روایت عاشقانه‌ای از«ارباب حلقه‌ها» خالق پس از یک قرن منتشر شد

    کد خبر :28743

یک قرن پس از نوشته شدن کتابی از تالکین، این کتاب برای نخستین بار دیروز(پنج شنبه) وارد بازار نشر شد.

به گزارش  بازتاب به نقل از بی‌بی‌سی، کتابی جدید نوشته جی‌آرآر تالکین، نویسنده مجموعه کتاب‌های «ارباب حلقه‌ها» ۱۰۰ سال بعد از اینکه نخستین بار ایده آن شکل گرفت، وارد چرخه فروش شد.

کتاب «بِرِن و لوتیِن» به عنوان یک «داستان بسیار شخصی» توصیف شده که این استاد دانشگاه آکسفورد بعد از اینکه از نبرد سُم برگشت به فکر خلق آن افتاد. پسر تالکین یعنی کریستوفر تالکین این کتاب را تدوین کرده و کتاب شامل نسخه‌های مختلفی از داستانی می‌شود که در نهایت به بخشی از «سیلماریلیون» بدل شد.

این کتاب در عین حال شامل طراحی‌هایی از آلن لی هم هست که به خاطر کارش در فیلم‌های سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» ساخته پیتر جکسون برنده جایزه اسکار شد.

خانه نشر هارپرکالینز این کتاب را دیروز پنج‌شنبه مصادف با دهمین سالگرد انتشار آخرین کتاب میدل‌ارت تالکین یعنی «فرزندان هورین» بود، منتشر کرد.

جان گارت که کارشناس و متخصص آثار تالکین است و کتاب «تالکین و جنگ بزرگ» ‌ را نوشته، گفت نویسنده «هابیت» از نویسندگی‌اش مثل یک نوع «جن‌گیری» ‌ برای وحشت‌هایی که در جنگ جهانی اول دیده بود، ‌ استفاده می‌کرد. او گفت: «وقتی او از سنگرها بازگشت، و تب جنگ داشت، زمستان (۱۹۱۶-۱۷) را صرف بازیافتن خود کرد.»

او اضافه کرد: «او دو نفر از عزیزترین دوستانش را در نبرد سُم از دست داده بود و می‌توانید تصور کنید که درست به همان اندازه‌ای که از نظر فیزیکی داغان شده بود، ‌ از نظر روحی هم ضربه خورده بود.»

آقای گارت گفت در پیاده‌روی در جنگل‌های ایست یورکشایر، ادیت، همسر تالکین در بیشه‌هایی که پر از گل‌های سفید بودند سرخوشانه راه می‌رفت و همین خاطره تبدیل به صحنه کلیدی کتاب «برن و لوتین» شد. او گفت: «آقای تالکین داشت آن لذتی را حس می‌کرد که بعضی مواقع فکر می‌کرد دیگر هرگز نمی‌تواند حس کند.»

نام‌های برن و لوتین روی سنگ قبری که تالکین و همسرش در گورستان ولورکوت در آکسفورد با هم سهیم هستند، حک شده‌اند.

داستان کتاب در مورد سرنوشت برن و نامزد او یعنی لوتین است؛  یک مرد فانی و یک الف فناناپذیر که با هم سعی می‌کنند بزرگترین چیز اهریمنی، یعنی مِلکور را از ارباب سائورون بدزدند. برای کتاب جدید، کریستوفر تالکین که حالا ۹۲ ساله است، داستان پدرش را در فرم اصلی که نوشته شده بوده حفظ کرده تا نشان دهد روایت آن چطور تغییر داده شد تا به بخشی از «سیلماریلیون» تبدیل شود.

«ارباب حلقه‌ها» که در سال ۱۹۵۴ منتشر شد، دنباله «هابیت» بود و یکی از موفق‌ترین رمان‌هایی است که تا به حال نوشته شده و توانسته بیش از ۱۵۰ میلیون نسخه بفروشد. اقتباس سینمایی آن که بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ منتشر شدند، یکی از پرفروش‌ترین مجموعه‌های تاریخ هستند. فیلم نهایی توانست ۱۱ جایزه اسکار ببرد و به این ترتیب عنوان دریافت‌کننده بیشترین جوایز تاریخ اسکار را با «بن‌هور» سهیم شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید