خالو، شهر دریا سی موست و سی تو

    کد خبر :289227

“اینجا در شهر دریا، صدای موج دریا، سی موست و سی تو. صید و غروب زرد و روشن، چقدر تماشا داره، سی مو و سی تو. آمو از هر کُیا اومدی، در خونه ما به روی شما باز است. خالو اینجا خونه خوته و هر چی در خونه داریم مال شماست و قدم شما رو سر و چیش”

بوشهری‌ها، زودجوشند و حساس؛ مهمان نوازند و بی ریا؛ خون گرمند و صادق و آنچه از سفر به بوشهر در گوشه ذهنت ماندگار می‌شود، غروب خلیج فارس است و اُو اُو مرغان دریایی سپید بالش.

مزه تند و تیز قلیه ماهی زیر زبانت می‌ماند و با حلوای خرما پذیرایی می‌شوی. خود بوشهری‌ها از خوردن قلیه ماهی سنگ سر، شیر و خباد(قباد) سیر نمی‌شوند و سفره این روزهای رمضان‌شان پر است از نشاسته، گمنه( گندم بلغور شده)، رنگینک، دمپخت میگو و ماهی سرخ کرده و شکم پر.

بیش از 90 درصد بوشهری‌ها به زبان فارسی جنوبی حرف می‌زنند و گویش شیرین بندری دارند. عاشق موسیقی بندری‌اند و استفاده از سازهای کوبه‌ای؛ ساز معروف‌شان دَمام است. همایون خرم و محمود جهان از قدیمی‌ترین خواننده‌هایشان و از جدیدترها می‌توان از گروه شنبه‌زاده و لیان یاد کرد که در معروف شدن فرهنگ بوشهری‌ها در دنیا نقش موثری داشته است.

درست است که اهالی مرکز ایران عاشق دیدن جنوب ایران‌اند و عیدها روانه بوشهر می‌شوند اما خود بوشهری‌ها علاوه بر سفر همیشگی‌شان به همسایه‌شان شیراز، خیلی به مشهد می‌روند؛ پاتوق‌شان در زمستان‌ها و آخر هفته‌ها، باغ‌های سرسبز شهرستان جم است و جوج می‌زنند با نوشابه. تابستان‌ها هم که می‌رسد کوچ موقت می‌کنند به خانه‌هایشان در شیراز و همزمان با باز شدن مدارس به خانه‌شان برمی‌گردند.

اگر آمار داده‌اند که ایران پنجمین کشور دنیا از نظر وجود جاذبه‌های طبیعی است بی‌راه نگفته‌اند؛ چرا که همین بوشهر پر است از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی. از کوهستان و دامنه‌های جنوبی زاگرس گرفته تا دشت‌ها و محصولات خارج از فصلش همچون گوجه فرنگی؛ از 900 کیلومتر ساحل و 9 بندر مهم ساحلی گرفته تا ردپایی از دورهای باستانی، همه و همه در این استان ساحلی یافت می‌شود.

این تنها شیراز نیست که تخت جمشید را در خود جای داده بلکه کاخ کوروش در دشستان و بندر تاریخی سیراف با قدمت 3000 سال را می‌توانید در بوشهر ببینید. قبرستان انگلیسی‌ها، خانه رئیس علی دلواری، جزیره نخیلو؛ بهشت پرندگان ایران، گنبد نمکی جاشک، پارک ملی نایبند، قلعه نسوان در بندر سیراف و عمارت‌های سفید بافت تاریخی بوشهر از دیدنی‌هایی است که ندیده از بوشهر نروید.

استان بوشهر شامل شهرستان‌های بوشهر، تنگستان، جم، دشستان، دشتی، دیر، دیلم، عسلویه، کنگان و گناوه است و از جنوب و غرب به خلیج فارس ختم می‌شود و با کهگیلویه و بویر احمد، فارس و خوزستان همسایه است.

بوشهر از قدیم الایام به دلیل وجود بزرگترین بندر صیادی ایران در دیر به عنوان دروازه تجارت ایران معروف بوده و هم این‌که به واسطه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی‌اش در پارس جنوبی عسلویه، کنگان و پارس شمالی در دیر، بردخون و دشتی و دارا بودن بزرگترین منبع مستقل گاز جهان و نیز مهم‌ترین ترمینال صادرات نفت خام جهان در خارک، نیروگاه اتمی بوشهر و پالایشگاه عظیم گازی در جم به پایتخت انرژی ایران شهرت یافته است.

شغل مردم این استان ساحلی با 9 بندر مهمش از جمله گناوه، دیلم، کنگان و عسلویه و دارا بودن 7 اسکله تجاری، به دریا، منابع معدنی، کشاورزی و صیادی وابسته است و با وجودی که 60 درصد گاز شبکه ایران از بوشهر تامین می‌شود و این همه نعمت و ثروت خدادادی دارد، جوانانش از بیکاری می‌نالند و از به کار گرفته نشدن در صنایع نفت و گاز عسلویه گلایه دارند.

عبدالکریم گراوند که اهل کوهدشت لرستان است و به تازگی استاندار بوشهر شده، معتقد است که جنگ سبب شده این استان از فرایند توسعه عقب بیفتد و بنابراین نتوانسته از فرصت‌هایش و نعمتهایش به خوبی استفاده کند بنابراین در بدو ورودش تمرکزش را بر استفاده موثر از ظرفیت‌های گردشگری بوشهر گذاشته و همه را بسیج کرده تا قدم به قدم از ضعف زیرساخت‌های گردشگری استان بکاهند.

او به خبرنگار ایسنا گفت که استان بوشهر با 939 کیلومتر ساحل، طولانی‌ترین ساحل را در کشور و حاشیه خلیج فارس دارد اما متاسفانه سرمایه‌گذاری چندانی در حوزه گردشگری دریایی انجام نشده است و نگاه‌ها و فرصت‌ها به سوی سرمایه‌گذاری در گردشگری دریایی نبوده است. در نتیجه این امر، تعداد هتل‌ها به عنوان یکی از ضروری‌ترین و مهم‌ترین زیرساخت‌های استان در صنعت گردشگری کم است.

وی با تاکید بر این‌که باید گردشگری در استان‌های ساحلی با استان‌های واقع در مرکز کشور و یا در نزدیکی کوهستان‌ها متفاوت باشد، خاطرنشان کرد: در جهت ایجاد زیرساخت‌های ضروری برای پذیرفتن گردشگران در این استان ساحلی اقداماتی انجام شده و دستوراتی داده شده تا شرایط حضور و اسکان گردشگران در نوروز 98 تسهیل شود.

گراوند ادامه داد: در نوروز امسال حدود 7 میلیون و 400 هزار نفر مسافر به بوشهر آمدند و این استان حدود دو تا سه هفته میزبان این حجم وسیع از گردشگران بود و سومین استان در پذیرش مسافران پس از استان‌های گیلان و مازندران معرفی شد. متاسفانه زیرساخت‌های مناسبی برای اسکان و پذیرایی از گردشگران وجود نداشت، به عنوان مثال گردشگران علاقه‌مندند که از آن‌ها بر روی کشتی تفریحی خوب در دریای نیلگون خلیج فارس که عشق وطن‌شان است، پذیرایی شود به همین منظور تلاش شد که یک اسکله شناور در بوشهر با ایجاد امکانات شکیل در ساحل ساخته شود که البته لازم است این اسکله‌ها توسعه پیدا کنند.

وی تصریح کرد: برای آمادگی بیشتر و پذیرایی بهتر از گردشگران در نوروز 98 از هم اکنون جلسه ساماندهی مسائل گردشگری بوشهر را برگزار کرده‌ایم تا برای رفع کاستی‌ها و ایجاد امکانات بهتر در سال آینده برنامه‌ریزی کنیم. دستور داده شد که شهرداری‌ها و حوزه عمرانی استان نیازهای را پیش‌بینی کنند و به همین منظور نیز بودجه‌ای به فرمانداری‌ها اختصاص داده شد تا زمینه ایجاد زیرساخت و رفاه برای مهمانان نوروزی فراهم شود.

گراوند با اشاره به اقدامات عمرانی انجام شده در استان، خاطرنشان کرد: جاده دیلم – هندیجان با همکاری استان خوزستان در حال چهاربانده شدن است، هم‌چنین توسعه جاده کنارتخته – دالکی و جاده فیروزآباد – جم از جاده‌های پرتردد استان در حال انجام است.

وی با ابراز نارضایتی از نبود راه آهن در این استان گفت: وجود راه آهن تهران – شیراز بدون وجود راه آهن بوشهر دارای حلقه مفقوده است. برای ایجاد راه آهن در این استان اقداماتی انجام شده و مطالعات ساخت 280 کیلومتر راه آهن از شیراز به بوشهر صورت گرفته و فاینانس آن ایجاد شده و در حال طی کردن روند اداری برگزاری مناقصه برای اجرایی شدن این طرح است.

استاندار بوشهر خاطرنشان کرد: استان بوشهر، به عنوان دومین تولید کننده بزرگ خرما در ایران، ظرفیت تولید 600 تا 700 هزار تن گوجه فرنگی خارج از فصل، بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی و ذخایر وسیع زیردریایی در کشور را دارد و همین ویژگی‌ها سبب شده بخشی از توسعه استان محقق شود، اما بخش گردشگری به تنهایی می‌تواند سبب توسعه این استان با تاریخ و تمدن قدیمی شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید