جدیدترین اخبار
۴ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۰ اجتماعی کد خبر :288718
دود تاکسی‌های فرسوده در ریه شهر

نوسازی ۱۰هزار تاکسی، معطل یک ابلاغیه!

بارها و بارها مسئولان پایتخت اعلام کردند که حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا جزو مطالبات درجه یک شهروندان تهرانی است و همگی توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی را تنها راه چاره حل ترافیک و در پی آن حل آلودگی هوا می دانند اما در این چرخه شاهد رفتارهای متناقضی از سوی برخی دستگاه‌ها هستیم.

به گزارش ایسنا، داستان نوسازی تاکسی ها، پستی و بلندی های بسیاری را در دوره کوتاه خود دیده است چرا که طرح “کلید به کلید” از سال ۹۴ آغاز شد و قرار بود در این طرح مبلغ ۲۰ میلیون تومان، تسهیلات ارزان قیمت به مالکین تاکسی‌های فرسوده و مبلغ ۵میلیون تومان برای دو گواهی اسقاط توسط گمرک به حساب خودروساز پرداخت می شود و همچنین مبلغ پنج میلیون ریال هم بابت لاشه خودرو به عنوان آورده مالک تاکسی فرسوده لحاظ شود اما بعد از مدتی این طرح به دلیل اختلافات خودروساز و گمرک متوقف شد.

با توقف روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده، همه تلاش کردند تا گره از این مهم باز شود و نهایتا طلسم این توقف، بعد از گذشت چند ماه شکست و در آبان ماه سال ۹۶ صدور پیش فاکتورها توسط شرکت خودروساز آغاز شد و فرآیند نوسازی تاکسی‌های فرسوده مانند گذشته از سر گرفته شد اما این روند هم دوام زیادی نداشت چراکه بار دیگر در بهمن ماه سال ۹۶ مجددا این طرح متوقف شد

تخفیف‌هایی که هنوز اعمال نشده

مرتضی ضامنی -مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری نیز در خصوص این توقف به ایسنا می‌گوید: علت عدم تناسب اعتبارات و انباشت فرسودگی، نوسازی تاکسی‌های فرسوده را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است و این باعث می‌شود که گمرک معوقات خود را به ایران خودرو نپردازد و در نتیجه شرکت خودروساز نیز پیش فاکتور صادر نکند. در حقیقت اعتباری که هرساله در قانون بودجه برای این امر تخصیص داده می شود، پاسخ انباشت فرسودگی را نمی‌دهد.

ضامنی اضافه کرد: با وجود اینکه سازمان برنامه و بودجه قول اعمال تخفیف داده که بدهی‌های قبلی گمرک به ایران خودرو پرداخت شود اما هنوز تغییری در روند توقف را شاهد نیستیم و به نظر می رسد که شرکت خودروساز بایستی پیگیری‌ها و مکاتبات لازم را انجام دهد تا این طرح مجددا از سر گرفته شود.

توقف نوسازی ۱۰هزار تاکسی در سال حمایت از کالای ایرانی

دود اختلاف دو سازمان در ریه مردم تهران

علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران نیز در مورد روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده با گلایه از شرکت خودروساز داخلی، به ایسنا گفت‌: در سال حمایت از کالای ایرانی قرار داریم و برنامه ما این است که از تولیدات داخلی استفاده کنیم، اما متاسفانه شاهد هستیم که شرکت طرف قرارداد در نوسازی تاکسی‌های فرسوده به دلیل برخی از مشکلات مالی با سایر سازمان‌ها، صدور پیش فاکتور را متوقف کرده است و عملا با این اقدام خود پروژه‌ نوسازی تاکسی‌های فرسوده در کل کشور را متوقف کرده است و ۱۰ هزار تاکسی در صف نوسازی قرار دارند که لازم است مسئولان فکری به حال این موضوع کنند.

با این حال محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در گفت وگو با ایسنا، گفت: نوسازی تاکسی‌ها، با مشکلاتی مواجه شده است بگونه‌ای که خودروسازها کوپن‌هایی بابت فرسوده کردن تاکسی‌ها دریافت می‌کنند که این کوپن‌ها را به کمرگ می دهند تا هزینه وارادات در کمرگ رایگان باشد اما مسئله این است که این اعتبار سال گذشته از سوی سازمان برنامه برنامه تخصیص داده نشده است.

وی با بیان اینکه امسال بودجه برای این مهم تخصیص داده شده است اما هنوز از سازمان برنامه به وزارت کشور و پس از آن به کمرگ و خودروساز ابلاغ نشده است گفت: علاوه بر این خودورساز هم خودرو نمی دهد این در حالی اسن که هرساله باید ۸۰۰۰ تاکسی نوسازی شود تا متوسط سن ثابت بماند.

پورسیدآقایی با بیان اینکه ۱۰هزار تاکسی در نوبت نوسازی معطل هستند افزود: البته حضور محمدعلی افشانی را در پست شهردار تهران به فال نیک می‌گیریم چراکه وی در وزارت کشور نیز دستاوردهای خوبی در این زمینه داشته‌اند و امید است که اتفاقات خوبی در این زمینه رخ دهد چراکه شهردار تهران در جلسه شورای معاونین نیز بر پیگیری مسئله نوسازی تاکید داشتند.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران بااشاره به مشکل تحویل تاکسی‌های ون نیز گفت: سال گذشته ۲۵۰ دستگاه ون نیز خریداری کردیم که در مرحله تحویل است اما خودورسازها باتوجه به تغییرات نرخ ارز می‌خواهند قیمتها را تغییر بدهند اما ما موافق نیستیم چراکه قراردادها را قبل از سال منعقد کردیم.

به گزارش ایسنا، نوسان بازار ارز، اختلاف میان کمرگ و خودروساز و… سبب شده که ۱۰هزار تاکسی فرسوده در صف نوسازی ماه‌ها بمانند. حال باید دید گره این نوسازی به دست معاون وزیر سابق و شهردار امروز تهران باز می شود؟.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • شکیرا متهم به تخلف مالیاتی شد
  • چرا رئیس احمدی نژاد به جای پاسخگویی طلبکار است؟
  • نمی توان برای اثبات لزوم تکلیف شبانه دانش آموزان به قرآن استناد کرد
  • صداوسیما آنتن خود را به چه مبلغی به کلاسهای کنکور اجاره داده؟
  • طرح بزرگ بن‌سلمان برای نجات خود!
  • واعظی به اردوغان چه گفت؟
  • دولت سایتهای خریدوفروش طلا را ببندد
  • خروج ۱۰ هزار آموزش‌دهنده از گردونه نهضت سوادآموزی
  • استقبال فعالان اقتصادی ازاصلاح بخشنامه ارزی
  • کاهش ناگهانی ۵ تا ۱۵ درصدی بودجه برخی دستگاهها
  • مرگ تدریجی با خاک آلوده…
  • طرح سناتورهای آمریکایی برای تشدید فشارها علیه سیستم مالی ایران
  • تصمیم جدید استرالیا علیه فلسطین
  • احضار مجری مشهور ورزشی به دادسرا
  • ۲۱ بار نقض توافقنامه سوئد توسط عربستان طی ۲۴ ساعت
  • یعالون: اسرائیل در برابر بادبادک‌های آتش‌زای نوار غزه درمانده شده است
  • عراق سفیر ترکیه در بغداد را احضار کرد
  • پامپئو: بازداشت دو شهروند کانادایی در چین غیر قابل قبول است
  • ردپای افغانی ها در گرانی آجیل شب یلدا
  • کیانوش‌راد: جریان اصولگرا پاسخ دهد که از نفی FATF چه هزینه‌هایی بر کشور تحمیل می‌شود
  • «مقتدی» علیه چهره های نزدیک به ایران
  • چرا ماه های آینده می تواند بی ثباتی روانی ترامپ را به اوج خود برساند؟
  • ماجرا از سدسازی افغانستان در دهه پنجاه میلادی آغاز شد / قطع آب هیرمند، نفس هامون را گرفت
  • سدسازی بدون نظرخواهی از سازمان محیط زیست
  • برگزاری نشست‌های تخصصی همزمان با جشنواره قصه‌گویی
  • اعتراض حزب اسلامی کار به روند خصوصی سازی بنگاه‌های اقتصادی
  • پارلمان کوزوو به تشکیل ارتش در این کشور رای مثبت داد
  • اعتراضات مردمی به طرح برده‌داری در مجارستان
  • مرکز توسعه تجارت الکترونیک تا جای ممکن از مال‌باختگان سکه ثامن حمایت می‌کند
  • احتمال توافق بغداد با آمریکا دربارۀ تحریم‌های ضدایرانی
  • Ad