جنگنده های تایوان بمب افکن های چین را تعقیب کردند

    کد خبر :289748

در پی بالا گرفتن تنش ها میان چین و تایوان و قطع روابط متحدان تایوان با این جزیره در روزهای اخیر، تایوان با اعزام جنگنده های خود، بمب افکن های چین را در منطقه تعقیب کرد.

به گزارش بازتاب از روزنامه تایوانی تایپه تایمز، این در شرایطی است که ‘بورکینافاسو’ یکی دیگر از متحدان تایوان نیز روابط دیپلماتیک با این جزیره را قطع کرده است ‘لوکانگ’ سخنگوی وزارت خارجه چین از اقدام این کشور آفریقایی استقبال کرد و گفت که این نشان می دهد کشورها به اصل یک چین پایبند هستند و چین را تنها مالک سرزمین مادری می دانند.
گزارش حاکی است که جنگنده های تایوان شماری از بمب افکن های چین را که در اطراف تنگه تایوان اقدام به برگزاری تمریناتی می کردند تعقیب کرده اند.
وزارت دفاع تایوان در بیانیه ای آورده است که جنگنده های خود را در تعقیب دو فروند بمب افکن اچ 6 چین که در منطقه ای در جنوب تایوان پرواز می کردند، به آسمان فرستاده است.
این بیانیه می افزاید که اوضاع را در منطقه و در حریم هوایی تایوان تحت نظارت کامل داریم و هر زمان لازم باشد برای حراست از تمامیت ارضی خود اقدامات لازم را صورت می دهیم.
بورکینافاسو دومین متحد تایوان است که در یک ماه گذشته با این جزیره قطع رابطه و با چین روابط رسمی برقرار می کند و همه این اتفاقات در شرایطی است که چین فشارها بر این جزیره را در عرصه نظامی افزایش داده است.
چین دیگر ابایی از قدرت نمایی نظامی در تنگه تایوان ندارد و صراحتا اعلام کرده است برای جلوگیری از فعالیت استقلال طلبان دست به چنین اقداماتی می زند.
جمهوری دومنیکا، ‘سائوتومه و پرنسیپ’ و پاناما پیش از این از سال 2016 میلادی به این طرف که ‘تسای اینگ ون’ قدرت را در تایوان بدست گرفت، روابط دیپلماتیک با این جزیره را قطع کرده اند.
در زمان حاضر 18 کشور دیگر با تایوان روابط رسمی دارند اما چین گفته است غیر منتظره نیست اگر کشورهای دیگر نیز پایبندی خود را به اصل یک چین اعلام کرده و با تایپه قطع رابطه کنند.
‘جوزف وو’ وزیر خارجه تایوان پس از اعلام قطع رابطه ‘بورکینافاسو’ با این جزیره گفت که قصد دارد از مقامش استعفا کند اما تا زمانی که رهبر تایوان بخواهد در این مقام می ماند.
چین، منطقه تایوان را که در سال 1949 میلادی در پایان جنگ داخلی از این کشور جدا شد، همچنان بر اساس قانون ‘اصل یک چین’ بخشی از خاک خود می داند.
مقام های چین و تایوان در سال ۱۹۹۲ میلادی به توافق رسیدند هر اقدامی در این منطقه و در روابط طرفین بر اساس اصل «چین واحد» باشد بر اساس این اصل، ‌چین و تایوان به یک کشور که همان سرزمین مادری است تعلق دارند.
بر اساس اصل ‘یک چین’ هر کشوری که دارای روابط رسمی با پکن است حق ندارد با مقام های تایوانی ملاقات کند یا روابط رسمی داشته باشد.
اما از زمانی که «تسای اینگ ون» در سال 94 شمسی به عنوان اولین زن تایوانی از حزب حاکم دمکراتیک ترقی خواه رئیس حکومت تایوان شد، روابط دو سوی تنگه تایوان (چین و تایوان) تیره شده است.
حزب او از نظر چین، دارای دیدگاه های استقلال طلبانه است و بخش هایی از اساسنامه آن از استقلال و منفک شدن تایوان از چین حمایت کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید