عرضه سهام آرامکو در سال آینده

    کد خبر :289850

وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام کرد عرضه اولیه عمومی سهام غول نفتی آرامکوی سعودی احتمالا در سال ۲۰۱۹ انجام می‌شود.

خالد الفالح در مجمع اقتصادی بین‌المللی سن‌پترزبورگ در روسیه اعلام کرد: ما منتظر آمادگی بازار برای عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو هستیم.

به گزارش بازتاب، از زمانی‌که عربستان سعودی ایده عرضه پنج درصد از سهام شرکت نفتی آرامکو را مطرح کرد، مقامات این کشور تاکید داشتند که این اقدام در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ برگزار می‌شود، اما در مارس خود فالح اشاره کرد که ممکن است عرضه سهام به تعویق بیافتد و فروش سهام به سال ۲۰۱۹ موکول شود.

وزیر انرژی عربستان سعودی در مارس به بلومبرگ گفت: مهلت نیمه دوم سال ۲۰۱۸ ساختگی بوده و تنها مساله قطعی درباره عرضه اولیه سهام آرامکو این است که اولا اتفاق خواهد افتاد و بازار اصلی عرضه آن بورس تداول در عربستان سعودی خواهد بود.

دوماه بعد قیمت نفت به سطحی رسید که گفته می‌شد عربستان سعودی برای تقویت ارزش آرامکو در نظر گرفته بود.

تحلیلگران مختلف در این باره بحث می‌کنند که آیا سعودی‌ها موفق خواهند شد پنج درصد از سهام آرامکو را امسال عرضه کنند و همزمان، گمانه‌زنی‌هایی هم درباره اینکه کدام بازار بورس خارجی برای عرضه سهام از سوی سعودی‌ها انتخاب خواهد شد و قیمت نفتی که برای حمایت از ارزش بالای این شرکت کافی خواهد بود، ادامه دارد.

فروش برنامه‌ریزی شده پنج درصد از سهام آرامکو که احتمالا بزرگترین عرضه اولیه عمومی جهان خواهد بود می‌تواند ۱۰۰ میلیارد دلار برای عربستان سعودی به ارمغان بیاورد.

با این حال تحلیلگران می‌گویند ارزش سهام آرامکو کمتر از دو تریلیون دلار است و اکثرا ارزش آن را بین یک تا ۱.۵ تریلیون دلار تخمین می‌زنند.

به دنبال گزارش‌هایی درباره طرح به تعویق افتادن عرضه سهام آرامکو در یک بازار خارجی، تحلیلگران همچنین نسبت به این موضوع نگران هستند که بازار بورس عربستان سعودی چگونه می‌تواند به تنهایی عرضه اولیه سهام آرامکو را مدیریت کند.

برخی از نگرانی‌های بزرگ سرمایه‌گذاران درباره عرضه سهام آرامکو در بازار داخلی عربستان سعودی عدم نقدینگی کافی به دلیل کوچک بودن سرمایه بازار بورس تداول و تاثیر حضور آرامکو در شاخص بورس است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید