جدیدترین اخبار
۵ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۵ اقتصادی کد خبر :289835

فراز و فرود ناوگان کانتینری جهان در سه ماه ۲۰۱۸

خطوط کشتیرانی کانتینری در سه ماه نخست سال جاری میلادی نتایج ضعیف و افت درآمد را نشان دادند.

لجام گسیختگی افزایش ظرفیت، بازار ضعیف نرخ کرایه و رشد نرخ های سوخت و چارتر دست به دست هم دادند تا خطوط کشتیرانی کانتینری نتایج ضعیفی را در سه ماه نخست سال جاری میلادی نشان دهد. خطوط به جای اینکه برای بالابردن نرخ کرایه حمل تلاش و تقلا کنند، برای افزایش ظرفیت عملیات جهت کسب سهم بیشتر بازار به رقابت مشغول شدند.

به گزارش مانا، به عبارت دیگر خطوط کشتیرانی ریسک نرخ کرایه حمل ضعیف را خریدند، اما به افت ظرفیت عملیاتی تن در ندادند.

این گزارش ادامه داد: از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون میانگین ظرفیت عملیاتی ۱۳ خط کشتیرانی برتر جهان رشد ۱٫۹ درصد را به همراه داشته است.

لازم به ذکر است: ظرفیت ناوگان فعال کشتیرانی کانتینری جهان از ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار TEU در اواسط ماه می سال ۲۰۱۷ میلادی به ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار TEU در اواسط ماه می سال جاری میلادی افزایش یافته است.

در همین مدت نرخ کرایه حمل کانتینری شانگهای چین CCFI افت هفت درصد را تجربه کرد، از سوی دیگر قیمت‌های بانکرینگ روند افزایشی ۴۷ درصد را به نمایش گذاشت.

در نتیجه درآمد خطوط کانتینری در سه ماه نخست سال جاری میلادی سقوط کرد و اکثر خطوط نتایج منفی درآمد را به ثبت رساندند.

در حالیکه چندین خط کشتیرانی هم چنان انتظار تحقق اهداف مالی را در کل سال جاری میلادی دارند، اما فرصت‌ها برای بهبود اساسی درآمد در سه ماه‌های آینده به سرعت در حال از دست رفتن هستند.

در ادامه این گزارش هم چنین آمده است: به دنبال تلاش ناموفق خطوط کشتیرانی در افزایش چشم‌گیر نرخ کرایه حمل در قرارداد‌های سرویس‌دهی سالانه ترانس پاسیفیک در یکم ماه می‌سال جاری میلادی، دست این خطوط کشتیرانی برای تغییر شیب نتایج تقریبا بسته خواهد شد.

ناگفته نماند خط کشتیرانی مرچنت هیوندایی تنها خط کشتیرانی بود که ظرفیت عملیاتی خود را کاهش داد.

آلفالاینر در پایان نوشت: انتظار می رود به دنبال رونق گیری دوباره بازار سفارس ساخت، افزایش لجام گسیخته ظرفیت عملیات خطوط در تابستان جاری نیز ادامه پیدا کند، افزون بر این به دنبال تقاضای قوی شناور نرخ کرایه حمل در مسیر صعودی حرکت خواهد کرد.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • استیصال سعودی در پرونده «خاشقجی»/ریاض به «قربانی‌سازی» می‌اندیشد؟
  • برایان هوک: آمریکا می‌خواهد صادرات نفت ایران را به صفر برساند!
  • تغییر کیفیت بنزین ستاره خلیج فارس برای جبران رشد مصرف
  • سیاست یک جانبه گرایی رییس جمهور آمریکا شکست خواهد خورد
  • توقف کالاها در خط تولید به دلیل کمبود کاغذ و کارتن
  • بازار داغ خرید دینار عراق/ صرافی بانکها دلار را ۱۳۴۰۰ می‌فروشند
  • محورهای گفتگوی ترامپ با ملک‌سلمان/ «پمپئو» عازم ریاض است
  • روابط میان اردن و سوریه باید به وضع عادی بازگردد
  • ایتالیا: تحریم روسیه نوعی پوچگرائی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است
  • هیلی و بولتون ۲ جانشین احتمالی وزیر دفاع آمریکا پس از برکناری
  • فرستاده ویژه روسیه با ولیعهد سعودی دیدار کرد
  • روحانی: دولت طرحهای گسترده ای برای مقابله با جنگ روانی و اقتصادی دشمنان و رفع مشکلات دارد
  • واکنش اسپانیا به ناپدیدشدن «خاشقجی»
  • گروگانگیری و تیراندازی در ایستگاه قطار در «کلن» آلمان
  • صلاحیت هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در بررسی لوایح FATF
  • سهام سافت‌بانک ۸ درصد سقوط کرد
  • افزایش۴۰۰ هزار بشکه برای نفت اوپکی‌ها
  • وعده‌ی برگزاری ویژه‌ی جشنواره‌ی تئاتر کودک
  • برنامه‌ کودک نباید نصیحت کند
  • ممنوعیت خیابان‌خوابی در مجارستان
  • خروج موقت خودرو برای عتبات عالیات الکترونیکی شد
  • فناوری‌های جهاد دانشگاهی وارد مترو می‌شود
  • حسن بیادی: به نظر نمی‌رسد جلسه روحانی با اصولگرایان برگزار شود
  • بارش برف در ارتفاعات شرق و شمال شرق خراسان‌شمالی
  • پوتین بین ایران و اسرائیل / آیا پیشنهاد نتانیاهو می‌تواند پوتین را به دور زدن تهران ترغیب کند؟
  • علم‌الهدی: برنامه‌های اباحی‌گری نباید در مشهد اجرا شود
  • سکه ارزان شد/ هرگرم طلای ۱۸ عیار ۳۸۸ هزار تومان
  • کدخدایی: اصلاح قانون انتخابات ضرورتی انکارناپذیر است
  • ماجرای “دکترای عمرانی” که ادعای “رفتگری” دارد
  • برگزیت وارد فاز جدیدی می‌شود
  • Ad