فروش شیرهای فله‌ای تاریخ گذشته در بازار

    کد خبر :28808

رئیس اداره ﻧﻈﺎرت و ارزﯾﺎﺑﯽ ﻓﺮآورده ﻫﺎی ﻏﺬایی و آﺷﺎﻣﯿﺪﻧﯽ ﺑﺎ ﻣﻨﺸﺎء داﻣﯽ و درﯾﺎﯾﯽ سازمان غذا و دارو، گفت: برخی متقلبان شیر تاریخ مصرف گذشته را تحت نام شیر سنتی به صورت فله‌ای می‌فروشند.

به گزارش ایلنا، علی‌اکبر دادﻣﻬﺮ با اشاره به  ادعاهای عامیانه ای که شیر خام را مقوی و مطلوب تر از شیرهای پاستوریزه به حساب می آورند، نسبت به تهدیداتی که سوءاستفاده از این باور نادرست بوجود می آورد، هشدار داد.

وی با بیان اینکه برخی متقلبان شیر تاریخ مصرف گذشته را تحت نام شیر سنتی به صورت فله ای می فروشند، افزود: تولید شیرخام در محدوده نظارتی سازمان دامپزشکی است اما سازمان غذا و دارو از حدود یک دهه پیش الزام نموده که شیرهای خام تحویلی به کارخانه ها باید بر اساس پروانه اشتغال و قرنطینه حمل باشد کما اینکه این موضوع در برنامه های کنترل و بررسی ادارات نظارت بر مواد غذایی سراسرکشور قرار داده شده است.

دادﻣﻬﺮ همچنین با تایید احتمال جذب شیرهای مشکل دار به بازار فرآوری سنتی و غیر صنعتی به مصرف کنندگان توصیه کرد: صرفا از فرآورده های لبنی تولید شده توسط واحدهای تولیدی دارای مجوزهای بهداشتی که فراورده های آنها به تایید سازمان غذا و دارو رسیده است، مصرف کنند.

وی در خصوص زمان ماندگاری مجاز شیر پاستوریزه تصریح کرد: برای واحدهای دارای حداقل شرایط بهداشتی ساخت، بسته به فصل حداقل ۲ تا ۳ روز و برای واحدهای دارای مجوز ویژه شرایط خوب ساخت، با احتساب زمان قرنطینه حداکثر ۷ روز زمان ماندگاری مجاز شیر به شمار می آید تخلف از این زمان ها تخلف محسوب شده و مراتب در واحدهای نظارتی قابل پیگیری است.

رئیس اداره ﻧﻈﺎرت و ارزﯾﺎﺑﯽ ﻓﺮآورده ﻫﺎی ﻏﺬاﯾﯽ و آﺷﺎﻣﯿﺪﻧﯽ ﺑﺎ ﻣﻨﺸﺎء داﻣﯽ و درﯾﺎﯾﯽ سازمان غذا و دارو در پایان خاطر نشان کرد: در صورت بالا بودن کیفیت شیر خام اولیه احتمال اینکه مصرف کننده، شیر پاستوریزه را بدون ترشیدگی تا بیش از زمان های درج شده بر روی برچسب، نگهداری نماید وجود دارد. هرچند احتمال تغییر طعم شیر دور از انتظار نیست اما دلیلی بر تقلب هم نمی تواند باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید