وقتی ۱۵۰ هزار تن قارچ خوراکی داریم چرا مردم قارچ مسموم خود رو می‎خورند؟

    کد خبر :287173

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان زینتی و قارچ‌های خوراکی وزارت جهاد کشاورزی گفت: مسئولیت نظارت بر عرضه قارچ و سایر مواد غذایی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت نظارت بر تولید این محصول را دارد.

غلامرضا تقوی, مدیرکل دفتر امور گلخانه ها ، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی، در نشست خبری اظهار کرد: وقتی در کشور ظرفیت تولید 150 هزار تن قارچ خوراکی وجود داشته و بر تولید و عرضه آنها نظارت می‌شود، دلیلی ندارد که افراد ریسک مصرف قارچ‌های خودرو که در محیط‌های طبیعی می‌روید را به جان بخرند.

وی با بیان اینکه هیچ مجوزی برای برداشت قارچ‌های طبیعی در کشور وجود ندارد افزود: زیرا تشخیص سمی و یا غیرسمی بودن قارچها دشوار است و باید برای اطمینان از غیرسمی بودن آنها این کار در آزمایشگاه انجام شود و مصرف این قارچ‌ها به هیچ وجه توصیه نمی‌‌شود.

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان زینتی و قارچ‌های خوراکی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: 900 واحد پرورش قارچ با 10 هزار نفر نیروی کار برای تولید و پرورش قارچ خوراکی در کشور فعالیت می‌کنند و سالانه حدود 150 هزار تن قارچ تولید دارند و در سال گذشته نیز 6 هزار و 600 تن قارچ مازاد خود را صادر کرده‌اند و نیاز مصرف قارچ کشور را به طور کامل تامین می‌کنند.

هر ایرانی سالانه 1.2 کیلوگرم قارچ میخورد

وی با بیان اینکه سرانه مصرف قارچ خوراکی در کشورمان پایین‌تر از متوسط جهانی است، گفت: سرانه مصرف قارچ در کشورمان یک کیلو و 200 گرم است و این در حالی است که متوسط سرانه مصرف قارچ در جهان 2 کیلوگرم و در کشورهای اروپایی 4 کیلوگرم است.

تقوی اظهار داشت: مسئولیت نظارت بر عرضه قارچ و سایر مواد غذایی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت نظارت بر تولید این محصول را دارد. همچنین مسئولیت نصب تابلوهای در عرصه‌های طبیعی درباره وجود قارچ‌های سمی بر عهده سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور است.

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان زینتی و قارچ‌های خوراکی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: در استانهای که این مسمومیت قارچی رخ داده است، میانگین تولید قارچ آنها 2 هزار تن است که کل نیازشان در استان تامین می‌شود و دسترسی به قارچ خوراکی دارند و وزارت جهاد کشاورزی به مسئولیت خود در این زمینه عمل کرده است.

وی با توصیه ای قارچی به مردم اظهار کرد: افراد تنها قارچ‌های بسته‌بندی شده ای را خریداری کنند که بر روی بسته بندی آنها نام و نشان تولیدکننده وجود داشته باشد، زیرا وزارت بهداشت بر عرضه و تولید قارچ نظارت دارد.

امکان مسمومیت‌های قارچی کماکان وجود دارد

تقوی گفت: هیچ کس پیش‌بینی نمی‌کرد که چنین اتفاقی بابت مصرف قارچهای خوراکی در کشور ایجاد شود اما باید توجه داشت که هنوز نیز امکان بروز این حادثه وجود دارد و نباید هر چیز خودرویی که در طبیعت وجود دارد، مصرف کرد.

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان زینتی و قارچ‌های خوراکی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی برای افرادی که به صورت فصلی اقدام به برداشت قارچ از عرصه‌های طبیعی می‌کنند، زمینه تولید قارچ خوراکی و سالم را فراهم کرده است و تسهیلات لازم و دانش فنی در اختیار آنها قرار می‌دهد.

به گزارش تسنیم، وی تاکید کرد: به افراد توصیه می‌شود که به جد از مصرف و حتی دست زدن به قارچ‌های سمی در عرصه طبیعی وجود دارد، خودداری کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید