ونزوئلا کاردار و یک دیپلمات آمریکا را اخراج کرد

    کد خبر :287402

خبرگزاری رویترز سه شنبه شب گزارش داد، «نیکولاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا، کاردار و یک دیپلمات آمریکا در کاراکاس را به اتهام توطئه چینی علیه کشورش اخراج کرد.
مادورو که در حاشیه اعلام رسمی دومین پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا سخن می گفت، با انتقاد از واشنگتن افزود: گفته ام که «تاد رابینسون» کاردار آمریکا در کاراکاس، عنصر نامطلوبی است و ظرف 48 ساعت، می بایست خاک ونزوئلا را ترک کند.
به گزارش ایرناوی با بیان این که شواهد توطئه چینی رابینسون را در زمینه های مختلف نظامی، سیاسی و اقتصادی ارائه خواهد کرد، افزود: کاردار آمریکا قانون بین المللی را نقض و از آن سوء استفاده کرده است.
مادورو همچنین دستور اخراج «براین نارانجو» دومین مقام ارشد هیات دیپلماتیک آمریکا در کاراکاس را صادر کرد.
رئیس جمهوری ونزوئلا، نارانجو را متهم کرد که وی مامور جاسوسی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در کاراکاس بوده است.
مادورو با اشاره به این که این دو مقام دپیلماتیک ارشد آمریکایی تنها 48 ساعت فرصت دارند خاک کشور را ترک کنند، تاکید کرد: توطئه چینی دیگر کافی است و این تصمیم ما به خاطر اعتراض به اقدامات واشنگتن و حفظ عزت ونزوئلا صورت می گیرد.
اقدام رئیس جمهوری ونزوئلا یک روز پس از آن صورت می گیرد که وی با کسب حدود 68 درصد آرا در انتخابات ریاست این کشور به پیروزی رسید و برای یک دوره شش ساله دیگر در این مقام ابقا شد.
شورای ملی انتخابات ونزوئلا روز دوشنبه اعلام کرد، از 8 میلیون و 600 هزار برگه رای که به صندوق های رای انداخته شد، 5 میلیون و 800 هزار نفر معادل 67.7 درصد به مادورو رای داده اند، «هنری فالکون» رقیب اصلی وی یک میلیون و 800 هزار رای معادل 21.1 درصد آرا را به دست آورد و «خاویر برتوچی» دیگر نامزد این انتخابات، نیز با کسب 925 هزار رای سوم شد.
از سوی دیگر، وزارت خزانه داری آمریکا 29 اردیبهشت ماه، چند مقام بلندپایه ونزوئلایی را به فهرست تحریم های واشنگتن علیه این کشور افزود.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا نیز پیشتر ونزوئلا را تهدید به حمله نظامی کرد و صراحتا خواستار تغییر دولت در این کشور شد اما این گونه اظهارات کاخ سفید، نه تنها در جهت منافع مخالفان داخلی مادورو نبود، بلکه آنها را تضعیف کرد، چرا که رفته رفته مردم متوجه شدند، علت درگیری ها و خشونت های ماه های گذشته تنها دخالت غربی ها از جمله واشنگتن بوده است.
منتقدان دولت کاراکاس می گویند که مادورو عامل تضعیف شدید اقتصاد ونزوئلا بوده اما وی این مسئله را قبول ندارد و معتقد است کشورش دچار یک جنگ اقتصادی تحت هدایت آمریکا شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید