تدوین قانونی جامع برای میراث فرهنگی

    کد خبر :28747

نگرانی بابت دیوارهای سست قلعه‌ای در ایلام، راه‌اندازی سامانه املاک میراثی، مرمت مجسمه نادرشاه و توقف اتوبوس گردشگری از جمله خبرهای میراث فرهنگی و گردشگی در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر در این هفته خبر رسید که قلعه پوراشرف در استان ایلام دیوارهای سستی دارد که ممکن است برای همسایگان این بنای تاریخی ایجاد مشکل کند. این قلعه حدودا ۱۵۰ ساله بوده و در روستای شیخ مکان شهرستان دره شهر واقع شده و گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند همچنین اهالی همین روستا نیز از شاعران و هنرمندان هستند. این قلعه در زمان سلطنت احمدشاه ساخته شده و دارای چندی اتاق بوده است. مبلغی که برای مرمت آن در نظر گرفته بودند حدود ۲۰۰ میلیون تومان بوده است اما ۸۰ درصد دیگر این بنا احتیاج به مرمت دارد چرا که در حال ریزش است.

در این هفته همچنین نشستی پیرامون مالکیت بنیاد مستضعفان بر کاخ‌های سعدآباد و نیاوران و دیگر بناهای تاریخی در اختیار این بنیاد در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد که در آن محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی گفت: وظیفه نظارتی و حاکمیتی ما حکم می‌کند که پایشی را برای بدست آوردن اطلاعات از بناهای تاریخی انجام دهیم به همین منظور نامه‌ای نوشته و به همه دستگاه‌ها اعلام کرده‌ایم که باید اموال منقول و غیرمنقول خود را به سازمان میراث فرهنگی اعلام کنند.

همچنین نعمت احمدی کارشناس و حقوقدان نیز گفت: بنیاد مستضعفان برای حفاظت از بناهای تاریخی ایجاد نشده و نگاهش به بناهای تاریخی، اقتصادی است.

یحیی نقی زاده مدیرکل حقوقی سازمان میراث فرهنگی از راه اندازی سامانه جامع مدیریت املاک میراث فرهنگی خبر داد و گفت: از آنجا که قوانین در این حوزه ناقص هستند در صدد رفع این نواقص بوده ایم. به همین دلیل قانون جامع میراث فرهنگی در دستور کار قرار گرفت و فاز اول آن اواخر سال گذشته تمام شد.

در این هفته همچنین معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در کاخ گلستان حضور پیدا کرد و از کارگاه مرمت، نمایشگاه عکس های دوره ناصری و برنامه های دیگر این کاخ دیدن کرد.

سورنا ستاری گفت: همکاری های بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با کاخ گلستان برای توسعه و ارتقای فناورانه این مجموعه تاریخی ادامه می یابد. از شهر مشهد نیز خبر رسید که مطالعات علمی – ساختاری مجسمه فلزی نادرشاه واقع در مجموع باغ نادری مشهد از پروژه های در دست اجرای پژوهشکده حفاظت و مرمت است که به اتمام رسید. در اجرای این کار مراکز مختلف علمی و دانشگاهی و صنعتی همکاری کرده بودند.

در این هفته اعلام شد: تردد اتوبوس گردشگری دو طبقه ای که در عید نوروز تورهای تهرانگردی برگزار می کرد و دارای راهنما بود متوقف شده است. دلیل آن نداشتن پلاک دائمی برای تردد این خودرو بوده است.

امین غلامعلی وارد کننده این اتوبوس توضیح داد: باید تا اواخر آذرماه ۲۵۰ میلیون تومان برای اتوبوس گردشگری به گمرک بدهیم. پیش پرداخت و سفارش ۵ دستگاه اتوبوس گردشگری داده شده است اما هنوز ما اتوبوسی دریافت نکرده ایم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید