آیا واشنگتن از «تهدید» تهران فراتر می‌رود؟

    کد خبر :289147

شروط فلج کننده ای که مایک پمپئو تحت عنوان استراتژی جدید ایالات متحده در قبال ایران اعلام کرد، در واقع با هدف به راه انداختن جنگ اقتصادی علیه ایران برای قبول مذاکره دوباره است. اما ایران که گزینه های اقتصادی جایگزینی دارد، حتی می تواند با قدرت خود روی دیگر سکه را نمایان کند.

المیادین در مطلبی به قلم قاسم عزالدین نوشت: شروط فلج کننده ای که مایک پمپئو تحت عنوان استراتژی جدید ایالات متحده در قبال ایران اعلام کرد، در واقع با هدف به راه انداختن جنگ اقتصادی علیه ایران برای قبول مذاکره دوباره است. اما ایران که گزینه های اقتصادی جایگزینی دارد، حتی می تواند با قدرت خود روی دیگر سکه را نمایان کند.

به گزارش انتخاب، این رسانه عرب زبان ادامه داد: خواسته های آمریکا اشکال متعددی دارد، اما حول محور تحریمهای بی سابقه دور می زند تا بدین وسیله تهران رفتارهای منطقه ای خود را تغییر دهد.

تحلیلگران مسائل امنیتی در روزنامه معاریو اسرائیل، شروط اعلام شده توسط پمپئو را اوج رویاهای نتانیاهو می دانند، که تنها از حد آرزو فراتر نمی رود و به معنای واقعی کلمه یک استراتژی برای مقابله با ایران نیست؛ ایرانی که از تمدنی اصیل برخوردار است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحریمها و محاصره های زیادی را تاب آورده است.

انتظار نمی رود که این شروط از سوی ایران حتی فرصت بحث و مناقشه بیابد، همانطور که تریتا پارسی، رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکا چنین عقیده ای دارد و صحبتهای وزیر خارجه آمریکا را تنها تلاشی در جهت تشکیل ائتلافی علیه تهران می داند. اما کسانی که ترامپ و پمپئو را در این مسیر تایید و همراهی می کنند، از تعداد انگشتان یک دست فراتر نمی روند، که در رأس آنها اسرائیل، عربستان، امارات و بحرین قرار دارند. در همین رابطه، نتانیاهو تمام هم پیمانان را به عمل طبق سیاست جدید آمریکا فراخوانده است که می تواند امنیت را در منطقه تضمین کند!

دولتهای اتحادیه اروپا که با دولت آمریکا در زمینه درخواست از ایران برای متوقف کردن فعالیتهای منطقه ای و عدم توسعه موشکهای بالستیک اتفاق نظر دارند، در این نکته با ترامپ و پمپئو اختلاف دارند که خواستار مذاکره دوستانه با ایران و مقابله با افزایش تنش های امنیتی هستند؛ همچنانکه مکرون و موگرینی تصریح می کنند تنها راه حل، توافق با ایران در مورد مشکلات مذکور است.

چین که عمیق ترین روابط اقتصادی را با تهران دارد، نمی تواند از نفت و گاز ایرانی بی نیاز شود، و شاید اتحادیه اروپا که ملتزم به توافق هسته ای باقی مانده است، در زمینه واردات نفت و گاز با چین رقابت داشته باشد. این در حالی است که شرکتهای نفتی اروپا به دلیل تحریمهای آمریکایی از تعامل با ایران خارج شدند، همانطور که شرکت توتال که منافع آن با خزانه داری آمریکا مرتبط است، چنین کرد و شرکت ملی چین در زمینه توسعه میدان دریایی فارس جایگزین آن شد و می تواند نیازهای نفتی بازار اروپا را تامین کند.

پس از صحبتهای پمپئو، سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد در حال حاضر، مساله مهم موضع ایران در برابر خواسته های واشنگتن است.

در همین رابطه، روحانی با استهزاء پمپئو با گفتن این جمله خشم خود را اظهار داشت: «شما که هستید که به ما و جهان بگوید چطور رفتار کنیم؟!»

وزیر خارجه ایران نیز که به نظر می رسد مطمئن است ایران با شرکای جدید خود راه حلی پس از خروج آمریکا از برجام خواهد یافت، درباره صحبتهای پمپئو گفت واشنگتن به عادتهای قدیمی خود و سیاستهای شکست خورده اش بازگشته است.

وزیر انرژی اسرائیل هم در این باره اظهار داشت: دولت آمریکا انتظار دارد ایران پس از گذشت چند ماه از تشدید تحریمها حاضر به مذاکره با واشنگتن شود. این مساله نشان می دهد که پمپئو در پی آن است که تهران بین نجات اقتصاد داخلی خود و ادامه سیاستهای منطقه ای اش و تهدید اسرائیل، یکی را انتخاب کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید