سه محور استراتژی اروپا برای برجام بدون آمریکا

    کد خبر :288636

حفظ برجام، در اختیار قرار دادن فرصت‌های اقتصادی برای ایران و طرح خواسته‌هایی از ایران در مورد مسائل منطقه و موشکی، سه محور استراتژی اروپا برای برجام بدون آمریکا است.

به گزارش برنا؛ حفظ برجام، ایجاد فرصت‌های اقتصادی و امتیازگیری از مواردی است که اروپایی‌ها برای تدوین سیاست تازه خود در قبال ایران مد نظر دارند. برجام نیز یک توافق بین‌المللی است که در صورت از میان رفتن آن شرایط بین‌المللی را بیش از پیش به سمت الگوهایی که همکاریی‌های بین‌المللی را نفی می‌کند، سوق می‌دهد. امری که با سیاست راهبردی اتحادیه اروپا در تضاد است.

چندی پیش «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه، پس از گفت‌وگوی تلفنی با «حسن روحانی»، رئیس جمهور، به خبرگزاری آلمان گفته بود: ما در بزنگاهی تاریخی قرار داریم و حالا این اروپاست که ضامن حفظ نظام چندقطبی جهان است که با پایان جنگ جهانی دوم پدید آمد.

براین اساس به نظر می‌رسد مکرون با انتقاد از ترک توافقی چند جانبه توسط آمریکا، سیاست ترامپ را باعث به خطر افتادن نظام چندقطبی جهان می‌بیند.

اظهارات سایر مقامات اروپایی از جمله «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نشان از هم‌نظری مقامات اروپایی در این خصوص دارد. اما کشورهای اروپایی در حال حاضر در مرحله مقدماتی و مشورت با یکدیگر هستند که نتیجه این مشورت‌ها حول سه محور قابل ردیابی است: نخست اینکه برجام را حفظ کنند؛ دوم در اختیار قرار دادن فرصت‌های اقتصادی برای ایران برای نیل به این مقصود است چرا که عدم دستیابی ایران به ارتباطات بانکی جهانی که از اهداف اصلی برجام بود، می‌تواند منجر به خروج ایران از برجام و نابودی کامل آن شود. محور سوم هم طرح خواسته‌هایی از ایران در مورد مسائل منطقه و موشکی، به عنوان برگ برنده‌ای در مقابل آمریکا است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید