نشانه‌ها و علائم چسبندگی روده

    کد خبر :289721

چسبندگی روده از آن دسته بیماری‌های محسوب می‌شود که شرایط سنی خاصی را نمی‌شناسد و ممکن از گریبانگیر نوزادان و یا حتی سالخوردگان هم شود.

چسبندگی روده در صورت بروز با درد همراه است بخصوص درد در ناحیه شکم و یا نفخ شدید و تنفس بد بو که هر کدام از این موارد می‌تواند زنگ خطر بروز این بیماری باشد.

این بیماری نیز همانند سایر بیماری‌ها نشانه ها، راه‌های درمان، راه‌هایی برای پیشگیری و بخور و نخور‌های خاص خود را دارد که ما سعی کرده ایم در این مطلب تا حدی به آن‌ها و بخصوص نشانه‌های چسبندگی روده اشاره کنیم.

انسداد روده چیست؟

انسداد دستگاه گوارش یا روده‌ها، بعد از دوازدهه (اثنی عشر) در هر جایی از این مسیر می‌تواند اتفاق بیفتد. این انسداد ممکن است مکانیکی، یعنی ناشی از یک مانع در مسیر طبیعی مواد و یا عملکردی یعنی ناشی از نقص در حرکات رودی طبیعی روده‌ها باشد.

در هر روی با این حالات، حرکت طبیعی مواد غذایی یا دفعی مختل می‌شود و علائم بیماری به‌وجود می‌آید.

این نوع انسداد با عمل جراحی رفع می‌گردد و علل زیادی دارد که از جمله آن می‌توان به عمل جراحی قبلی شکم و انجام واکنش‌هایی در درون حفره شکم که موجب چسبندگی روده می‌شود، اشاره کرد.

چسبندگی‌ها، اسکار‌ها یا همان محل زخم‌های ناشی از جراحی قبلی یا جراحاتی هستند که در روده‌ها به وجود می‌آیند.

علت بروز انسداد و چسبندگی روده‌ها

عوامل مختلفی می‌توانند باعث انسداد روده‌ای شوند که می‌توان به موراد زیر اشاره نمود:

آترزی یا تنگی روده:

این عارضه در نوزادان دیده می‌شود و علائم آن عبارت است از عدم وجود مدفوع و اتساع محوطه شکمی

پیچ خوردگی روده کوچک و بزرگ حول ریشه مزانتریک

این عارضه در همه نشخوارکنندگان و مخصوصا در نوزادان دیده می‌شود و علائم آن عبارت است از دل درد، اتساع سریع محوطه شکمی، کلاپس و شوک

تو هم رفتگی روده:

این عارضه در همه نشخوارکنندگان و در روده کوچک و بزرگ نوزادان و روده کوچک بالغین دیده می‌شود.

علائم آن عبارت است از دل درد، از دست دادن آب بدن، موکوس به همراه خون در مدفوع قرمز رنگ، اتساع کند محوطه شکمی، کاهش مقدار دفع مدفوع، لمس توده تو هم رفته و لمس روده‌های متسع از طریق توشه رکتال.

نفخ شدید، شکم درد، کاهش اشتها، تهوع، استفراغ، یبوست، اسهال، ورم شکم، گرفتگی شدید عضلات شکم و تنفس بد بو و تب از علائم افراد مبتلا به چسبندگی روده است.

درد‌های شکم در ابتدا به صورت دوره‌ای هستند، یعنی هر چند دقیقه یک‌بار؛ اما با کامل شدن انسداد و یا بدتر شدن اوضاع (مثلا پیچیده‌شدن روده‌ها) این درد‌ها به شدت زیاد می‌شوند و به‌طور دائم وجود خواهند داشت. سر و صدای شکمی زیاد خواهد شد و حالت تهوع و استفراغ بسته به محل انسداد به‌وجود خواهد آمد. هرچه محل انسداد بالاتر باشد، استفراغ زودتر رخ خواهد داد.

وجود مواد دفعی در استفراغ نشان دهنده انسداد در محلی پایین و در روده بزرگ است. کاهش اشتها، تب، یبوست و درد‌های خفیف و گاه‌وبیگاه شکمی از علائم یک انسداد ناقص است. اما شوک و عدم دفع ادرار نشان دهنده یک انسداد کامل و وضعیت خطرناک اورژانس در یک بیمار است که باید سریعاً در اورژانس درمان شود.

انسداد در روده بزرگ، علائمش دیرتر و به تدریج به‌وجود می‌آید و درد‌های کرامپی در پایین شکم و زیر ناف وجود خواهند داشت، اما اسپاسم‌های ناشی از انسداد روده بزرگ بیشتر طول خواهند کشید. در هر دو حالت انسداد، بعد از مدتی شکم متورم می‌شود و حتی ممکن است بتوان توده‌ای انسدادی را در معاینه شکم لمس کرد.

تشخیص دیر هنگام چسبندگی روده می‌تواند موجب پاره شدن روده، مشکلات تنفسی و حتی مرگ گردد.

تشخیص انسداد روده

پزشک سوالاتی در مورد علائم، مشکلات گوارشی دیگری که داشته اید و هر گونه جراحی‌ای که پیش از این انجام داده اید سوالاتی می‌پرسد. پزشک برای تشخیص انسداد روده اقدامات زیر را انجام می‌دهد:

توضیح علائم: جزئیات کامل علائم انسداد روده را به پزشک توضیح دهید.

سابقه پزشکی: در مورد روش‌های درمانی یا جراحی که اخیرا استفاده کرده اید و همچنین بیماری‌های که اکنون به آن مبتلا هستید و دارو‌ها یا مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید با پزشک صحبت کنید.

معاینه: پزشک شکم و هر قسمت دیگری از بدن که در آن احساس درد یا ناراحتی می‌کنید را معاینه می‌کند.

آزمایش‌های تصویربردرای: برای تشخیص انسداد روده، پزشک از تصویر برداری با اشعه ایکس یا سی تی اسکن استفاده می‌کند. تصویر برداری با اشعه ایکس به منظور باعث پیدا کردن انسداد روده بزرگ و کوچک می‌شود. گرفتن سی تی اسکن از شکم که به پزشک کمک می‌کند تا جزئی یا کامل بودن انسداد روده را تشخیص دهد.

کولونوسکوپی: در صورتی که پزشک حدس بزند انسداد روده بزرگ اتفاق افتاده است، کولونوسکوپی را توصیه می‌کند. برای انجام این آزمایش داروی بیهوشی به شما تزریق می‌شود و سپس پزشک دوربینی را به انتهای یک لوله وصل کرده و آن را داخل روده بزرگ می‌کند. این کار به پزشک این امکان را می‌دهد تا قسمت داخلی روده بزرگ را مشاهده کند.

سندروم پیچ خوردگی روده با انجام تنقیه با باریوم، تحلیل مدفوع و روش‌های تصویر برداری مثل رادیوگرافی، سی تی اسکن و ام آر‌ای صورت می‌گیرد. لاپاراتومی تشخیصی یا توضیحی، یک روش جراحی کم تهاجمی است که برای معاینه ارگان‌های شکم توصیه می‌شود.

برای تشخیص انسداد روده از تصویر برداری اشعه ایکس یا سی تی اسکن استفاده می‌کند.

راه‌های درمان انسداد روده

روش درمان گرفتگی روده بستگی به علت آن دارد، ولی بیشتر اوقات بایستی در بیمارستان بستری شوید. بستری شدن در بیمارستان برای تثبیت وضعیت بیمار وقتی بیمارستان میروید، پزشک ابتدا وضعیت شما را تثبیت می‌کند تا بعدا تحت درمان پزشکی قرار بگیرید.

پزشک برای تثبیت وضعیت شما، کار‌های زیر را انجام می‌دهد:

سرم غذایی به دست شما وصل می‌کند تا مایعات مغذی را از این طریق دریافت کنید.

لوله‌ای را از طریق بینی وارد معده شما می‌کند تا هوا و مایعات شکم را برای کاهش ورم آن خارج کند.

لوله‌ای باریک و قابل انعطاف (سوند) را وارد مثانه می‌کند تا از طریق آن ادرار را خالی کرده و برای آزمایش جمع کند.

درمان گرفتگی جزئی مکانیکی روده

اگر گرفتگی مکانیکی روده جزئی باشد و غذا‌ها و مایعات بتوانند تا حدودی از آن عبور کنند، در این صورت غیر از تثبیت وضعیت بیمار در بیمارستان، نیاز به درمان دیگری نیست.

ممکن است پزشک رژیم غذایی کم فیبری را برای شما تجویز کند که هضم و جذب آن برای روده راحت‌تر باشد. اگر گرفتگی روده خودبخود برطرف نشود، نیاز به عمل جراحی برای باز کردن روده است.

عوارض انسداد روده در صورت عدم درمان

عدم درمان انسداد روده عوارض جانبی شدیدی دارد و ممکن است جان فرد را به خطر بیندازد. این عوارض از قرار زیر هستند:

مردن بافت

انسداد روده باعث قطع شدن رسیدن خون به بخشی از روده شما می‌شود. کمبود خون باعث از بین رفتن دیواره روده می‌شود. مردن بافت منجر به پاره شدن دیواره روده می‌شود و پاره شدن دیواره روده ممکن است باعث عفونت شود.

عفونت

عفونت حفره شکم می‌تواند زندگی فرد را به خطر بیندازد و به مراجعه فوری به پزشک و اغلب جراحی نیاز دارد.

راه‌های پیشگیری از چسبندگی روده

نوشیدن آب فراوان و یک رژیم غذایی مناسب که شامل میوه‌ها و سبزیجات باشد و انجام ورزش‌های روزانه و فعالیت‌هایی از این قبیل تا حدودی از ابتلا به چسبندگی روده جلوگیری می‌نماید و اگر شخص بیمار در مراحل اولیه بیماری باشد، شرایط او را بهبود می‌بخشد.

روش‌های درمان سنتی انسداد روده

این روش‌های درمانی زمان زیادی نمی‌برد و در پیشگیری از انسداد روده و پیچ خوردگی روده به شما کمک می‌کنند، این روش‌های درمان سنتی انسداد روده عبارتند از:

نوشیدن آب زیاد

نوشیدن حداقل هشت لیوان آب در روز به شما کمک می‌کند تا روده‌های شما فعالیت نرمالی داشته باشند. این کار برای کسانی که مشکلات روده‌ای مثل یبوست یا نفخ شکم دارند، بسیار مهم است.

حفظ یک رژیم غذایی سالم

غلات کامل، میوه‌های تازه و سبزیجات برگ دار سبز به عنوان درمان گیاهی انسداد روده موثر هستند، در حالی که از خوردن گوشت قرمزو غذا‌های فراوری شده باید پرهیز کنید.

تمیز کردن روده

تمیز کردن چند وقت یک بار روده به حذف مدفوع باقی مانده در بدن کمک می‌کند. این کار باعث پیشگیری از انسداد روده، پیچ خوردگی روده و بیماری‌های دیگری که با تنبلی دستگاه گوارش بوجود می‌آید، می‌شود.

ورزش روزانه

به تحرک در آوردن بدن باعث به حرکت درآمدن دستگاه گوارش نیز می‌شود. ورزش روزانه باعث به جریان افتادن گردش خون می‌شود و این کار باعث از بین رفتن بسیاری از مشکلات از قبیل: پیچ خوردگی روده می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید