صندوق یک تریلیون دلاری نروژ در یک قدمی خروج از نفت

    کد خبر :288931

صندوق سرمایه‌گذاری دولتی یک تریلیون دلاری نروژ یک مانع دیگر در مسیر خروج از سهام نفت و گاز را رفع کرد

به گزارش ایسنا، این صندوق موفق شد حمایت آکادمیسینهای کلیدی دانشگاههای معتبر نروژ که پاسخ آنها بخشی از فرآیند بررسی خروج صندوق سرمایه‌گذاری دولتی نروژ از سرمایه‌گذاریهای نفت و گاز است را کسب کند. اما شاید نظر گروه کارشناسان که نقطه نظرشان را اواخر امسال پیش از تصمیم گیری دولت و پارلمان نروژ خواهند داد، اهمیت تعیین کننده‌تری داشته باشد.

صندوق سرمایه‌گذاری دولتی نروژ در نوامبر پس از اینکه خواستار اجازه برای توقف سرمایه‌گذاری در شرکتهای نفت و گاز برای کاهش ریسک مالی شد، بازارهای سراسر جهان را شوکه کرد. این صندوق معتقد است نروژ به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت اروپای غربی، در حال حاضر به شدت از وابستگی به نفت آسیب پذیر است. در زمان اعلام پیشنهاد مذکور، این صندوق حدود ۴۰ میلیارد دلار سهام در غولهای نفتی مانند اکسون موبیل و رویال داچ شل داشت.

بر اساس گزارش بلومبرگ، دانشگاهیان مدرسه اقتصاد نروژ، دانشگاه علوم و فناوری نروژ و دانشگاه اسلو در این رایزنی، از پیشنهاد خروج صندوق سرمایه گذاری دولتی از سهام نفت و گاز حمایت و اعلام کردند این اقدام کمک می کنند ریسک برای کشورشان متنوع شود.

اکثر احزاب در پارلمان نروژ شامل حزب کارگر و حزب سنتر و سوسیالیست چپ و کریستین دموکرات تمایل دارند از این پیشنهاد حمایت کنند.

دولت نروژ اعلام کرد که این پیشنهاد را مطالعه خواهد کرد و نظرش را در پاییز سال ۲۰۱۸ پیش از اینکه پارلمان در سال ۲۰۱۹ در این باره تصمیم بگیرد، اعلام می‌کند.

صندوق ملی دولتی نروژ یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران در مجموعه‌ای از شرکت‌های نفتی است. این صندوق تا پایان سال ۲۰۱۶ به میزان ۲.۳ درصد از سهام رویال داچ شل، ۱.۷ درصد از سهام شرکت BP و ۰.۹ درصد از سهام شورون و ۰.۸ درصد از سهام اکسون موبیل را در اختیار داشت. صندوق سرمایه نروژ همچنین ۱.۷ درصد در شرکت انی ایتالیا، ۱.۶ درصد در توتال فرانسه و ۰.۹ درصد در لاندین پترولیوم سوئد سهم دارد

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید