آب «چشمه‌علی» مسئولان را به بازی گرفته!

    کد خبر :289205

«چشمه علی» شهرری برخلاف قول مسئولان خط ۶ مترو این منطقه، هنوز خشک است و به نظر می‌رسد هیچ دستگاه یا متولی‌های مربوط به این محوطه‌ی تاریخی دیگر توجهی نسبت به وضعیت این محوطه طبیعی ثبت شده در فهرست آثار ملی ندارند.

به گزارش ایسنا، داستان خشک شدن آب «چشمه علی» شهرری هم در حال تبدیل شده به وضعیت تخریب بناهای تاریخی است که هر روز خبری از یک گوشه‌اش منتشر می‌شود مثلا بنای تاریخی با فلان قدمت و آن همه تزئینات و معماری خاص خود توسط مالک یا فلان دستگاه دولتی تخریب شد.

حالا حدود یک سال است که «چشمه علی» شهرری هم درگیرودار کم آبی، خشک شدن آب چشمه، یا گاهی اوقات بازگشت آب به این محوطه تاریخی طبیعی است.

اتفاقی که بافعال شدن کارگاه خط ۶ مترو در این محدوده آغاز شد و بعد از آن، دیگر دست از سر این محوطه‌ی تاریخی چند هزار ساله برنداشت.

در یک سالِ گذشته اعلام شد که قرار است مترو از محدوده‌ تاریخی شهرری عبور کند، بعد از رایزنی‌های مختلف بالاخره میراث فرهنگی موفق شد در یک قدم تاریخی این بار مسئولان مترو را متقاعد کند، مسیر این خط را تغییر دهند و قرار شد آن “برج طغرل”، قبرستان “ابن‌بابویه”، “دژ رشکان” و “محوطه چشمه علی” را دور بزند تا از بروز هر گونه آسیبی به این محوطه‌های تاریخی جلوگیری شود، اما بعد از مدتی خبر رسید، دِبی آب در چشمه علی شهرری پایین‌تر می‌رود و حتی یکی دو بار هم آب چشمه خشک شده است.

و سرانجام در ۲۹ اردیبهشت، مسئولان میراث‌فرهنگی تهران به این نکته تاکید کردند که قاعدتا تا فعال بودن کارگاه مترو در محدوده‌ی چشمه علی، قطعی آب طبیعی است و تا زمان حضور کارگاه مترو در محدوده‌ی چشمه علی آب را به منطقه برنمی‌گرداند.

هر چند دستورها از ۱۲ اسفند سال گذشته مبنی «توقف عملیات عمرانی مترو تا بازگشت خروجی آب چشمه به شرایط اولیه و ارایه یک راهکار کارشناسی از طرف شرکت مترو بود.» اما مترو ترجیح داد کار خود را به پایان برساند و سرانجام بعد از گذشت بیش از یک ماه از آخرین دستورِ دلارو بزرگ‌نیا، آخرین مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران تا شنبه ۲۹ اردیبهشت،مسوولان مترو بالاخره اعلام کردند که آب این چشمه‌ی‌تاریخی – طبیعی تا یک‌شنبه ۳۰ اردیبهشت به چشمه برگردانده می‌شود.

با وجود همه این صحبت‌ها، اما سید احمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران که صبح جمعه چهارم خرداد از محوطه چشمه علی شهرری دیدن کرده به ایسنا می‌گوید: تا امروز ندیده بودم چشمه علی شهرری به این مرحله از خشکی برسد.

او با بیان این‌که پیش از این و در زمان‌هایی که اعلام می‌شد چشمه علی شهرری خشک شده، حداقل یک حوضچه‌ی آب کم در وسط دریاچه هنوز وجود داشت، تاکید می‌کند: اما امروز به چشم خودم دیدم که یک قطره آب هم در این محوطه‌ی تاریخی طبیعی دیگر وجود ندارد، چشمه درست در مقابل کتیبه “فتحعلی شاهی” خشکِ، خشک است.

این در حالی است که مسئولان خط مترو در آخرین اظهاراتشان معتقد بودند که سفره‌های آب زیرزمینی با وجود عبور تونل مترو و بعد از پایان کار این ایستگاه، راه عبور خود را پیدا می‌کنند و سرانجام به چشمه بر می‌گردند اما پنج روز از قول‌های آن‌ها می‌گذرد و چشمه علی شهرری هنوز نتوانسته به وضعیت قبلی خود برگردد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید