چه کسی پاسخگوی خسارت 8 هزار میلیارد تومانی باغداران و کشاورزان است

  • سیاسی
  • سه شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ ۱۴:۰۱
    کد خبر :287135

نماینده مردم سلماس در مجلس گفت: در چند روز اخیر 8 هزار میلیارد تومان به باغداران، کشاورزان ودامداران شمال غرب کشور خسارت وارد شده است.

شهروز برزگر نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی در صحن علنی امروز (سه‌شنبه) پارلمان در سؤال خود از محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: یکی از سؤالات اساسی ما درباره علت نوسانات قیمت گوشت قرمز و عدم تنظیم آن است.

وی افزود:‌در سال جاری در بیشتر استان‌های کشور ما شاهد بیماری تب برفکی بودیم که بسیار شیوع پیدا کرده است.

نماینده مردم سلماس در مجلس با طرح این سؤال که چرا باید وزارت جهاد کشاورزی از ورود گوشت‌های قرمز جلوگیری نکند، گفت: وزارت کشاورزی باید بعد از گران شدن نرخ ارز نسبت به تامین دام مورد نیاز کشور اقدام می‌کرد.

برزگر ادامه داد: کم توجهی و سوء مدیریت از سوی وزارت جهاد کشاورزی باعث شده که امروز دامداران کشور نتوانند تولید گوشت قرمز به مقدار کافی داشته باشند.

وی همچنین با اشاره به سؤال دیگرش مبنی بر علت عدم صادرات سیب و مرکبات و همچنین محصولات کشاورزی تولید شده داخل چیست، عنوان کرد: مگر وظیفه جهاد کشاورزی تنظیم بازار و صادرات محصولات کشاورزی نیست؟ اما متاسفانه ما شاهدیم بخش زیادی از تولید باغداران در حال حاضر باقی مانده است.

وی با بیان اینکه سیب و مرکبات داخل کشور را با قیمت ارزان و فله‌ای می‌خرند، گفت‌: چه کسی جوابگوی درآمد پایین باغداران و درآمد بالای تجار کشورهای همسایه است.

نماینده مردم سلماس در مجلس با اشاره به مصوبه مجلس در سال 96 به منظور تنظیم بازار تعرفه‌های وارداتی گفت: در این رابطه مجلس این تنظیم را به وزارت جهاد کشاورزی داد اما در این رابطه وزارت کشاورزی خوب عمل نکرد.

برزگر همچنین با اشاره به دیگر سؤالش از وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: ما به صورت سالانه 150 هزار تن شکر نیاز داریم و البته برای مصرف مردم در این بازده زمانی به 200 هزار تن برنج هم نیازمندیم اما به صورت سالیانه 10 برابر نیاز این را وزارت جهاد کشاورزی به کشور وارد کرده است.

وی با طرح این سؤال که چرا باید چغندرکاران 2 سال پول خود را از دولت نگرفته باشند، گفت: چرا برنج‌کاران با قیمت پایین محصولات خود را می‌فروشند، همه این موارد به عدم دقت جهاد کشاورزی برمی‌گردد.

نماینده مردم سلماس در مجلس عنوان کرد:‌مگر امسال سال حمایت از کالای ایرانی نیست؟ متاسفانه در چند روز اخیر باغداران و کشاورزان و همچنین دامداران شمال غرب کشور و بسیاری از استان‌ها دچار خسارتی 8 هزار میلیارد تومانی شدند اما وزارت جهاد کشاورزی رسما اعلام کرده است که فقط مزارع بیمه شده را تامین خسارت می‌کند.

برزگر بر همین اساس اضافه کرد: جالب است بدانید دو سال است خسارت کشاورزان بیمه شده هم پرداخت نشده است.

وی در بخش پایانی سؤال خود از حجتی تصریح کرد: چرا پوشش بیمه محصولات کشاورزی کمتر از 25 درصد است، متاسفانه کم کاری وزارت جهاد کشاورزی باعث شده است باغداران خسارت دیده سرما درغرب کشور دست شان کوتاه شود که حرف‌شان به جایی نمی‌رسد، چه کسی جوابگوی خسارت ناشی از سرما، باران و تگرگ است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید