غذاهایی که به سنگ کیسه صفرا مبتلایتان می‌کند

    کد خبر :289712

یک فوق تخصص گوارش با اشاره به اینکه کاهش یکباره وزن و خوردن غذاهای چرب سبب ابتلا به سنگ کیسه صفرا می‌شود، گفت: چاقی و استفاده از داروهای پیشگیری از بارداری نیز زنان را مستعد ابتلا به این مشکل می‌کند.

دکتر محمدجعفر فره‌وش درباره علت ابتلا به سنگ کیسه صفرا اظهار کرد: غلیظ شدن ترشحات کبد و تجمع آنها در کیسه صفرا در برخی از افراد سبب شده تا این غلظت از بین رود بنابراین موجب به وجود آمدن بلورها یا سنگ ریزه‌هایی شده که به مرور زمان با لاشه‌های باکتری‌هایی که در صفرا به وجود آمده بزرگتر شده و تبدیل به سنگ کیسه صفرا می‌شود.

وی با بیان اینکه سنگ کیسه صفرا بیشتر در زنان مشاهده می‌شود، افزود: سنگ‌های مربوط به کیسه صفرا بیشتر در زنان چاق و میانسال دیده می‌شود همچنین کاهش بیش از حد وزن یا اعمال جراحی بای پس که فرد یکباره وزن خود را کاهش می‌دهد سبب ابتلا به سنگ کیسه صفرا می‌شود بنابراین جهت پیشگیری از این مشکل ضرورت دارد بیماران داروهای مخصوص کیسه صفرا را جهت پیشگیری از این مشکل با نظر پزشک معالج خود مصرف کنند یا در هر ماه بیش از ۲ کیلو وزن خود را کاهش ندهند.

فره‌وش با بیان اینکه گاهی ابتلا به سنگ کیسه صفرا بدون علامت است، یادآور شد: در برخی از افراد حتی یکبار بارداری نیز سبب ابتلا به سنگ کیسه صفرا شده که در بیشتر موارد پس از زایمان این مشکل رفع می‌شود و اگر همچنان ادامه داشت و بادرد همراه بود جراحی جهت برداشتن کیسه صفرا برای بیمار صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه دردهای صفراوی معمولا با خوردن غذاهای چرب شروع می‌شوند، گفت: عوامل متعددی از جمله ژنتیک، چاقی، افراد با پوست سفید، دیابت، سیروز کبدی، حاملگی و یا مصرف هورمون استروژن و پروژسترون در ایجاد سنگ کیسه صفرا دخیل هستند.

وی خاطرنشان کرد: سنگ صفرا گاهی علامتی ندارد و به سنگ‌های خاموش معروف هستند ولی در موارد حاد علائمی ظاهر می‌شود که ممکن است شامل درد در پشت، درد در پشت بین تیغه شانه، درد ناگهانی و به سرعت در حال تشدید در وسط قفسه سینه که ممکن است چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید