بله، مردم از تریبون نماز جمعه تحریک شدند، اما توسط آقای نماینده/ چرا مردم کازرون مخالف تجزیه شهرشان هستند؟

    کد خبر :287269

اعتراضات اخیر کازرون هفته گذشته به تیتر اصلی بسیاری از رسانه های داخلی و بعضا رسانه های خارجی بدل شده بود. اتفاقی که بسیاری آن را بدلیل تلاش نماینده این شهر برای ایجاد یک شهرستان جدید از دل کازرون می خواندند، البته «حسین رضازاده» نماینده کازرون در گفت و گویی اخیرا گفته بود که مردم از تریبون نماز جمعه برای چنین اعتراضاتی تحریک شده اند که به همین دلیل به سراغ خطیب نماز جمعه این شهر رفتیم و با او گفت و گو کردیم.

حجت الاسلام والمسلمین «محمد خرسند» امام جمعه شهرستان کازرون توضیحاتی کاملی درباره دلایل شکل گیری اتفاقات و اعتراضات اخیر این شهر ارائه کرد و به سخنان نماینده این شهر که گفته بود مردم از تریبون نماز جمعه تحریک شده اند، پاسخ داد. او البته تاکید کرد که این تحریک از تریبون نماز جمعه این شهر صورت گرفته است، اما نه از جانب او به عنوان خطیب جمعه، بلکه از جانب شخص نماینده کازرون در سخنرانی اش پس از انتخاب به عنوان نماینده این شهر در سال 94.

آنچه در ادامه می خوانید مشروح گفت و گوی خبرنگار «تابناک» با حجت الاسلام والمسلمین «محمد خرسند» امام جمعه شهرستان کازرون است:

* نماینده کازرون درباره اعترضات اخیر عنوان کرده که «تحریک مردم از تریبون نماز جمعه صورت گرفته است» شما به عنوان امام جمعه کازرون، پاسخ تان به چنین ادعایی چیست و دلیل اصلی شکل گیری اعتراضات اخیر را در این شهر چه می دانید؟

– من خیلی بنا ندارم در این ماه مبارک رمضان پاسخ کسی را بدهم، اما این مطلبی که نماینده محرتم کازرون بیان کرده اند، به نظرم فرار از پاسخگویی است. راحت ترین راه برای فرار از مسئولیت، عدم پاسخگویی و اینکه مسئولیتی متوجه کسی نباشد این است که اتهام را متوجه شخص دیگری بکند.

بله، ریشه اتفاقات اخیر کازرون از تریبون نماز جمعه شکل گرفت

بله بنده هم با ایشان هم نظرم که ریشه این مسائل اخیر کازرون از نماز جمعه است، اما از چه زمانی؟ در حقیقت این اتفاقات از 24 اسفند ماه 94 آغاز شد. چون دو هفته بعد از اینکه نماینده فعلی کازرون انتخاب شدند، در نماز جمعه صحبت کردند که اسناد و صدای آن موجود است. ایشان آنجا گفتند که «بدخواهان به من تهمت زده اند که من می خواهم بخش هایی را از کازرون جدا کنم، همچین چیزی صحت ندارد و من قصد انجام چنین کاری را ندارم.»

نماینده کازرون آن روز در نماز جمعه صحبت کرده و به مردم قول هم داده است، اما بعدا خلاف آن را عمل کرده است و ریشه اعتراضات اخیر دقیقا همین جاست، ایشان بعد از اینکه به مجلس رفت خلاف آن چیزی را که وعده داده بود، عمل کرده است. پس بحث از «نماز جمعه» است، اما نگفته که خطیب جمعه، بلکه خود ایشان عامل ماجرا بود.

در مورد بنده هم باید عرض کنم که هرچه در نماز جمعه گفته می شود، صدایش ثبت و ضبط می شود. بنده همیشه در نماز جمعه دعوت به قانونمندی، رعایت اولویت ها و در نظر گرفتن حساسیت های منطقه و دعوت به تقوا و حفظ آرامش کرده ام. اینکه حالا ایشان بخواهد مسئولیت را متوجه دیگران بکند، به نظرم بی انصافی است. انسان باید به ویژه در ماه مبارک رمضان درست موضع گیری کند.

آقای نماینده با صداقت با مردم رفتار نکرد

نماینده کازرون متاسفانه در بحث اخیر که باعث نارضایتی هایی شد، با صداقت با مردم رفتار نکرد. یعنی یک چیزی را قول داد و بر خلاف آن عمل کرد، با شفافیت برخورد نشد و متاسفانه ایشان با مردم مرکز حوزه انتخابیه اش ارتباط برقرار نکرده و کمترین ارتباط را با مردم دارد که همه اینها به مسائل اخیر دامن زده است؛ چون بالاخره یک نماینده در قبال مردم حوزه انتخابیه اش وظایفی به لحاظ شرعی، اخلاقی و قانونی دارد.

مجلس در هفته چند روز جلسه دارد و در سال یکی دو ماه هم تعطیل می شود تا نمایندگان بتوانند به مشکلات حوزه انتخابیه شان رسیدگی کنند، اما ایشان در شهرستان کازرون به عنوان مرکز حوزه انتخابیه اش، کمترین حضور را داشته است و البته حضورش هم عمدتا تشریفاتی بوده، مثلا اگر وزیر، استاندار و یا مسئولی به کازرون سفر کرده ایشان هم همراهی کرده است؛ در حقیقت حضور موثری که بخواهد با مردم هم بحث و هم کلام بشود، به ندرت اتفاق افتاده است که همین مساله موجب گلایه مندی مردم از عملکرد نماینده شان در مجلس شده است.

* اینکه گفته شده نماینده کازرون در شعارهای انتخاباتی اش بحث جداسازی زادگاهش را از کازرون مطرح کرده صحت دارد یا بنا به فرمایش شما از قول نماینده کازرون در نماز جمعه سال 94، تبلیغی بوده که علیه ایشان صورت گرفته است؟

– من در مجالس انتخاباتی ایشان نبودم. اما گویا یکی از وعده هایی که ایشان به مردم شهر خودش داده همین مساله بوده است. البته ایشان الان اعلام می کنند که مردم از ایشان خواسته اند و برای همین مساله را دنبال می کند و از طرفی هم می گوید که من دنبال این قضیه نبودم و نیستم و وزارت کشور در حال پیگیری این قضیه است. اما بارها من ایشان پرسیده ام و در پاسخ گفته است که مردم از من خواسته اند.

باید به خواسته اکثریت مردم احترام گذاشت

خب این خواسته هم قبل انتخابات بوده هم بعد انتخابات. ما هم می گوییم به خواسته مردم باید احترام گذاشته شود، اما به خواسته کل مردم حوزه انتخابیه آنهم با رعایت ضوابط قانونی، به این معنی که آیا این خواسته مطابق با ضوابط و مسائل قانونی هست یا خیر؟ بنده همین اعلام کرده ام که به طور کلی با شهرستان شدن، توسعه و ترفیع هیچ منطقه ای واقعا مخالف نیستم، اما قانون باید ملاک عمل باشد و رعایت حساسیت های مردم در مناطق مختلف.

الان بحث تفکیک چه کمکی به مردم کازرون کرد، جز اینکه فاصله ها بین مردم را زیاد کرده و باعث ایجاد کدورت شده است. آیا این نیاز روز جامعه ماست؟ آیا اولویت امروز کشور این مباحث است؟

* باتوجه به صدور بیانیه از سوی وزارت کشور الان بحث تفکیک ملغی شده است؟

– نه، بر اساس آنچه در بیانیه وزارت کشور آمده و مسولان هم آن را اعلام کرده اند، طرح تفکیک فعلا متوقف شده است تا بررسی های بیشتری صورت بگیرد. همین مساله حاکی از این است که بررسی های درستی صورت نگرفته است. اگر از ابتدا بررسی های دقیق و درستی انجام شده و ملاحظات منطقه صورت گرفته بود، خب این مشکلات به بار نمی آمد. همین توقف نشان می دهد که به ملاحظات و هشدارها عمل نشده و همان مطالبی که ما از اول هم می گفتیم و تذکر می دادیم به مسئولان شهرستان، استان و کشور که ملاحظات را در نظر بگیرند. موضوعی که بعدا خود کارشناسان و مسئولانی از وزارت کشور آمدند و گفتند که ملاحظاتی باید رعایت بشود.

برای جلوگیری مشابه اتفاقات اخیر کازرون باید با مردم صادق بود

این مشکلات باعث شد که متاسفانه اعتراضات اخیر در کازرون شکل بگیرد. راهکار جلوگیری از چنین اتفاقاتی این است که ما با مردم صادق باشیم و صادقانه حرف بزنیم. اگر اشتباهی کرده ایم، آن را بپذیریم و به عنوان مسئول، بنده به عنوان امام جمعه، آن آقا به عنوان نماینده و دیگر مسئولان در جایگاه خودشان تلاش کنیم که حق مردم ادا شود؛ چون ما وظایفی در قبال مردم داریم.

ما اگر وظایف مان را در قبال مردم درست انجام ندهیم و بعد از آنکه مشکلی پیش آمد، دیگران را متهم کنیم، این بی انصافی است به خصوص در ماه مبارک رمضان که ماه کسب تقوا است باید از چنین اقداماتی حذر کنیم. تقوا فقط به گرفتن روزه و خواندن نماز نیست، بلکه آدم با تقوا باید در گفته ها و مواضع اش هم دقت کند. آیا در چنین شرایطی که ما نیاز به آرامش داریم، اینطور سخن گفتن تنش را بیشتر می کند یا آرامش ایجاد می کند؟ الان مردم کازرون از مواضع و اقدامات ایشان خیلی دلخور و عصبانی هستند. بهتر بود ایشان اشتباهاتش را می پذیرفت و برای ترمیم آن تلاش می کرد نه اینکه به جایگاه های رسمی مثل نماز جمعه اتهام بزند.

* نظر اکثریت مردم شهرستان کازرون در این اتفاق چیست؟ آیا با جداسازی مخالف هستند؟ دلایل شان برای این مخالف چیست؟

– شهرستان کازرون یک شهرستان تاریخی است. در قدیم هم اینجا در جنوب کشور هم از لحاظ تاریخی، هم از لحاظ فرهنگی، هم از لحاظ سیاسی، انقلابی و مبارزاتی و هم از لحاظ جغرافیایی یک منطقه ویژه ای است که به شهر سبز معروف بوده و هست. این شهر از لحاظ جغرافیایی خیلی گسترده نیست؛ ما سومین شهرستان استان فارس از نظر جمعیتی هستیم که بعد از شیراز و مرودشت قرار گرفته ایم؛ اما از لحاظ وسعت و مساحت اگر اشتباه نکنم پانزدهمین یا شانزدهمین شهرستان استان هستیم که نشان می دهد خیلی کشش تجزیه از بعد مساحتی ندارد؛ لذا این یکی از مسائلی است که از اول باید به آن توجه می شد که نشد.

چرا مردم کازرون مخالف تجزیه شهرشان هستند؟

نکته دیگر اینکه، برخی از مناطقی که در حوزه شهرستان جدید پیش بینی شده بود، از مناطقی است که مردم کازرون روی آن حساسیت دارند. روستاهای مناطق انار و شاپور که جزو حریم منطقه تاریخی بیشابور مربوط به دوره ساسانیان است جزو حوزه جدید شناخته می شد، اگر چه شهر بیشابور جزو شهرستان پیشنهادی نبود، اما روستاهای اطرافش بود. هم اهالی این روستاها راضی به این انتزاع از کازرون نبودند و هم مردم خود شهر کازرون. خصوصا منطقه دشت برم که یک منطقه زیست محیطی منحصر به فردی است، دریاچه پریشان در این حوزه است و جنگل های دشت برم و منطقه حفاظت شده محیط زیست در آن قرار دارد؛ لازم است که این یکپارچگی و هویت تاریخی شهر کازرون حفظ بشود؛ ضمن اینکه از لحاظ دسترسی هم، دسترسی مردم مناطق این منطقه به شهرستان کازرون خیلی راحت تر و نزدیک تر است تا به شهرستان پیشنهادی؛ لذا مردم با این کار مخالف بودند.

متاسفانه به این مخالفت ها و حساسیت ها درباره طرحی که تاپشت در هیات دولت هم برای تصویب رفت، توجهی نشد و بعد از اعتراضات طرح مذکور متوقف شد. مردم کازرون این حساسیت ها را داشتند، وگرنه مردم با توسعه شهر و بخش دیگری مخالفتی نداشته و ندارند؛ منتهی باید این حسایت ها و مخالفت ها رعایت می شد که نشده بود که قرار است در کارشناسی های بعدی که صورت می گیرد، مورد نظر باشد.

* پس این طرح هنوز متوقف نشده است؟

شرایط کازرون مناسب برای ادامه طرح تجزیه نیست

این را باید آقایان مسئول در وزارت کشور پاسخ بدهند، در بیانیه صادر شده عنوان شده بود که طرح برای بررسی های بیشتر متوقف شده است، اما اینکه این بررسی ها چقدر طول بکشد و به چه فرجامی برسد را خدا می داند. اما شرایط فعلی که متاسفانه حوادث اخیر را رقم زد، شرایط مناسبی برای انجام این کار نیست.

* آمار ضد و نقیضی از کشته شدگان و مجروحان اعتراضات اخیر کازرون در برخی رسانه ها به ویژه رسانه های خارجی مطرح شد، شما اطلاعی از آمار دقیق آن دارید؟

3 نفر در اتفاقات اخیر کشته شدند که کشته شدن 2 نفر بر اثر تیراندازی مشکوک بود

– آماری که در رسانه های بیگانه بعضا عنوان شد، آمار درستی نبود و آنها در این موضوع خیلی غلو کردند. اینکه آمار دهها نفری دادند و تیتر زدند که کازرون در آتش و خون و از این مسائل، اخبار درست و دقیقی نبود. بر اساس آن آماری که بنده دارم، متاسفانه در حوادث اخیر 3 نفر از بین رفتند که یکی دو نفر از اینها هم در تیراندازی های مشکوک که هنوز ثابت نشده منبع تیراندازی چه بوده، از بین رفتند.

* اگر نکته ای در پایان باقی مانده است برای تکرار نشدن اینگونه وقایع بفرمائید؟

طرح‌های تقسیمات کشوری حتما باید پیوست امنیتی داشته باشد

– من چند تا توصیه دارم، یکی به دولت است که هرجایی می خواهد ورود کند با کارشناسی بیشتر و رعایت جوانب کار به صورتی که چنین طرح هایی حتما باید پیوست امنیتی داشته باشد که آیا اتخاذ چنین تصمیماتی تبعاتی به بار می آورد یا نه؟ تا بدین ترتیب این حوادثی که متاسفانه در کازرون اتفاق افتاد، در جای دیگری اتفاق نیافتد.

مساله دیگر اطلاع رسانی و پاسخگویی به موقع به مردم است. مردم کازرون 5 روز در روزهای پایانی فروردین امسال تجمع کردند و حتی یک سنگ هم به جایی پرتاب نشد و اغتشاشی بوجود نیامد با وجود اینکه جمعیت هم بعضا جمعیتی چند ده هزار نفری بود، اما متاسفانه پاسخگویی به موقع صورت نگرفت و شفافیتی در کار نبود. وقتی مسائل به موقع اطلاع رسانی نشود، خب دشمن خلاء موجود را با بزرگ نمایی، شایعه پراکنی، دروغ، از طریق فضای مجازی و … پر می کند و این منجر می شود به حوادثی که اتفاقات تلخی را رقم می زند.

اولویت امروز کشور مسائل اقتصادی و سیاسی است، نه تجزیه شهرها

موضوع مهم دیگر رعایت اولویت هاست. آیا امروز واقعا اولویت کشور این مباحث است؛ در حالی که ما با مشکلات اقتصادی، سیاسی و دشمنی های آمریکا و اعوان آن در منطقه با جمهوری اسلامی دارند؟ ما بیش از هر چیزی این روزها به ایجاد آرامش در کشور نیاز داریم. اولویت اول این روزهای ما مساله اقتصاد و معیشت مردم و اشتغال است. الان در خود کازرون درصد بیکاری به خاطر اینکه یک منطقه صنعتی نیست، آمار بیکاری بالاست؛ چون کار مردم ما کشاورزی است و خشکسالی هم چند سال است که بر اقتصاد و معیشت خانواده ها اثر گذاشته است.

نماینده کازرون طرح‌های تعطیل و نمیه تعطیل شهر را پیگیری کند

الان ما باید بنشینیم و مشکلات مردم را حل کنیم. در همین شهرستان ما دهها پروژه نیمه تعطیل یا کاملا تعطیل نظیر جاده، تونل، بیمارستان و … است. بجای اینکه پیگیر این مسائل باشیم، چرا باید به حوزه تقسیمات کشوری بپردازیم که اگرچه نمی خواهم بگویم برای ما هیچ فایده ای ندارد، اما معلوم نیست چند درصد برای ما فایده بخش باشد. آیا واقعا مشکل امروز شهر ما، استان و کشور این مسائل است؟ مسئولان نباید اولویت ها را گم کنند و نیازهای واقعی را درک کنند.

الحمدلله 2-3 روزی است که کازرون در رامش آرامش کامل است و مشکل خاصی نبوده و نیست و انشاالله در ادامه هم نباشد و با عبور از این مرحله، صمیمیتی که بین مردم کازرون بوده، روز به روز بیشتر بشود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید