فارین پالیسی: سخنان پمپئو فهرستی از آرزو‌های متوهمانه بود

    کد خبر :286815

نشریه آمریکایی ‘فارن پالیسی’ طرح 12 ماده ای مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا را درباره ایران ‘صرفا فهرستی از آرزوهای مبتنی بر توهم’ خواند و افزود، این طرح نشان داد تیم رئیس جمهوری ‘دونالد ترامپ’ بی تجربه است و راهبردی برای دوره پسابرجام ندارد.

این نشریه دیروز (دوشنبه) به وقت آمریکا، با اشاره به راهبرد جدیدی که مایک پمپئو در این روز برای مقابله با ایران مطرح کرد، افزود: در واقع سخنان دیروز او حاوی چیزی جز فهرستی از آرزوها و مطالباتش نبود.
فارن پالیسی در بخشهایی دیگر از گزارش خود در این باره افزود: ترامپ و پمپئو مدعی داشتن راهبردی برای مقابله با آنچه هستند که از آن به عنوان تهدید ایران برای خاورمیانه و بویژه اسرائیل و عربستان یاد می کنند، اما سوال این است که این راهبرد چیست؟ پمپئو می گوید آمریکا ‘فشار بی سابقه مالی بر ایران اعمال خواهد کرد و سران ایران نباید در جدیت ما تردید داشته باشند.’
باید گفت، این به اصطلاح راهبرد صرفا فهرستی از آرزوهای مبتنی بر این توهم است که دولت ترامپ می تواند بقیه کشورهای جهان را به امضای ساز و کاری برای اعمال تحریم های شدیدتر از تحریم های 2009 تا 2012 متقاعد کند.
واقعیت آن است که تیم ترامپ طرح یا راهبردی برای واداشتن ایران به انجام کارهای مورد نظر آمریکا ندارد.
افزون بر این، کاخ سفید نمی تواند اروپا را به همکاری در زمینه اعمال ‘فشار بی سابقه مالی’ علیه ایران وادار کند. هم اکنون اروپا در شرایطی نیست که از توافقنامه هسته ای، که می گوید خواستار حفظ آن است، صرف نظر کند.
سخنان پمپئو درباره ایران باردیگر نشان داد که دولت ترامپ بی تجربه است و صرفا به تشریح فهرستی از مطالبات غیرواقع بینانه پرداخت. پمپئو به جای حرف زدن از یک نقشه راه تفصیلی در پشت درهای بسته با متحدان آمریکا، طرح 12 ماده ای را ارایه داد که در آن به نقش ایران در بی ثبات کردن منطقه خاورمیانه استناد شده است.

با این فهرست آمریکا منزویتر می شود
فارن پالیسی در پایان گزارش خود نتیجه گرفت: به هرحال، با این فهرست آرزوهای پمپئو، ایران همچنان به عنوان مشکل باقی می ماند، آمریکا منزویتر می شود و روز به روز از اعتماد کشورهای جهان به واشنگتن کمتر می شود.
پمپئو وزیر خارجه آمریکا صبح دیروز (دوشنبه) به وقت واشنگتن در سخنانی مالامال از اتهام های بی اساس علیه ایران در بنیاد دست راستی هریتیج، راهبرد جدید دولت آمریکا را برای مقابله با ایران پس از خروج این کشور از برجام اعلام کرد.
وی گفت که آمریکا پس از خروج از برجام به دنبال تشدید فشار مالی و تحریم های بی سابقه علیه ایران، جلوگیری از نفوذ و هژمونی تهران در منطقه و ممانعت از برنامه های هسته ای و موشکی آن است.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران درباره سخنان پمپئو گفت: آمریکا محبوس در توهمات و سیاست های شکست خورده ای است که از توسط گروههایی با منافع خاص تکرار می شود. همان انتخابهای غلط را تکرار می کند و بالطبع همان نتایج زیانبار را نیز شاهد خواهد بود.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه 18 اردیبهشت خروج یک جانبه دولتش را توافق بین المللی هسته ای با ایران و تصمیم خود را بازگرداندن تحریم های یک طرفه این دولت را علیه کشورمان اعلام کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید