ضرورت حفظ ذخایر ژنتیک با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین

    کد خبر :287294

مشاور فناوری و بیوتکنولوژی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه از بین رفتن تنوع زیستی امنیت غذایی را تهدید می‌کند، گفت: عنصر مهندسی ژنتیک را در زمینه حفاظت از تنوع زیستی نباید نادیده بگیریم.

به گزارش ایسنا، اعظم خوش خلق سیما در همایش روز جهانی تنوع زیستی که امروز با حضور عیسی کلانتری – رییس سازمان حفاظت محیط زیست، مسعود پزشکیان – نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و احمدعلی کیخا – عضو شورای عالی آب و نماینده مجلس شورای اسلامی و مدیران سازمان محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: تنوع زیستی در امنیت غذایی نقش و اهمیت بسیاری دارد. تنوع زیستی در منابع ژنتیک، ذخایر زیستی، ذخایر توارثی و … تعریف می‌شود.

وی با اشاره به تاثیر گسترش جمعیت در تنوع زیستی گفت: برآورد شده که تا سال ۲۰۵۰، جمعیت جهان ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش می‌یابد بنابراین در کل دنیا برای تامین غذایی مناسب با این افزایش جمعیت باید رشد ۶۰ درصدی در تولیدات کشاورزی محقق شود.

مشاور فناوری و بیوتکنولوژی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه عوامل مختلفی کشاورزی را در معرض خطر قرار می‌دهد، تاکید کرد: افرادی که از تکنولوژی صحبت می‌کنند مخالف تنوع زیستی نیستند بلکه این فناوری است که می‌تواند تنوع زیستی را حفظ کند.

خوش خلق سیما تاکید کرد: با توجه به افزایش جمعیت جهان، کشورهای پیشرفته سرمایه‌گذاری جدی در حوزه کشاورزی دارند و GDP خود را به سمت توسعه کشاورزی می‌برند اما در کشورهای توسعه نیافته مثل ایران که به نفت متکی هستند هیچ فکری برای این موضوع نمی‌شود و این وضعیت به‌تدریج باعث از بین رفتن منابع طبیعی خواهد شد.

مشاور فناوری و بیوتکنولوژی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: کشورهای توسعه نیافته مجبور هستند در آینده برای تامین امنیت غذایی خود به منابع طبیعی رجوع کنند و این منابع را مورد تجاوز قرار دهند. واضح است که تجاوز به عرصه‌های طبیعی در کشورهای فقیر بیشتر صورت می‌گیرد.

وی افزود: علاوه بر افزایش جمعیت تغییر اقلیم نیز عرصه‌های طبیعی را دچار مشکل کرده است و محدودیت عرصه‌های طبیعی محدودیت امنیت غذایی را ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط موجود راهکارهایی در زمینه توسعه پایدار و تامین امنیت غذایی وجود دارد، گفت: ذخایر خود را باید شناسایی و حفظ کنیم و در عین حال بتوانیم با استفاده از فناوری‌های نوین از این ذخایر بهره‌برداری کنیم.

فناوری و بیوتکنولوژی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تنوع زیستی ایران وضعیت مناسبی دارد،اظهارکرد: این تنوع زیستی و ذخایر ژنتیک می‌تواند در مسیر تامین امنیت غذایی مورد استفاده قرار گیرد همچنین می‌توان از تنوع زیستی ایران در زمینه اکوتوریسم، تهیه گیاهان دارویی و خوراک دام بهره برد.

خوش خلق سیما با اشاره به اینکه تنوع زیستی را آلودگی‌ها، تغییر کاربری اراضی و گسترش شهرنشینی تهدید می‌کند، گفت: می‌توان با استفاده از روش‌های تلفیقی در زمینه حفظ ذخایر ژنتیک فعالیت کرد ضمن اینکه این مسیر به افزایش محصولات کشاورزی نیز منجر می‌شود بنابراین نباید عنصر مهندسی ژنتیک را برای حفاظت از تنوع زیستی نادیده بگیریم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید