فعالیت شرکت‌های متوسط اروپا در ایران در دوره برجامِ بدون آمریکا

    کد خبر :287188

معاون امور بین الملل وزارت نفت با اشاره به این که شرکت بزرگی مثل توتال همکاری با آمریکا را بر ایران ترجیح می دهد گفت: شرکت های متوسط اروپا که کسب و کار کمتری در آمریکا دارند مورد حمایت سیاسی اتحادیه اروپا قرار می گیرند و می توانند با ایران کار کنند.

امیر حسین زمانی نیا در مصاحبه با رادیو با بیان اینکه اعضای اتحادیه اروپا می خواهند روابط عادی تجاری با ایران بر مبنای برجام آسیب نبیند، افزود: این روابط بعد از برجام تا حدودی به شرایط عادی برگشته و تنها اندکی مشکلات بانکی باقی مانده است.

وی اظهار داشت: هم اکنون اراده سیاسی 28 کشور عضو اتحادیه اروپا به ایران اعلام شده و این کشورها خواستار ممانعت از اعمال تحریم های فرامرزی آمریکا علیه شرکت های اروپایی هستند.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت با تاکید بر اینکه اولویت ایران فروش نفت و دریافت عواید نفتی از طریق بانکی بدون ایجاد مانع است، ادامه داد: همچنین مسئله کشتیرانی، نفتکش ها و بیمه برای ایران در این میان بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه بعد از برجام تنها برخی بانک های متوسط همکاری با ایران را در دستور کار خود قرار دادند و بانک های بزرگ همکاری نکردند، گفت: مکانیزم اتحادیه اروپا همکاری مستقیم چند بانک مرکزی اروپا با بانک مرکزی ایران بوده تا از این طریق بتوان عواید حاصل از فروش نفت، میعانات، فرآورده ها و محصولات پتروشیمی به ایران انتقال داد.

زمانی نیا با بیان اینکه شرکت های اروپایی که کسب و کار آنها بیشتر در حوزه آمریکا بوده ترجیح می دهند با این کشور کار کنند، افزود: شرکت های متوسط اروپایی که کسب و کار کمتری در آمریکا دارند مورد پوشش و حمایت سیاسی اتحادیه اروپا قرار می گیرند و می توانند با ایران کار کنند.

وی اظهارداشت: شرکت توتال جزء شرکت های بزرگ است و به دلیل اینکه تاریخ قرارداد این شرکت برای اجرای فاز 11 پارس جنوبی قبل از هشتم می بوده خواستار دریافت مجوز است تا فعالیت های خود را در این فاز عملیاتی کند.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت با اشاره به اینکه اگر شرکت توتال موفق به دریافت مجوز نشود ترجیح می دهد تا کسب و کار خود را در آمریکا از خطر حفظ کند، ادامه داد: شرکت های متوسط اروپایی از نظر فناوری در برخی مواقع برتر از شرکت های بزرگ می باشند.

وی همچنین بیان داشت: اراده سیاسی موجود میان ایران و اتحادیه اروپا حفظ شده و این کشورها با اجرای مکانیزم هایی مصمم به ممانعت از اعمال تحریم های آمریکا هستند.

زمانی نیا با تاکید بر اینکه راه و روش اجرای این مکانیزم ها هم اکنون در حال مذاکره است گفت: شرکت نفت نیز به عنوان پشتیبان مذاکرات همراه وزارت امور خارجه است تا مسائل جزئی در مبحث نفتکش ها، کشتیرانی، فروش نفت و محصولات پتروشیمی رفع شود.

وی با بیان اینکه اگر تحریم ها دوباره اعمال شود شرکت توتال دیگر نمی تواند در ایران فعالیت کند، افزود: شرکت توتال خواستار فعالیت قانونی بوده اما در صورت اعمال تحریم ها باید مجوز برای ادامه فعالیت دریافت کند.

به گزارش تسنیم، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت ادامه داد: اجرای رسمی قانون انسداد از سوی اروپا نوعی ممانعت از اعمال تحریم های فرامرزی و یک جانبه آمریکا علیه کشورها می تواند به شمار رود که باید تقویت شود.

وی در پایان یادآور شد: برای جبران وضعیت بیمه نفتکش ها از راهکارهایی بهره گیری شده و اتحادیه اروپا با الگوگیری از این راهکارها در حال ایجاد مدل هایی جدید بوده تا مسائل بیمه ای رفع شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید