا از شهر بازدید کنند.

روابط اجتماعی برای زنان و دختران کره‌ای محدود به خانواده است و داشتن روابط فراتر از آن به هیچ‌وجه تشویق نمی‌شود. زنان اگر در دهه ۲۰ زندگی خود ازدواج نکرده باشند مورد تمسخر قرار می‌گیرند.

بر اساس سازمان جهانی بهداشت، ۴۰ درصد از مردم دچار سوءتغذیه هستند و برق و لوله‌کشی مناسب در شهرها وجود ندارد.

از آنجا که دور زدن تحریم‌های آمریکا برای سایر شهرها به مراتب سخت‌تر است، کمبود سوخت و کالاهای اساسی در این مناطق بیشتر احساس می‌شود.

به گفته کارشناسان، کشاورزان هنوز از تجهیزات مربوط به دهه ۱۹۵۰ استفاده می‌کنند، زمین‌هایشان را با گاو شخم می‌زنند و زنان بر دوش خود هیزم حمل می‌کنند.

هیچ‌ رسانه‌ای حق فعالیت در این کشور را ندارد. مردم تشویق می‌شوند تا سوءرفتارهای اطرافیان خود را به حکومت گزارش دهند و در ازای آن پاداش بگیرند. چاپ کتاب‌های مذهبی مجازات شدیدی به دنبال دارد.

هرگونه اظهار نظر در مورد رهبر یا یکی از پیشینیان او منجر به تبعید به اردوگاه‌ها و زندان‌ها خارج از پیونگ‌یانگ می‌شود. بر اساس برآورد سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۴، حدود ۸۰ هزار تا ۱۲۰ هزار نفر در این اردوگاه‌ها نگهداری و شکنجه می‌شوند.

جای تعجب نیست که چرا مردم کره شمالی در مورد انجام کارهای مختلف در خارج از کشورشان کنجکاو هستند.
چالش‌های مدیریتی در اقتصاد مدرن

در مطلب دیگری این نشریه انگلیسی به پیچیدگی‎های اقتصاد مدرن و چالش‌های مدیریتی در عصر حاضر پرداخته است.

دیدگاه‌ها نسبت به مدیریت به طور کلی در مقایسه با گذشته تغییر کرده است.

اگرچه به دست آوردن مقام مدیریتی یک ارتقاء شغلی محسوب می‌شود اما به عقیده بسیاری، مدیر میانی اغلب به عنوان یک لایه اضافی و بی‎فایده بروکراسی سازمانی محسوب می‌شود.
کارمندان از یک‌سو مدیران خود را به دلیل نداشتن مدیریت و رهبری کافی سرزنش می‌کنند و از سوی دیگر بر این باورند که بیش از حد در انجام وظایف روزانه‌شان دخالت می‌کنند.

این در حالی است که مدیران شرکت‌ها بیش از هر زمان دیگری تمایل دارند عملکرد خود را بهبود ببخشند.

اگر عبارت «کتاب‌های مدیریتی» را در باکس جستجوی وب‌سایت آمازون سرچ کنید بیش از ۱۰۰ هزار پیشنهاد برای شما وجود دارد.

واقعیت این است که مدیریت در تمام سطوح دشوارتر از هر زمان دیگری است. سرمایه‌داران بزرگ به دلیل سود کمترِ شرکت‌ها در مقایسه با میزان سودِ هدف، مدیران را سرزنش می‌کنند و توقع عملکرد بهتری از آنها دارند.

فشارهای دیگری در رابطه با بالا بردن استانداردهای‌ شرکت‌ها، رفاه کارکنان و پایداری محیطی وجود دارد. همچنین میلیون‌ها نفر در رسانه‌های اجتماعی به راحتی به اخبار مربوط به مشکلات محصولات یا شکایت‌های مشتریان دسترسی دارند.

در سال‌های اخیر کاهش رشد بهره‌وری در کشورهای توسعه‌یافته یکی از مسائلی است که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. شاید مهم‌ترین دلیل آن تمرکز مدیران بر اهداف کوتاه‌مدت شرکت‌ها و کسب سود باشد.

تغییرات تکنولوژیک نیز تهدید بزرگی برای مدیران و کارگران است. شرکت‌ها از ورود رقبای ارزان‌قیمت بر سر راهشان نگرانند؛ ربات‌هایی که تا این لحظه شاهد ایجاد اختلالشان در بخش خرده‌فروشی و رسانه‌ها بوده‌ایم.

ظهور اقتصاد گیگ و افزایش تعداد فریلنسرهایی که دیگر در بازه زمانی ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر در کارخانه‌ها و اداره‌ها حاضر نمی‌شوند هم به مشکلات مدیریتی افزوده است.

به همین دلیل تغییرات زیادی در نحوه انجام مشاغل و روش‌های مدیریت کسب‌وکارها ایجاد شده است.

گسترش صنعت برق در دهه ۱۸۸۰ رخ داد، اما حدود ۵۰ سال طول کشید تا صنایع با این فناوری به طور کامل سازگار شوند. به نظر می‌رسد این سازگاری در مورد تاثیرات گسترش اینترنت هنوز رخ نداده و روندی زمان‌بر است.
نگرانی‌ جمهوریخواهان از نتایج انتخابات میان‎دوره‌ای آمریکا

در مطلب دیگری اکونومیست به بررسی انتخابات‌ میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا در ماه نوامبر سال جاری پرداخته است.

در این انتخابات همه ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان ایالات متحده و ۳۴ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنای ایالات متحده برگزیده خواهند شد.

برآوردها نشان می‌دهد که احتمال پیروزی دموکرات‌ها در این انتخابات بسیار بالاست و این موضوع نگرانی جمهوری‌خواهان را به دنبال داشته است.

اگر اکثریت کنگره آمریکا را دموکرات‌ها تشکیل دهند، تصویب قوانین مدنظر دونالد ترامپ دشوارتر شده و به احتمال زیاد رئیس‌جمهور آمریکا استیضاح می‌شود.

بر اساس نظرسنجی انجام‌شده، حدود ۵۳٫۵ درصد از مردم گفته‌اند که کاندیداهای دموکرات را بیشتر از جمهوریخواهان برای به دست گرفتن کنگره ترجیح می‌دهند.

اکونومیست با ایجاد یک مدل آماری با بررسی دوره‌های انتخاباتی از سال ۱۹۴۲ تاکنون و ۶۲۰۰ انتخاباتی که در این کشور برگزار شده، به پیش‌بینی برنده این انتخابات پرداخته است.

این بررسی نشان می‌دهد که دموکرات‌ها فرصت بیشتری برای پیروزی دارند و انتظار می‌رود آنها ۲۲۲ کرسی را به خود اختصاص دهند.

انتخابات میان‌دوره کنگره آمریکا به یکی از پرچالش‌ترین رویدادهای انتخاباتی این کشور تبدیل شده است. نامزدهای حزب جمهوری‌خواه که پیش‌تر به سادگی در ایالت‌ها و حوزه‌های انتخاباتی امن برنده می‌شدند، مدتی است که به دلیل رسوایی‌های پی‌درپی دونالد ترامپ از یک‌سو و قدرت گرفتن حزب دموکرات از سوی دیگر نگران ادامه حیات سیاسی خود هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید