شاهزاده سعودی: دستگاه های ردیاب دور ساق پاهای بازداشت شدگان هتل ریتزکارلتون گذاشته شده

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۷ ۱۰:۰۵
    کد خبر :288138

خراسان نوشت: یازده ماه پیش در بامداد بیست و سوم ژوئن، محمد بن نایف که در دو دهه گذشته یکی از مهره های قدرتمند در دستگاه امنیتی عربستان بود و پادشاه بعدی این کشور به شمار می رفت، با فرمان ملک سلمان پادشاه 81 ساله عربستان برکنار شد و محمد بن سلمان پسر وی، به عنوان وارث تاج و تخت معرفی شد.
خبر عزل محمد بن نایف موجی از مخالفت های شاهزاده های متمول و صاحب قدرت سعودی را دربرداشت. پس از آن بود که ولیعهد تازه کار و جوان برنامه اش برای بیعت و پایبندی آنان به خود را آغاز کرد. چند ماه بعد، به روشی شاهانه از شاهزادگان برای دیدار با ملک سلمان بن عبدالعزیز دعوت شد. در عربستان زمانی که برای دیدار با پادشاه دعوت می‌شود فورا باید قبول کرد. شاهزادگان برای دیدار با پادشاه رفتند ،رفتنی که بازگشتی نداشت.آن ها در هتل ریتز کارلتون بازداشت شدند. حالا مدتی است که آن ها آزاد شده اند. آزادی به شرط پایبندی و کنترل شدن توسط حکومت که نشانه ترس شدید بن سلمان از احتمال کودتا علیه وی و اطلاع از جایگاه لرزانش است .

حالا «خالد بن فرحان آل سعود»، شاهزاده جدا شده از خاندان حاکم عربستان که در آلمان به سر می‌برد به سایت میدل ایست آی انگلیس گفته است: آن‌ها اکنون در منازلشان هستند و نمی‌توانند به خارج از عربستان سفر کنند. «آن‌ها به شدت زیرنظر هستند و دستگاه‌های ردیاب دور ساق پاهایشان کار گذاشته شده تا مقامات عربستان از مناطقی که آن‌ها در آن جا در حال رفت وآمد هستند، اطلاع داشته باشند.» بن فرحان گفت: مقامات عربستانی گفت‌وگوهایشان را از طریق تلفن یا به صورت شخصی و مستقیم ثبت می‌کنند. آن‌ها تحت نظارت شخصی شدید هستند و اجازه بیرون رفتن از کشور به آن‌ها داده نمی‌شود. «خالد بن فرحان» گفت اگر «احمد بن عبدالعزیز» و «مقرن بن عبدالعزیز» عموهای خود و برادران ملک سلمان، به تنهایی متحد شوند،‌ 99 درصد اعضای خاندان سلطنتی حاکم و دستگاه‌های امنیتی و ارتش همگی در کنار آن ها قرار خواهند گرفت. به گفته وی، احمد بن عبدالعزیز که پیشتر معاون وزیر کشور و وزیر کشور سعودی بوده، همچنان از حمایت بخش‌های مهمی از نیروهای امنیتی و قبایل عربستان برخوردار است و مقرن بن عبدالعزیز که در ابتدا از سوی سلمان به عنوان ولیعهد منصوب شده بود حامیان زیادی در حکومت دارد.

این شاهزاده گفت که با ادامه حکومت بن سلمان ‌ هرج و مرج عربستان را فرا خواهد گرفت، «دوست دارم به اروپایی‌ها اعلام کنم که اوضاع پادشاهی عربستان سعودی شبیه آتشفشان در آستانه انفجار است و اگر منفجر شود، نه فقط بر داخل عربستان بلکه بر منطقه عربی و اروپایی‌ها هم تاثیر خواهد گذاشت.» در صورتی که کودتایی خارج از خاندان سلطنتی آغاز شود، پادشاهی عربستان با توجه به قرائت وهابی که از اسلام دارد، به مرکز تروریسم بین المللی تبدیل می شود. همزمان، «دامیان ریلی» نویسنده هفته‌نامه انگلیسی «اسپکتیتور» در یادداشتی با عنوان «چرا محمد بن سلمان آن قدر ساکت شده» با اشاره به بازداشت حدود 400 نفر از شاهزادگان سعودی به دستور بن سلمان نوشت: ولیعهد سعودی در داخل این کشور دشمن کم ندارد. «قطعا، ممکن است این طور باشد که محمد بن سلمان بعد از یک تور رسانه‌ای فشرده به اروپا و ایالات متحده، اکنون در یک قایق لوکس تفریحی در حال استراحت و تعطیلات باشد. اما این که این غیبت از انظار عمومی دقیقا با صدای تیراندازی در کاخ همزمان شده، عجیب به نظر می‌رسد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید