قدیمی ترین شی آسمانی منظومه شمسی شناسایی شد

    کد خبر :287044

محققان معتقدند قدیمی ترین شی آسمانی در منظومه شمسی سیارکی است که خارج از منظومه تشکیل شده و به طور معکوس دور مشتری مدار می زند.

به گزارش بازتاب به نقل از رویترز، یک شهاب سنگ بیگانه که به طور معکوس دور سیاره مشتری مدار می زند به عنوان نخستین ساکن دائمی منظومه شمسی شناخته شده است. دانشمندان معتقدند این شهاب سنگ از منظومه دیگری به اینجا آمده است.

محققان در بیانیه ای اعلام کردند بررسی دقیق مدار سیارک نشان می دهد این جسم آسمانی در مکان دیگری تشکیل شده و به دلیل امواج گرانشی منظومه شمسی به این سمت جذب شده است. این سیارک از ابرهای مارپیچ گاز و گرد و غبار حدود ۴.۵ میلیارد سال قبل تشکیل شده است.

فتحی نامونی از رصد خانه Observatoire de la Côte d’Azur و محقق ارشد این پژوهش می گوید: این سیارک یکی از کاندیداهای مهم قدیمی ترین شی آسمانی در منظومه شمسی است.

سیارک مذکور که (۵۱۴۱۰۷) ۲۰۱۵ BZ۵۰۹ یا به اختصارBZ نام گرفته عرضی حدود ۳ کیلومتر دارد و هنوز ترکیبات آن مشخص نیست. اما BZدر جهت مخالف تمام سیاره ها و هرآن چیزی مدار می زند که در منظومه شمسی وجود دارد.

تلسکوپ های زمینی در هاوایی و آریزونا سیارک را رصد کرده اند. هنگام تعامل منظومه مادر این سیارک با منظومه های دیگر (که حاوی خوشه های ستاره ای متراکم بودند) ، BZ به فضای بین ستارگان پرتاب شد.

از سوی دیگر منظومه شمسی در خوشه ستاره ای تشکیل شد که هر ستاره سیارات و سیارک های خود را داشت. فاصله نزدیک منظومه ها همراه گرانش آنها به جذب این سیارک در منظومه شمسی کمک کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید